zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Verlaag je bounce ratio bij nieuwe leads

Met onze slimme oplossing; pre-validatie. Hoe dat werkt lees je hieronder.

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Verlaag je bounce ratio bij nieuwe leads door pre-validatie

Een nieuwe lead kan om uiteenlopende redenen bouncen. Wanneer ontstaat een bounce? Als je e-mail niet aankomt in de inbox van de ontvanger. De meest voorkomende reden van een bounce is het niet bestaan van het e-mailadres. Dit kan komen door een typefout, of gewoon door een bewuste keuze. Een bounce zoals in dezen wordt geregistreerd als hard bounce. Zijn er ook andere bounces dan? Jazeker. We kennen ook soft bounces. Het verschil leggen we je uit.

Soft bounce:

Een soft bounce ontstaat door één van onderstaande tijdelijke oorzaken:

  • De mailbox van de ontvanger is vol
  • De mailbox is inactief
  • De mailbox is niet goed ingesteld
  • Het e-maildomein bestaat niet 
  • De (code van) de e-mail is te groot
  • De e-mail voldoet niet aan beveiligingscertificaten of policies van de server van de ontvanger

Hard bounce:

Een hard bounce wordt veroorzaakt door één van onderstaande twee permanente redenen:

  • Het e-mailadres bestaat niet
  • De server van de ontvanger blokkeert het e-mailverkeer

Meerdere soft bounces resulteren in de meeste E-mail Service Providers (ESP) uiteindelijk voor een hard bounce. Een mailbox kan bijvoorbeeld tijdelijk vol zijn. Vandaar dat we, in de regel, nog vier keer proberen om het bericht af te leveren. Als hetzelfde bericht vervolgens vijf soft bounces registreert, wordt het automatisch geregistreerd als hard bounce. We schrijven ‘in de regel’, omdat sommige ESP’s de gebruiker in staat stellen om dit aantal te verhogen of te verlagen.

Wat zijn de gevolgen van Bounces?

Je wilt geen e-mail verzenden naar een e-mailadres dat eerder een hard bounce heeft geregistreerd. Dat kan namelijk schadelijk zijn voor de verzendreputatie van het verzenddomein. Waardoor jouw e-mail bijvoorbeeld in de spam-folder van de ontvanger terecht kan komen. Zou jij een e-mail verzenden als je op voorhand zou kunnen weten dat het bericht niet in de inbox van de ontvanger zou komen? Precies. Wij ook niet! Nu hebben we iets bedacht waarmee je bounces kunt voorkomen.

Een te hoge bounce ratio bij nieuwe leads

Voor onze klant BBQuality hebben we de afgelopen twee jaar een kraskaart ontwikkeld en gepromoot via social media kanalen. Op die manier genereren we veel leads voor deze online slager.

Tijdens het eerste traject, in 2020, hadden we een relatief hoge bounce ratio, namelijk 3,47%. Het bounce ratio zijn het aantal hard bounces, afgezet tegen het aantal verzonden mails. Verzend je 100 mailtjes en registreer je daarbij 2 bounces, is je bounce ratio 2%. Dat is dan ook de metric waar e-mailmarketeers op rapporteren.

De in 2021 gepubliceerde benchmark van TeamITG (voorheen e-Village) toont een gemiddeld bounce ratio van 0,59% voor alle branches. Voor e-commerce organisaties, zoals BBQuality, geldt een gemiddeld bounce ratio van 0,52%. Al met al was het bounce ratio van de leads die waren verzameld tijdens het leadgeneratie traject veel te hoog. Een gangbaar bounce ratio is, volgens onze optie, lager dan 1,00%.

Er werd bijvoorbeeld getracht te mailen naar een e-mailadressen die eindigen op @gmail.vom of @hotmaik.com. Typische voorbeelden van typefouten, gemaakt door de deelnemers. Dit is jammer voor de deelnemers, want die ontvangen geen e-mail ondanks hun deelname aan de campagne. En aan de andere kant is het slecht voor de verzendreputatie, want er worden hard bounces geregistreerd.

Hoe pakken wij dat aan?

Voorkomen is in veel gevallen beter dan genezen. En dat is in dit geval niet anders. Onze e-mail campagnes in CanopyDeploy (voorheen Clang) worden namelijk zo ingericht dat het e-mailadres van de ontvanger wordt gecontroleerd, voordat er überhaupt een e-mail wordt verzonden. Dat noemen we pre-validatieDé slimme oplossing om jouw bounce ratio te beperken.

Na het invullen van het e-mailadres en het verzenden van het formulier, wordt het e-mailadres automatisch door een validatietool gehaald. Indien er een niet-bestaand of fout getypt e-mailadres wordt ingevuld, krijgt de gebruiker een melding dat het opgegeven e-mailadres niet te benaderen is. Vervolgens krijgt de respondent opnieuw de kans om een geldig e-mailadres op te geven. Aan de achterkant noteren we de invalide e-mailadressen en zo voorkomen we dat er mailtjes worden verzonden naar invalide adressen en er dus niet of nauwelijks bounces worden geregistreerd.

Het resultaat

Het resultaat mag er zijn. In 2021 hebben we dezelfde kraskaart gerealiseerd, maar we hebben de pre-validatie toegevoegd. Met een bounce ratio van slechts 0,15% als resultaat! Dat betekent een schone database en een positieve bijdrage aan de verzendreputatie.

Wat kun je nog meer doen om je Bounce Rate laag te houden?

Het is belangrijk om e-maillijsten van tijd tot tijd op te schonen. Het kan namelijk ook zo zijn dat een e-mailadres niet meer bestaat. Dit komt regelmatig voor bij organisaties die opereren in B2B-markten. Medewerkers gaan nu eenmaal weg bij een organisatie. Dat wil niet zeggen dat dit niet geldt voor B2C. Hieronder volgen een aantal mogelijkheden om e-maillijsten op te schonen:

  • E-mailadressen controleren middels bulkvalidatie
  • Periodieke of realtime validatie van alle nieuwe records die in een database komen

De belangrijkste punten uit dit blog punten samengevat:

Happy nog vragen?

Heb je nog vragen over onze werkwijze om bounces zoveel mogelijk te voorkomen? Of ben je benieuwd hoe we bij Happy Idiots jouw e-mail marketing naar een hoger niveau kunnen tillen? Neem gerust contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

De gevolgen van de iOS15 update voor e-mailmarketeers

16 juni 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.