Vijf copy-quotes die wél inspireren

24 mei 2017

We zijn met z’n allen dol op inspirerende quotes. De houten bordjes, emotionele tekstbordjes en woordstickers met ‘home is where the heart is’ en ‘live, laugh, love’ vinden niet voor niets gretig aftrek bij Xenos.

BnNgbOEIIAI3O9s

Ik moet je eerlijk toegeven: het is niet helemaal mijn smaak. Maar omdat veel mensen er wél dol op zijn, heb ik geprobeerd een aantal wijze copy-quotes voor je op te speuren. En zowaar, ik heb ze gevonden! Je vindt ze in deze blogpost.

1.   “Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” – Blaise Pascal

Wat een wijsheid van deze wis- en natuurkundige, en dat al in de 17e eeuw! Wat kunnen we leren? Lappen tekst op papier knallen kunnen we allemaal. Om er even een dooddoener in te gooien: ‘schrijven is schrappen’. Toch zit er een kern van waarheid in. De kunst is natuurlijk om een interessant én kernachtig stuk te schrijven. En dat kost tijd. Een paar tips:

  • Gebruik zo min mogelijk lange, moeilijke woorden. Vermijd jargon.
  • Let op overbodige woorden. Vaak zijn dit signaalwoorden, zoals: toen, dus, terwijl, maar, namelijk, toch, soms, vaak, meestal, uiteindelijk, etc.

De kunst van het schrijven is steeds zoveel te schrappen dat duidelijk wordt wat bedoeld is.

2.   “Eenvoud is de ultieme verfijning.” – Leonardo Da Vinci

Wist je dat Freddy Mercury maar drie akkoorden op de gitaar kende? Zo schreef hij Crazy Little Thing Called Love. (En ja, dat verklaart waarschijnlijk ook het succes van ‘Het is een nacht’ van Guus Meeuwis). De kracht van eenvoud. Het geldt ook voor copywriting. Overigens moet je eenvoud niet verwarren met ‘simpel’. Zie het eerder als leesbaar, en vooral: ‘tot de essentie komen’. Een paar tips:

  • Schrijf actief. ‘Volgende maand wordt er begonnen met het project’ wordt ‘Volgende maand start het project’.
  • Verdeel lange zinnen in meerdere korte zinnen.
  • Nogmaals: schrap!

Zolang je tekst maar bijdraagt aan de boodschap die je wilt brengen, keurt deze copywriter het goed. Mijn dank is groot – en die van Leonardo ook.

3.   “De consument is niet achterlijk; ze is je vrouw.” – David Ogilvy

De volledige, originele quote luidt: “The consumer isn’t a moron; she is your wife. You insult her intelligence if you assume that a mere slogan and a few vapid adjectives will persuade her to buy anything. She wants all the information you can give her.”

Daarmee onderstreept David Ogilvy het punt dat ik bij de vorige quote maakte. Eenvoud is niet hetzelfde als simpel. Behandel de mensen die je aanschrijft niet als kleuters:

  • Blijf bij de kern van je verhaal, maar wees wel volledig in de informatie die je geeft.
  • Behandel de consument zoals je zelf behandeld zou willen worden: met begrip, respect en waardering.

En voor de duidelijkheid: reclamemagnaat David Ogilvy stond ook wel bekend als ‘de vader van de reclame. En  nee, hij is geen familie van babyfluisteraar Derek. 😉

4.   “Mensen zijn niet geïnteresseerd in jou. Ze zijn geïnteresseerd in zichzelf.” – Dale Carnegie

Carnegie begreep de essentie tientallen jaren geleden al: schrijf vanuit de lezer, niet vanuit jezelf. Doelgroepgericht schrijven, dus. Ken jezelf. Vertel wat je doet en vooral waarom je dat doet, maar daarnaast:

  • Ken de ander! Wie probeer je te bereiken? Welke taal spreekt hij of zij? Hoe spreek je diegene aan? Waar bevindt diegene zich?
  • Wat kun jij met je tekst voor hen betekenen? Welke voordelen haalt je doelgroep eruit?

5.   En even terugkomend op de eerste afbeelding in deze blogpost..

Een laatste, inspirerende quote ‘that says it all’. Uiteindelijk draait het immers allemaal om de kwaliteit van je content:

shitwillbeshit

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon