Gloednieuw: Google Search Console Insights. In juni 2020 kondigde Google het al aan: Search Console Insights zit eraan te komen en gaat data van Google Analytics en Search Console samenvoegen binnen één centraal overzicht. Het afgelopen jaar is de nieuwe tool uitvoerig getest door een selecte groep gebruikers, maar nu is de tool beschikbaar voor alle Search Console gebruikers. Wat houdt dat precies in? Thom legt het uit. Nieuwsgierig? Lees snel verder.
Wat is Google Search Console Insights?
Google Search Console Insights maakt het mogelijk om inzicht te krijgen in de data van je (nieuwe) web content. De tool is ontwikkelt voor publishers en copywriters om te leren begrijpen hoe bezoekers de content van een website lezen en ervaren. Met deze inzichten is het mogelijk om content te creëren die nog beter aansluit bij de doelgroep. De combinatie van data tussen Google Search Console en Google Analytics maakt het mogelijk gedrag van bezoekers met betrekking tot de content te interpreteren.
Waarvoor is Google Search Console Insights?
Met de nieuwe tool krijg je antwoorden op de volgende vragen:
- Wat is de best presterende content?
- Hoe presteert nieuw gepubliceerde content?
- Hoe vinden mensen de content vanuit het web?
- Wat zochten mensen op Google voordat ze bij de content terecht kwamen?
- Welk artikel refereert naar jouw website en content?
Nu heb je allerlei (nieuwe) inzichten gekregen en weet je hoe je jouw content kan bijsturen en optimaliseren. Je weet nu bijvoorbeeld welke content je vaker kunt plaatsen, of van welke content je juist afscheid moet nemen.
Via deze link kun je direct Google Search Console Insights bekijken.
Zo ziet Google Search Console Insights eruit
De nieuwe tool van Google beschikt over een heel duidelijk dashboard. Met dit dashboard kun je razendsnel antwoord geven op de bovenstaande vragen. Hieronder staat een voorbeeld van het dashboard binnen Insights.
Binnen de tool kun je ook verder klikken en statistieken op paginaniveau bekijken. Door te klikken op een pagina kun je de statistieken van de afgelopen 28 dagen van de betreffende pagina bekijken. Op deze manier is het eenvoudig om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers met betrekking tot de specifieke content.
Let op: Google Search Console Insights is nog in bèta versie
Ideaal voor publishers en copywriters
Deze nieuwe inzichten zijn ideaal voor publishers en copywriters die graag meer duidelijkheid willen over het gedrag van bezoekers met betrekking tot de content. Vooral voor websites met veel blogs, nieuwsberichten en artikelen is Search Console Insights een echte toegevoegde waarde. Met de inzichten is het mogelijk om de content nog beter te laten aansluiten bij de behoeften van de doelgroep en zodoende bezoekers nog meer te binden aan je ‘nieuwe’ content.
Bonus: Wil je jouw content nóg beter aan laten sluiten bij je doelgroep? Check dan onze blog met 10 tips over SEO copywriting even.