Vero: the new girl on the social media block

27 februari 2018

De afgelopen dagen vlogen de Instagram Stories me om de oren met “join me on Vero”. Ik besloot op onderzoek uit te gaan. En wat blijkt: in deze steeds sneller veranderende wereld is er een ‘nieuw’ social-mediaplatform opgestaan: Vero. Ook wel ‘het nieuwe Instagram’ genoemd. Het is op dit moment zelfs de meest populaire app in de App Store. Maar wat is het? Wat maakt het uniek? Wat kun je er zakelijk mee? En hebben we eigenlijk wel ruimte voor nóg een social-mediaplatform in ons leven? Het antwoord op deze vragen deel ik in dit blog met je.

Een plotselinge groeispurt

Ik introduceerde Vero als ‘the new girl on the social media block’, maar zo nieuw is de app eigenlijk niet meer. Ze bestaat namelijk al sinds 2015. Vorige week stond de app nog zó laag in de App Store ranking, dat ze niet eens de top 1.500 apps haalde. Maar de afgelopen weken – en in het speciaal gisteren – heeft het platform een snelle groei doorgemaakt. Waarom juist nu? De frustratie over het algoritme van Instagram en de controversiële Snapchat-update lijken de behoefte aan een ander soort platform aan te zwengelen.

Authenticiteit als codewoord

‘Vero’ is Italiaans voor ‘echt’. De app voert dan ook de claim ‘true social’ en geeft gebruikers de volledige controle over content. Dit betekent ook dat privacy volledig wordt gewaarborgd, dat zeggen ze tenminste. ‘Less social media, more life’. Maar wat betekent dat eigenlijk? Ze stimuleren gebruikers om zich online te gedragen zoals ze offline doen. Mensen zoeken naar connectie. Dat zit in hun natuur. Daarom zijn social-mediaplatforms zo breed geaccepteerd geworden in de afgelopen 10 jaar. Die netwerken beloofde gebruikers een constante connectie met hun vrienden en de mogelijkheid om ieder aspect van het leven te delen. Tot er een disbalans ontstond tussen de behoeftes van het platform en zijn gebruikers. En dit liet mensen eenzamer dan ooit achter. Zo verklaren ze vrij vertaald in hun manifesto.

Weg van one-size-fits-all

Vero noemt zichzelf een ‘relationship first network’. De meeste social-mediaplatformen scharen al je connecties onder de categorie ‘vrienden’ of ‘volgers’. Maar Vero vindt dat te weinig overeenkomen met het ‘echte leven’. We delen verschillende dingen met verschillende soorten mensen. Zo zijn er zaken die je wel met je beste vriendin, maar niet met een vage bekende deelt. Bovendien zorgt de one-size-fits-all benadering van andere social-mediaplatforms er volgens Vero voor dat je alleen de leukste en beste versie van jezelf deelt, in plaats van je ‘echte ik’.

Hoe goed ken ik jou eigenlijk?

Vero speelt op het bovenstaande in en geeft je de optie om connecties in 3 groepen in te delen:

  • ‘Goede vrienden’
  • ‘Vrienden’
  • ‘Kennissen’

In welk segment een specifieke connectie terechtkomt, bepaalt de gebruiker zelf. Maar maak je geen zorgen, je connecties komen er niet achter in welk hokje je ze hebt gestopt ;). Wanneer je deze segmentatie goed doorvoert, kun je jouw publiek segmenteren per post. Zo kunnen individuen – net zoals bedrijven dat doen – doelgroepen definiëren voor hun social-mediacontent.

6 soorten content

Net als op Instagram kun je jouw foto’s en video’s in de app bewerken en van een filtertje voorzien. Maar op Vero kun je niet alleen mooie beelden delen, maar elkaar ook dingen tippen. Er bestaan op dit moment 6 soorten posts op Vero, namelijk:

  • Foto’s
  • Video’s
  • Muziek
  • Films
  • Boeken
  • Locaties

Al jouw foto’s, video’s en aanbevelingen worden netjes bewaard in je ‘collections’. Aan je content kun je hashtags, @mentions én linkjes toevoegen. Die laatste optie wordt op Instagram nogal eens gemist. Ook het versturen van dm’s (direct messages) behoort tot de mogelijkheden.

Netjes op je beurt wachten

Vero publiceert content niet met supergeavanceerde algoritmes, maar ‘gewoon’ in chronologische volgorde. De meeste social-mediaplatforms laten content zien waarvan ze denken dat jij het leuk vindt, of waar ze een commercieel voordeel bij hebben. Dit doet Vero dus niet. Je voelt hem misschien al aankomen, maar dat betekent ook dat adverteren op Vero niet mogelijk is. Een toekomstig abonnement-model houdt Vero advertentievrij. Toch biedt het platform zeker zakelijke kansen.

Kies voor kwalitatieve content

Bedrijven kunnen dan wel niet adverteren, maar absoluut wél posten op Vero. Dit betekent dat merken op zoek moeten naar een organische manier om zich in de conversaties van hun doelgroep te mengen. En dus unieke en originele content moeten creëren. Het plaatsen van content is gratis, maar wanneer je een ‘koop nu’ call-to-action invoert, betaal je wel.

Tip: influencer marketing

Vero haalt de traditionele barrières weg tussen gebruikers en content. Daarom stijgt Vero aan populariteit onder ‘online influencers’. Hier hoeven ze zich niet druk te maken over algoritmes, maar kunnen ze zichzelf volledig richten op zelfexpressie, zoals muzikant Christian Collins aan de Huffington Post vertelt. De opkomst van een advertentievrij social-mediaplatform maakt influencer marketing de komende jaren nog belangrijker dan het al was.

Grijp de ongrijpbare generatie

Vero wordt nu al de app voor Generatie Z genoemd, die trouwens enorm gecharmeerd zijn van online influencers. Generation Z is de generatie na de Millenials. Ze zijn geboren tussen 1995 en 2010 en worden ook wel de ‘ongrijpbare generatie’ genoemd. Deze ‘digital natives’ weten niet hoe het is om zonder smartphone te leven. Ze zijn gewend om te multitasken, hebben een korte aandachtsspanne, verkiezen snelle platforms zoals Snapchat boven tragere kanalen als Facebook en hebben meer gemeen met gelijkgestemden aan de andere kant van de wereld dan met hun buurtgenoten. De app richt zich in haar communicatie dan ook overduidelijk op ‘Gen Z’, zoals in deze video:

Op=op, weg=weg

Vero voert een FOMO-strategie (‘fear of missing out’). Voor de eerste miljoen gebruikers is Vero namelijk gratis voor het leven, maar vanaf de miljoen-en-eenste gebruiker zal het een betaald medium worden. Dat wil zeggen: gebruikers gaan een klein bedrag per jaar betalen om de app te mogen gebruiken.

Join me on Vero?

Vero is te downloaden in de Apple App Store of Google Play Store. Wat op dit moment dan ook volop gedaan wordt. “‘Due to very large traffic, we’re experiencing intermittent technical issues. We’re working to resolve them as soon as possible”, laat Vero op Twitter weten. Maar wanneer je bij de eerste miljoen downloads wil horen, kun je maar beter opschieten. Advies nodig over hoe je Vero het beste inzet in jouw strategie? Neem dan contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon