Vijf misverstanden over linkbuilding

27 mei 2016

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO en een discipline waarmee je op een consistente manier kan werken aan het verbeteren van je rankings in de zoekmachine. Door de jaren heen zijn er veel dingen veranderd wat betreft linkbuilding. Als linkmarketeer hoor ik natuurlijk op de hoogte te zijn van de ‘ins en outs’ van het linkbuilden. Graag wil ik daarom een aantal misvattingen omtrent dit onderwerp bespreken. Aan de hand van verschillende uitspraken neem ik je mee in de wereld van de backlinks!

“Linkbuilding is simpelweg het ruilen van links”

Ik kan hier eigenlijk met zowel ‘ja’ als ‘nee’ op antwoorden, want wanneer we naar websites zoals Startpagina.nl kijken hebben we het in veel gevallen inderdaad over een linkruil. Echter is linkbuilding tegenwoordig veel meer dan simpelweg het ruilen van links. Content wordt steeds belangrijker binnen linkbuilding en daar spelen wij als online marketingbureau maar al te graag op in. Om relevant te zijn voor de ontvanger is het belangrijk om content te creëren waarnaar de ontvanger op zoek is. Probeer dus middels interessante en doeltreffende content te voldoen aan de behoefte van de lezer. Google kan dit herkennen en wil ook dat jij je richt op de eindgebruiker. Daarom: make it count en zoek naar mogelijkheden om interessante content te maken én delen. Content waar mensen graag naar linken! Aan wat voor content moet je denken? Van blogposts tot Infographics tot video’s.. alles kan, zolang je maar inspeelt op de behoefte van de ontvanger.

“Hoe meer backlinks, hoe beter”

Waarschijnlijk ben je, aangezien je deze blogpost leest, geïnteresseerd in een betere vindbaarheid in de zoekmachine. Wellicht ben je dan weleens dit soort uitspraken tegengekomen tijdens het Googlen: “Binnen één maand 100 links gegarandeerd”.

Dit klinkt natuurlijk heel mooi, en die 100 links mag je dan na één maand ook wel verwachten bij zo’n belofte. Maar: verbetert hierdoor ook je positie binnen de zoekmachine? Nee, dat is niet gegarandeerd!

Trap hier niet dus direct in, want, alhoewel linkbuilding in het verleden misschien om kwantiteit draaide, tegenwoordig staat kwaliteit voorop. Om die kwaliteit te meten kunnen verschillende tools worden geraadpleegd, waaruit verschillende metrics voortkomen. Denk aan Moz met ‘Domain Authority’* en ‘Page Authority’* en aan Majestic met ‘Trust Flow’* en ‘Citation Flow’*.

Ook al weten we weinig concreets over de algoritmes van Google-bots en spiders, we kunnen inmiddels wel stellen dat kwaliteit door de zoekmachine belangrijker wordt gevonden dan kwantiteit. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je met één relevante link betere rankresultaten binnen Google behaalt dan met tien random links met minder gunstige metrics en van mindere kwaliteit.

“Ik heb al voldoende links, dus linkbuilding is niet meer nodig”

Zoals je concurrent niet stil zit, zo hoor jij ook vooruit te denken. Want natuurlijk is het zo dat wanneer jij die toppositie in de organische resultaten van Google hebt verworven er ook anderen op die plek azen! Stop dus niet met linkbuilding, maar houd je backlinkprofiel netjes op orde. Blijf optimaliseren en kijk goed naar de updates waarmee Google regelmatig op de proppen komt. Speel hierop in met je backlinkprofiel!

Natuurlijk kun je je focus iets verleggen, bijvoorbeeld op het perfectioneren van je content, maar laat linkbuilding niet in de steek. Want zoals linkbuilding en content met elkaar verweven zijn, moet je ze ook samen onderhouden.

“Social medialinks hebben voor zoekmachines geen toegevoegde waarde”

Zou een Facebook-update van jouw bedrijfspagina echt alleen voor traffic of brand-awareness zorgen? Nee, want SEO-technisch heeft dit ook zijn voordelen. Alhoewel social links geen waarde doorspelen naar jouw website – omdat het nofollow-links* zijn – zorgen deze er wel degelijk voor dat content gedeeld wordt. Uiteraard hebben we het hier wel over content die relevant en interessant genoeg is voor de ontvanger.

social_links

Met een omweg kun je in principe veel awareness en ook linkkracht creëren. Ben je benieuwd hoe? Lees dan dit artikel op Moz eens. Hierin wordt een tweet benoemd met daarin een visual en een nofollow link (zoals dat altijd geldt voor Twitter). Uiteindelijk wordt deze tweet opgemerkt door The Huffington Post (Amerikaanse nieuwswebsite/blog), die er een artikel aan wijdt, mét follow link in het artikel! Twee vliegen in één klap dus: naamsbekendheid én linkkracht! Met een goede insteek en een beetje geluk hebben social media dus wel degelijk een toegevoegde waarde voor linkbuilding.

“Niet meer omkijken naar de links die al naar je pagina verwijzen, want deze zijn goed”

Eigenlijk geldt voor deze uitspraak hetzelfde als voor de bewering “Ik heb al voldoende links, dus linkbuilding is niet meer nodig”. Houd altijd je linkprofiel netjes op orde! Immers zit er na verloop van tijd misschien wel een ‘rotte appel’ tussen de links in het backlinkprofiel van je domein. Vergeet namelijk niet: ook de beheerder van een verwijzend domein kan achterlopen in het monitoren van het profiel en in uiterste gevallen zelfs een penalty van Google krijgen.

Probeer daarom te allen tijde je linkprofiel te begrijpen en blijf de links die naar jouw website verwijzen goed monitoren. Vind je dan een keer een link van lage kwaliteit of zit er een link tussen die ‘spammy’ oogt? Probeer deze dan te vervangen door een relevante link van hoge kwaliteit of disavow* deze link.

Bij Happy Idiots maken we gebruik van verschillende tools om het backlinkprofiel van onze klanten te monitoren, o.a. BuzzStream en CognitiveSEO.

Meer weten over linkbuilding?

Hopelijk heb ik zo een aantal misverstanden de wereld uit geholpen. Weet jij er nog meer? Laat het me weten in een reactie onder deze blogpost, daar leren wij ook weer van! Mocht je hulp nodig hebben bij jouw linkbuildingtraject? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

 

 

*Begrippen:

  • Domain Authority: Getal dat de sterkte van een hoofddomein weergeeft. (Moz-metric)
  • Page Authority: Getal dat de sterkte van een individuele (dieperliggende) pagina weergeeft. (Moz-metric)
  • Trust Flow: Getal dat de betrouwbaarheid van een URL weergeeft. (Majestic-metric)
  • Citation Flow: Getal dat de mate van invloed van een URL weergeeft. (Majestic-metric)
  • Nofollow: methode waarmee webmasters tegen zoekmachines kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen
  • Disavow: het afwijzen van links naar je website door een bestand aan Google aan te leveren met de af te wijzen links.

 

 

 

 

 

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon