zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Waarom je nú moet investeren in Microsoft Advertising

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Waarom je nú moet investeren in Microsoft Advertising

Met Microsoft Advertising adverteer je in de zoekmachine van Microsoft: Bing. Ik hoor je denken, Bing? Dat is toch het kleine broertje van die grote bekende zoekmachine? Waarom zou ik daar m’n kostbare tijd aan besteden? De campagnes worden automatisch geïmporteerd en draaien er toch wel redelijk bij. En zo niet, dan zijn de volumes toch niet zo hoog dat het pijn doet. Maar, kleine broertjes worden groot! Sinds de naamsverandering van Bing Ads naar Microsoft Advertising is het platform steeds volwassener geworden. TIjd voor advertisers om het platform écht serieus te gaan nemen.

Het marktaandeel van Bing

Wat het marktaandeel van Bing als zoekmachine precies is, blijft een beetje onduidelijk. Maar we kunnen zeker praten over een paar procent. Misschien heb je duizenden euro’s spend en 100, zo niet 100.000 euro’s omzet. Die paar procent tikken dan snel aan. Bij sommige klanten zien we deze percentages oplopen tot 10% van de omzet en conversieratio’s kunnen tot wel 2 keer hoger liggen.

De snelle ontwikkeling van Microsoft Advertising

Microsoft Advertising heeft het afgelopen jaar flink aan de weg getimmerd. Als trots Microsoft Advertising Select Agency Partner was Happy Idiots begin dit jaar, pre-corona, aanwezig op de Microsoft Discovery days in Dublin. Hier werden we warm gemaakt met nieuwe features en pilots zoals nieuwe extensietypen, een sterke uitbreiding in Smart Bidding strategies, uitbreiding in de Shopping-mogelijkheden en de uitrol van Dynamic Search Ads in Nederland. Als nuchtere skeptische Hollanders was onze eerste reactie “ja leuk, maar dat zal nog even duren voordat dit echt in Nederland wordt gelanceerd.” Nou, niet dus! 

We zijn 9 maanden verder en krijgen bijna maandelijks updates vanuit Microsoft met betrekking tot nieuwe pilots, beta’s en volledig uitgerolde functionaliteiten. En wat vooral nieuw is: Nederland staat hoger op de lijst als het aankomt op beschikbaarheid. De VS is altijd als eerste aan de beurt aangezien de markt daar het grootste is, maar binnen de Europese landen mogen we als Nederland steeds sneller en vaker met een beta meedoen. De adoptie van Shopping heeft hier sterk aan bijgedragen. Microsoft vertelde dat ze intern versteld stonden van de adoptie ervan in Nederland. Zo snel hadden ze dat in andere landen nog niet gezien. Tevens bewijs dat Nederland het beste e-commerceland is.

De belangrijkste nieuwe functionaliteiten van de afgelopen tijd

Nieuwe online interface

Een volwassen platform vraagt om een volwassen en professioneel interface. Daar heeft Microsoft hard aan gewerkt de laatste tijd en met succes. De interface heeft een moderne en strakke look and feel, maar is bovenal eenvoudiger in gebruik.

Er kunnen zeker nog wel een aantal dingen verbeterd worden, zoals de standaard getoonde kolommen en het scrollen door je campagnes (voornamelijk verticaal scrollen). Maar vergeleken met de interface van die andere zoekmachine doet Microsoft het goed. Zo zitten campagnemanagement en het Merchant Center bijvoorbeeld gewoon samen in één interface en werk je dus altijd vanuit één en hetzelfde interface en login.

Microsoft Shopping

Deze is natuurlijk al wat langer beschikbaar, in ieder geval als open beta, maar is de laatste maanden echt gegroeid. Het aantal vertoningen neemt toe, getriggerde zoektermen zijn relevanter en campagnes zijn beter te beheren.

Dynamic Search Ads

Hier hebben velen lang op gewacht: dynamische zoekadvertenties. Het aantal nieuwe, nooit eerder uitgevoerde, zoekopdrachten stijgt elke dag. En hier ligt voor Microsoft Advertising een grote kans, want zoals gezegd zijn de volumes lager en kun je dus ook wat meer risico nemen. Door een DSA-campagne in te zetten kun je in één klap relatief breed gaan adverteren zonder dat het je gelijk een bak leergeld kost (we praten immers over slechts enkele procenten 😉 ).

Smart Bidding strategies

Elke bekende biedstrategie is nu ook beschikbaar in Microsoft Advertising, waarbij zeer recent target ROAS is toegevoegd. Er is dus geen excuus meer om handmatig met je CPC’s bezig te zijn. Want zeg nou eerlijk, je keek amper naar die CPC’s in Microsoft Advertising en bij die andere grote jongen laat je het ook aan de grote machine over.

But the best has yet to come

Dat Microsoft dus hard heeft gewerkt aan hun platform is te zien, maar dat er nog veel gedaan moet en kan worden is ook een feit. Gelukkig hoeven we ons daar geen zorgen over te maken. De lijst met lopende pilots is lang, onder andere op het gebied van audience, messaging en technologie. 

Bereik meer shoppers via Microsoft Shopping

De meest interessante ontwikkeling voor de Nederlandse markt op dit moment: uitbreiding in Shopping.

Local Inventory Ads

Beschikbaar in VS, VK, FR, DE én NL

Local Inventory Ads maken het mogelijk om je lokale voorraad direct te tonen in Shopping. Op die manier zien consumenten of het product in de buurt te koop is. Want ondanks corona en de groei van online heeft de Nederlandse consument nog steeds behoefte aan eerst kijken dan kopen.

Curbside pickup

Corona en fysiek contact, we vermijden het liever. Maar je aankoop snel oppikken bij de winkel blijft handig. Curbside pickup, oftewel ‘oppikken vanaf de stoeprand’. Je bestelt online, rekent af en haalt fysiek af zonder enig contact. Perfecte oplossing en beschikbaar in Microsoft Shopping.

Uitbreiding in aantal getoonde producten op de SERP

Binnenkort toon je in plaats van 5 producten 18 producten op de resultatenpagina van Bing. Hiermee wordt de kans op vertoning groter en kan je ook op lagere posities bieden. Met een slimme campagne toon je je beste product helemaal vooraan en additionele producten bij het uitvouwen.

Shopping Vertical

De Shopping Vertical oftewel de Shopping tab komt binnenkort naar Nederland. Meer vertoningen voor de adverteerder en beter vergelijken voor de consument. Zorg dus voor de beste en meest complete productinformatie zodat je als beste uit de vergelijking komt.

Productadvertenties in de image tab

Afbeeldingen zoeken kan natuurlijk ook in Bing. En producten kopen op basis van een afbeelding doen we ook graag. Want de meeste producten koop je omdat ze aan je eisen voldoen, maar ook omdat je ze mooi vindt.

Zoek je in Bing naar afbeeldingen dan zullen daar ook, indien relevant, productadvertenties bovenstaan. Zorg dus dat je productafbeeldingen er superstrak uit zien.

Dynamic Remarketing

Dynamische remarketing: men zoekt een product, bekijkt een product, verlaat de website en ziet vervolgens diverse display ads voorbijkomen van het bekeken product.

Ondanks dat het Audience Network van Microsoft nog niet beschikbaar is in Nederland, is dynamische remarketing dat wel. De vertoningen zullen dus beperkt blijven tot de resultatenpagina in Bing, maar daarmee wel een stuk relevanter worden. Als je het nu al inzet dan bouw je data op. Zodra het Audience Network dan straks beschikbaar is ben jij er al helemaal klaar voor.

Smart Shopping

En sneller dan verwacht: Smart Shopping is per direct in open beta voor Nederland! Daarmee heeft Microsoft de ontwikkeling van het platform echt in een stroomversnelling gebracht. Smart Shopping serveert productadvertenties in zowel het Search-netwerk als in het Audience Network en gebruikt daarvoor de gecombineerde data vanuit auto-bidding strategies, Universal Event Tracking en audience remarketingtechnologieën.

Ook hiervoor geldt dat het voorlopig alleen in het Search-netwerk wordt getoond. Maar de Smart Bidding erachter is wel geavanceerder is dan een target ROAS of target CPA. Daarnaast ben je voorbereid op de toekomst.

Smart Shopping is dus in open beta, waardoor je account gewhitelist moet worden. De specialisten van Happy Idiots kunnen deze whitelisting bij Microsoft voor je verzorgen. 

Get to Green contest

Strak ingeregelde campagnes zijn van essentieel belang. Daar zijn wij al enige tijd zeer succesvol in, gezien de prestaties in de afgelopen 2 Get to Green contests van Microsoft. De Get to Green contest heeft als doel de ROI van je Microsoft Advertising-accounts te boosten door bestaande en nieuwe features zo goed mogelijk te benutten.

Happy Idiots heeft deze contest de afgelopen 2 jaar gewonnen. De 2020-editie is op dit moment bezig waarin we voor onze klanten mooie stappen maken en hard op weg zijn naar weer een toppositie!

Denk breder binnen de mogelijkheden

Hoe moet je dan investeren in je Microsoft Advertising-campagnes? Rol een bredere strategie uit voor jouw campagnes. Denk hierbij aan andere campagnes, bredere zoekwoorden en een bredere targeting. Adverteer je bij Google in Shopping met een select productaanbod, probeer dan eens met meer of alle producten in Microsoft Advertising te adverteren.
Voor meerdere van onze klanten bleek Microsoft Shopping een kweekvijver voor nieuwe succesvolle producten die we daarna ook in Google Shopping toevoegden.

Het importeren en synchroniseren van Google-campagnes werkt goed, maar wees je bewust van de grotere mogelijkheden. Kortom, durf te investeren in het snelgroeiende advertentieplatform!

Hulp nodig?

We helpen en ondersteunen graag ook bij het implementeren van alle nieuwe functionaliteiten. Heb je vragen of wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Automatiseren met Bing Ads doe je zo!

21 augustus 2018

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.