Upgrade Google Tag Manager beschikbaar

2 april 2015

Onlangs kondigde Google aan op 1 juni alle Google Tag Manager accounts automatisch te upgraden naar versie 2. Tot die tijd wachten is echter niet nodig, want je kan ook zelf nu al de upgrade doorvoeren!

De eerste versie van Google Tag Manager werd in oktober 2012 door Google gelanceerd. Google Tag Manager is een online tool die het beheren van tags en pixels – ten behoeve van de meetbaarheid van online campagnes en de website – eenvoudiger maakt. Voor veel marketeers en webshop beheerders is het een uitkomst, omdat men zonder tussenkomst van een programmeur of websitebeheerder de tags zelf kunnen managen. Waar voorheen vaak elke pixel apart door een programmeur werd geïmplementeerd in de broncode van de website, kan dit sinds oktober 2012 vanuit de handige beheeromgeving van Google Tag Manager.

Voordelen Google Tag Manager

De Google Tag Manager wordt binnen de muren van Happy Idiots veelvuldig ingezet. Een groot deel van ons portfolio klanten profiteert daarmee van de vele voordelen van de tool:

  1. Gratis
  2. Gebruiksvriendelijke beheeromgeving
  3. Alle tags en pixels overzichtelijk in een dashboard
  4. Snelle activatie door eenmalige implementatie van GTM code op website
  5. Besparing op programmeurkosten
  6. Makkelijk en snel toevoegen, beheren en wijzigen van tags en trackers

Nieuw in Google Tag Manager 2.0

De nieuwe versie van Google Tag Manager heeft een flinke metamorfose ondergaan. Het nieuwe dashboard staat met de uitstraling beter in lijn met andere Google producten zoals Google Plus en Analytics.

blog Google tag manager update

Naast de look & feel van de tool zijn er ook een aantal vernieuwingen in het gebruik doorgevoerd:

  1. Er zijn meer voorgeprogrammeerde tags beschikbaar.
  2. De terminologie is gewijzigd van:
    1. Rules/Regels naar ‘Triggers’
    2. Macros/Macro’s naar ‘Variabelen’
  3. Het creëren van Triggers (oude rules/regels) is veranderd: selecteer type trigger > pas filter toe.
  4. Voortaan zijn event tags geïntegreerd in de triggers.
  5. Onderscheid tussen standaardvariabelen en aangepaste variabelen (handmatig ingevoerd) is duidelijker.
  6. Nieuwe API
  7. Gebruik van sneltoetsen mogelijk (de exacte sneltoetsen zijn nog niet bekend)

Migratie controle belangrijk

Per 1 juni zet Google alle huidige GTM accounts automatisch over naar versie 2. Het is mogelijk zelf de migratie voor die tijd door te voeren. De Google Tag Manager biedt hiervoor rechtsboven in het dashboard een migratie assistent aan om je te helpen met de overdracht. Het is daarbij zeer verstandig om na migratie alle tags, script en pixels grondig te testen op hun werking.

Tot dus ver zien wij alleen voordelen in versie 2 van Google Tag Manager en is de migratie vrij eenvoudig te voltooien. Voor meer informatie kan je hier terecht in het Google Helpcenter.
Benieuwd wat Happy Idiots als uw online marketing bureau hierin kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon