Voice search, assistants en online marketing

22 oktober 2018

Een zeer populair onderwerp waar de laatste tijd veel over geschreven wordt in de online marketing is voice search. Met het sterk stijgende gebruik van deze manier van online zoeken en alle voice assistant apparaten plus apps die worden uitgebracht, is dit een goed moment om een tussentijdse recap te houden en alle ontwikkelingen en mogelijkheden erbij te nemen. In dit blogbericht stip ik trends, algemene mogelijkheden en kansen voor online marketing omtrent voice search aan.

Voice search nog steeds groeiende

Voice search wordt een steeds groter onderdeel van ons online zoekgedrag: van alle zoekopdrachten in 2020 worden 50% voice searches, voorspelt ComScore. Daarnaast zien we een sterke verandering in het type zoekopdrachten. Mobiele zoekopdrachten met vragen ‘(…) heb ik nodig?’ zijn met 65% gestegen in de afgelopen 2 jaar. Deze stijging geldt ook met 65% voor mobiele zoekopdrachten met ‘(…) moet ik hebben?’ en 85% voor ‘Kan ik (…)?’.

Wat voice search natuurlijk ook een grote boost heeft gegeven zijn de apparaten en software die dit ondersteunen. Denk aan de Amazon Alexa, Google Home en Apple HomePod als apparaten en de software achter Alexa, de Google Assistant en Siri. Er wordt voorspeld door Alpine.ai dat er aan het eind van 2018 al meer dan 1 miljard apparaten in circulatie zijn waarop voice assistants geactiveerd zijn.

Dit type apparaat is vooral in Amerika al verweven in het dagelijks leven van gehele gezinnen. 1 op de 6 Amerikanen bezit al een smart speaker met een voice assistent en 72% van deze gebruikers zeggen dat ze het in hun dagelijkse routine gebruiken. Zelfs kinderen gebruiken dit type speaker alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Binnen e-commerce speelt voice search ook een steeds grotere rol, dit valt simpelweg te zien in harde euro’s of dollars. Op dit moment wordt 3% van de online uitgaven via voice assistants gedaan en dit zal tot zeker 18% stijgen binnen de komende 3 jaar volgens Capgemini. De komende jaren zal dit significant stijgen tot uitgaven van tientallen miljarden dollars/euro’s in 2022.

Hoe in te spelen op voice search

De cijfers hierboven liegen er niet om: voice is groot en wordt alleen nog maar groter. Kinderen groeien hier zelfs mee op alsof het altijd heeft bestaan. Daarom is het nu de tijd om hierop in te spelen met online marketing zodat je op de eerste rij zit wanneer het daadwerkelijk de wereld heeft veroverd. Zoals mijn collega Maarten in zijn blogbericht heeft aangegeven wordt voice een steeds belangrijker aspect binnen specifiek SEO. Daarnaast heeft mijn collega Evelien ook in haar blogbericht enkele tips gegeven om je SEO-strategie te verrijken met voice en in te spelen op dit veranderende gedrag.

Naast veranderingen voor SEO heeft voice ook een impact op SEA en de inzet hiervan. Ook daarbij kun je bijvoorbeeld in campagnes meer op de long-tail en keywords gaan richten in combinatie met vragen zodat je ook hierop zichtbaar bent. Aan de kant van je website kunnen ook aanpassingen en pagina’s worden gecreëerd om antwoord te geven op vragen via voice search, zodat er direct een relevant antwoord beschikbaar is en je dit in een conversie, lead of sale kunt ombuigen.

Het is ook mogelijk om als bedrijf een plekje te veroveren binnen de voice zoekopdrachten met eigen voice commands, bijvoorbeeld binnen de Google Assistant. Hiermee wordt bedoeld dat wanneer iemand bijvoorbeeld tegen een smart speaker zegt: “Praat met Bol.com” je dan vragen kunt stellen waarmee je wordt geholpen om een cadeautje te kopen voor je jonge neefje. Dit kan bijvoorbeeld ook met Albert Heijn wanneer je zegt: “Praat met Albert Heijn” en op zoek bent naar een recept met een bepaald ingrediënt. Deze commando’s heten ‘actions’ bij Google. Hierbij moet je natuurlijk wel een ‘voice-bot’ of ‘voice-app’ ontwikkelen die ook echt antwoorden kan geven. In Nederland zijn er al meerdere bedrijven die hun ‘actions’ hebben geregistreerd bij Google en daadwerkelijk in gebruik zijn:

  • Jumbo
  • PostNL
  • NOS
  • Rabobank
  • Transavia
  • Eneco
  • En nog veel meer…

Let op: er zijn vrij veel strenge eisen en testen die je moet doorlopen om gepubliceerd te worden, maar dit is alleen goed om de kwaliteit hoog te houden van deze mogelijkheid.

 

Begin er nu mee!

Zoals de cijfers aangeven is voice search booming en sterk groeiende. Er worden serieuze bedragen met e-commerce via voice gegenereerd. Zelfs onze kinderen groeien hiermee op en gebruiken het dagelijks. Daarom valt dit niet te negeren en is het zaak om nu hiermee aan de slag te gaan qua online marketing zodat je de boot niet mist. Overdenk je online strategie en voeg hier zeker het onderdeel voice aan toe. In dit blogbericht staan enkele voorbeelden van mogelijkheden om toe te passen. Als je hier vragen over hebt of graag wil sparren met ons over dit onderwerp, neem dan gerust contact op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon