Vertrouwen creëren jegens de gebruiker

13 mei 2015

We verrichten steeds meer handelingen via het World Wide Web en bestellen onze artikelen ook steeds vaker online. Het internet is niet meer weg te denken uit ons leven en maakt tegenwoordig deel uit van heel veel alledaagse activiteiten. Iemand die zich thuis voelt op het internet zal – niet geheel verrassend – eerder geneigd zijn om daadwerkelijk tot actie over te gaan dan iemand die dat niet heeft. Op het gebied van conversie is het dan ook van groot belang dat een website vertrouwen uitstraalt, en daarmee overhaalt om tot een bepaalde actie te komen. Daar zijn een aantal slimme technieken voor die dan ook veelvuldig door allerlei website worden ingezet. Hoe zorg je ervoor dat je website de juiste uitstraling heeft? Aan de hand van een case leg ik het in deze blogpost uit.

Voorbeeld: Booking.com

Conversie optimalisatie online

Bij Booking.com wordt getracht de bezoeker zo veel mogelijk vertrouwen te geven. We gaan even een aantal dingen na. Wat valt ons op aan deze advertentie?

  • ‘NU 20% korting’
  • ‘2014 beker’
  • ‘3 sterren’
  • Een ‘duimpje’ (‘thumps-up’)
  • ‘3331 hartjes’
  • ‘Erg goed 8,1’ (score uit 670 beoordelingen)
  • ’12 personen zijn dit resort aan het bekijken.’
  • ‘laatste reservering: 1 uur geleden’
  • ‘GRATIS annuleren – BETAAL LATER’
  • ‘3 extra kamertypes’

Te veel triggers

Zoals je ziet: als bezoeker word je bijna duizelig van het aantal overweldigende aanbiedingen die op de deze accommodatie van toepassing zijn. Booking.com probeert ervoor te zorgen dat de gebruiker het gevoel krijgt dat hij of zij “er snel bij moet zijn”, dat de aanbieding ongelofelijk populair is en dat je ook nog eens echt waar voor je geld krijgt. Booking.com gebruikt echter te veel informatie, waardoor het overzicht verloren raakt. Klantvriendelijker zou het zijn om de accommodatie zo te weergeven dat de klant in één oogopslag kan zien wat de aanbieding inhoudt. Vervolgens kan de aanbieding worden versterkt met toevoegingen om de klant meer te triggeren. Nu lijkt het alsof de klant bijna geen keus meer heeft en direct een bepaalde richting in gepusht wordt.

Transparantie

Wek online vertrouwen

Qua transparantie zorgt Booking.com eigenlijk alleen maar voor allerlei geplaatste reacties van ‘bestaande’ personen. Of deze personen – die bijvoorbeeld Jan, James, Sjoerd en Peter heten en uit Frankrijk, Nederland, België of Pakistan komen – ook echt bestaan, dat kun je je als potentiële vakantiereiziger natuurlijk afvragen. Datzelfde geldt voor de 3331 hartjes (wat betekent dat mensen deze reis op hun verlanglijstje hebben staan). Echt inzage heb je niet, maar ook hier kan het zijn dat een en ander uitvergroot is om de vakantie extra populair over te doen komen. Tot slot is er nog het duimpje – wat staat voor ‘een aanbevolen accommodatie’. Natuurlijk beveelt Booking.com alles aan wat op hun website te vinden is, vandaar dat ook dit duimpje bij elke accommodatie staat. Ook niet van veel toegevoegde waarde dus.

Wat zijn dan wel sterke triggers? Sterke triggers zijn ‘laatste reservering: 1 uur geleden’ en ’12 personen zijn dit resort aan het bekijken’. We kunnen natuurlijk nooit weten of dit echt is, maar het overgrote deel van de gebruikers gaat hier waarschijnlijk blindelings vanuit. Of Booking.com de zaken hiermee ethisch verantwoord aanpakt? De meningen zijn erover verdeeld.

Conclusie

Booking.com gebruikt in ieder geval veel tactieken om de gebruiker tot actie over te laten gaan. Het idee hierachter is goed: laten zien dat de aanbieding gewild is en dat je als gebruiker waar voor je geld krijgt. Het aantal tactieken dat Booking.com gebruikt is echter ‘too much’ en volledig gericht op conversie. Het zou beter zijn om dit wat meer te balanceren zodat de gebruiker ook met “rust” Booking.com af kan surfen. Aanbiedingen moeten namelijk wel overzichtelijk blijven.

Qua vertrouwen zou Booking.com het beter kunnen aanpakken. Er wordt van alles beweert zoals het aantal ‘hartjes’, ‘3 sterren’ en het duimpje. Ook hier geldt weer: in de basis een goed idee, maar meer inzicht in de resultaten is wenselijk. Wie stemt er bijvoorbeeld voor 3 sterren en waarom?

Hoe straal je zelf vertrouwen uit op je website?

Wil je op je website de gebruikers meer vertrouwen geven of ervoor zorgen dat men tot actie overgaat? Dan zijn de bovenstaande tactieken handig om toe te passen. Waar je echter wel rekening mee moeten houden: zorg ervoor dat wat je beweert ook transparant is. Zorg ervoor dat de gebruiker ook echt vertrouwen krijgt in wat u aanbiedt. En ten tweede: hou het overzichtelijk! Je wil de klant immers niet overspoelen met te veel verschillende redenen om een aankoop te doen (dan is de focus helemaal weg).

Maak je gebruik van scores en/of reviews op een product dat je aanbiedt?

Probeer deze dan te koppelen met Facebook zodat men ook daadwerkelijk kan zien: hé dit is Sjaak Bundels uit Groningen en die vindt dit van onze dienst of van ons product. Heb je nog geen scores en/of reviews? Begin daar dan vandaag nog mee! Het haalt namelijk veel potentiële vragen voor de gebruiker weg. En: hoe minder vragen, hoe meer vertrouwen!

Wil je de conversie verhogen voor een product?

Kom met “tijdelijke acties”, zodat de gebruiker op een nette manier wordt gepusht tot aankoop. Hiernaast is het ook goed om te laten zien hoe vaak een product of dienst besteld is, zodat je de gebruiker meegeeft dat hij of zij niet de enige is die voor deze dienst of product gekozen heeft. Een gebruiker vindt het fijn om te weten dat het product of de dienst die hij of zij aan willen schaffen ook bij anderen in de smaak valt.

Denk aan het kleurgebruik

Vertrouwen en het aansporen tot actie kan beïnvloed worden door het gebruik van bepaalde kleuren. Zo wordt de kleur blauw als intellectueel ervaren en kan het – mits gebruikt in de juiste context – betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit uitstralen. Oranje daarentegen is een kleur die veel terugkomt bij het gebruik van buttons. Volgens verschillende tests blijkt namelijk de kleur oranje ervoor te zorgen dat het conversie ratio stijgt!

Vertrouwen wekken op website

Meer weten over kleurgebruik bij call to actions? Lees hier meer!

Hoe zorg jij ervoor dat je website vertrouwen uitstraalt? Welke triggers gebruik jij om je potentiële klanten een vertrouwd gevoel te geven? Deel je tips in een reactie onder deze blogpost!
Benieuwd naar conversie optimalisatie van Happy Idiots? Neem rustig een kijkje op onze website!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon