Vermoei je doelgroep niet op Facebook en Instagram

31 juli 2018

Het overkomt de beste, dus misschien ook jou: advertentievermoeidheid in je online campagne. Het moment dat je advertentie te vaak wordt getoond en je Click-Through-Rate (CTR) daalt naarmate je frequentie stijgt en zo ook je CPC. Met andere woorden: je doelgroep heeft je advertentie al zo vaak gezien, dat ze het vervelend gaan vinden. In dit blog ga ik specifiek in op het voorkomen van advertentievermoeidheid op Facebook en Instagram en geef ik je tips hoe je je doelgroep kunt blijven verrassen door middel van optimalisatie op campagne- en advertentieniveau.

 

Hoe je doelgroep reageert, of juist niet

Je gewenste doelgroep zal zich gaan irriteren aan de uiting, doorscrollen en geen actie ondernemen. Ze hebben geen interactie en zullen waarschijnlijk jouw merk of bedrijf niet meer willen volgen. Advertentievermoeidheid heeft een negatief effect op je social campagne en uiteindelijk ook op het beeld wat personen van je merk of bedrijf zullen hebben.

Help, wat nu?

Als je gebruik maakt van de doelstelling ‘Bereik’ in Facebook en Instagram kun je een frequentiecap instellen. Is jouw doel meer conversies op je website of meer traffic naar je website realiseren? Dan is dit niet de juiste doelstelling voor je social campagne en kun je geen gebruik maken van een ingestelde frequentiecap. Wel kun je een regel instellen dat je een melding krijgt wanneer je frequentiescore boven een x-aantal uitkomt en daarmee campagnes pauzeren of budgetten aanpassen, zodat – wanneer je je budget verlaagd – je advertenties minder vaak worden getoond aan dezelfde personen. Maar hier los je niet direct je ‘frequentieprobleem’ mee op. Hieronder een aantal factoren die je één voor één kunt testen en invloed hebben op jouw frequentie.

Targeting

Houd je er rekening mee dat je geen overlap hebt in je doelgroepen? Een voorbeeld daarvan is een custom doelgroep op basis van personen die engagement hebben getoond met jouw uitingen, zowel organisch als geadverteerd. Relevant denk je, omdat deze mensen interesse hebben getoond maar zodra zij geen gevarieerde advertenties te zien krijgen kun je deze doelgroep maar beter uitsluiten van je toekomstige targeting.

Héél belangrijk: je uiting op zich

Eigenlijk zou je uiting de eerste gedachte moeten zijn wanneer je frequentiescore stijgt. Content is essentieel om iemand in de awarenessfase of later in de performancefase te laten converteren. Wees creatief! In mijn eerdere blog over creatief verkopen via Instagram verwees ik al naar creatieve en verfrissende uitingen. Misschien verkoop je niet direct een product, maar wel je merk of bedrijf. En oké, misschien heb je geen groot creatie- of mediabudget, zelfs dan zijn er mogelijkheden.

Allereerst: maak gebruik van mobiel geoptimaliseerde uitingen. Facebook en Instagram geven de voorkeur aan uitingen die mobile feed friendly zijn. Maak gebruik van verschillende fases in jouw video om je verhaal over te brengen. De uitdaging is namelijk om je brandstory of product in maximaal 15 seconden over te brengen. Daarin zijn de eerste 3 seconden essentieel: dit is jouw merk en dit is jouw oplossing voor de vraag van je doelgroep. Zie het als een snelle pitch waarin je jouw product of merk demonstreert en de scroller of swiper triggert om verder te kijken op je website of platform. Alle video’s langer dan 15 seconden zijn veel te lang en resulteren volgens onze learnings in lage (video) KPI’s: zeer korte videokijktijd (< 3 seconden), laag doorklikratio en dus geen interactie.

Vernieuwende elementen

Naast je creative is copy minstens zo belangrijk. En misschien heb je ook niet (snel) de mogelijkheid om verschillend materiaal te creëren. Draai dan kleine testjes met extra varianten in je doelgroep waarin je verschillende copy uitprobeert en/of een verschillende CTA (Call-To-Action). Per doelgroep test je idealiter 2 tot maximaal 5 creatives. Dit geeft je voldoende gelegenheid om te vergelijken en maak je het voor jezelf niet te complex. Blijf mobile friendly en houd rekening met een maximaal aantal tekens in de tekst en koptekst, zodat deze niet wordt afgebroken op mobiel.

Dynamisch advertentie(materiaal)

Om blijvend materiaal te laten rouleren en te laten variëren – om zo uit te vinden welke uiting het beste bij je doelgroep past – kun je ervoor kiezen om dynamische advertenties in te zetten. Deze optie is al een tijdje beschikbaar in Facebook en ontzorgt je een klein beetje in je handmatige optimalisatie. Er zijn een aantal mogelijkheden waarop je kunt optimaliseren:

  • Tekst
  • Afbeelding óf video
  • Kop
  • Omschrijving
  • CTA (Call-To-Action)

Genoeg mogelijkheden dus. Al is het nog wel wachten op het testen van meerdere landingspagina’s. Ontdek met dynamisch materiaal hoeveel resultaten je met een specifieke variatie realiseert. Dit kan een aankoop zijn, maar ook bekeken content op je website of een inschrijving. Houd daarbij in de gaten of je kosten per resultaat in verhouding zijn. Andere belangrijke KPI’s bij het doormeten van een succesvolle advertentie zijn het doorklikratio, maar ook de betrokkenheid in reacties of nieuwe pagina vind-ik-leuks. Deze metrics kunnen indicatoren zijn voor het koopintentiegehalte van je doelgroep. In je advertentiebeheer kun je de dynamische functie vinden onder ‘Specificatie’ en kies je voor ‘Per dynamisch advertentiemateriaalmiddel’. Op deze manier heb je inzicht in welke varianten hebben geleid tot betere resultaten.

Benut de Facebook- en Instagramformaten

Het social platform geeft de voorkeur aan videoadvertenties, maar varieer ook in advertentie formaat. Er zijn genoeg formaten voor de verschillende doelstellingen en kijk wat voor jouw merk of product werkt. Hetzelfde verhaal, gegoten in een ander jasje kan al heel vernieuwend overkomen. En nog belangrijker: misschien heb je meerdere doelgroepen die je in Facebook anders wilt bereiken dan in Instagram.

Nu jij… of wij!

Je wilt dat je doelgroep een positieve associatie met jouw merk, product of bedrijf opbouwt. Frequentie en creative zijn hier een belangrijk online onderdeel van. Houd daarbij een minimale frequentie van 2-3 keer per week aan. Zit je iets hoger? Geen probleem, want je hebt frequentie nodig om iemand door je online funnel te begeleiden en te beïnvloeden tot een conversie. Wat dit dan ook mag zijn. Iemands perceptie richting jouw merk, product of bedrijf kun je niet beïnvloeden zonder frequentie en zonder content die engaging is. Je weet nu dat deze twee hand-in-hand gaan. Doe je voordeel met de tips, ga zelf aan de slag of zet ons aan het werk.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon