Waarom “Long Tail Publishers” in je affiliate programma?

26 maart 2015

Long tail: een niet onbekende term in de wondere wereld van de online marketing. Zo schreef collega Jessie de Bruin vorig jaar nog een blogartikel over de inzet en toegevoegde waarde van long tail zoekwoorden bij een SEO strategie. Toch is deze term ook zeker niet onbekend in het woordenboek van affiliate marketing. Maar wat zijn long tail publishers? En hoe kun je een en ander als adverteerder toepassen in je affiliate strategie?

80/20 regel van affiliate programma’s

Heb je ervaring met affiliate marketing, dan heb je vast wel eens van de 80/20 regel gehoord. Dit is namelijk typerend voor veel affiliate programma’s. De definitie: 80 procent van de omzet van je affiliate programma komt van 20 procent van de publishers. Dit zijn veelal publishers waarbij de prestaties gekenmerkt worden door pieken en dalen en het doorzetten van grote volumes traffic. Maar hoe zit het met de overige 80 procent van de publishers? Daar zal ik in deze blogpost verder op ingaan.

Vilfredo Pareto versus Chris Anderson

Voor we ingaan op de 80 procent zogenaamde long tail publishers, kijken we eerst waar de 80-20 regel – ook wel het Paretoprincipe – vandaan komt en hoe zich dat vertaalt naar de huidige situatie in affiliate marketing. Concreet: volgens het Paretoprincipe zou betekenen dat 20 procent van de publishers 80 procent van de omzet genereert en dat aan de overige 80 procent weinig tot geen aandacht besteed moet worden. Dit zou betekenen dat we volgens het Paretoprincipe geen aandacht zouden moeten geven aan de long tail publishers.
Volgens de visie van Chris Anderson is dit al gedurende lange periode niet meer van toepassing. Zijn visie gaat uit van het principe dat bezoekers met een hoge koopbereidheid komen van de niche publishers. Wanneer je dit vertaalt naar het bekende model van Chris Anderson[1] – dat vaak wordt gebruikt bij SEO – worden in het eerste gedeelte de top publishers weergeven, met een groot volume aan traffic. De “tail” daarvan is de groep publishers die op langere termijn belangrijk is voor je affiliate programma, de overige 80 procent dus. Kenmerkend voor deze publishers is dat ze lagere volumes aan traffic doorsturen, maar omdat het niche publishers zijn is het verkeer specifieker en kwalitatiever. Dit zorgt voor een hogere koopbereidheid.

grafiek affiliate marketing

Long tail in affiliate marketing houdt dus eigenlijk in dat het om publishers gaat met een specifiekere aansluiting en interesse bij de producten die jij verkoopt. Door de segmentatie in interesse en doelgroep van deze publishers, bereik je dus bezoekers met een interesse en een grotere betrokkenheid bij de producten die je verkoopt. De top publishers daarentegen zijn algemener en hebben een groter bereik, maar dit is niet direct de doelgroep met interesse in jouw producten.

De diversiteit van long tail publishers

Vaak wordt gedacht dat het hebben van samenwerkingen met bloggers binnen je affiliate programma resulteert in een long tail strategie.[2] Kenmerkend aan bloggers is dat ze schrijven over onderwerpen die dicht bij hen staan, wat resulteert in een specifieke groep volgers met dezelfde interesses. Deze ontwikkeling van content door bloggers biedt veel mogelijkheden voor bijvoorbeeld adverteerders in de retail- of reisbranche. Toch is dit slechts een gedeelte van de groep long tail publishers.

Long tail publishers zijn er in verschillende vormen en maten. Van inspiratiesites en kleine beloning sites tot content sites en blogs. Maar ook vergelijksites en shopping platforms vallen onder deze groep publishers, bijvoorbeeld Shoezilla en Fashionchick. De bezoekers die hier komen hebben al een interesse voor fashion, of, nog specifieker in het eerste geval: schoenen. Maar ook de verschillende innovatieve mobiele concepten binnen bepaalde interessegebieden zijn in opmars. Fashion gerelateerde apps als Swipe ’n Shop en Stylect komen we steeds vaker tegen in de Appstore.

Toepassing van de strategie

Bij de inzet van long tail is het creëren van commitment en loyaliteit een van de belangrijkste factoren voor een kans van slagen. Dit kan op veel verschillende manieren. Hieronder een paar tips waarmee je de samenwerking met niche publishers kan verbeteren:

  • Leg direct contact met je publishers. Op deze manier creëer je openheid en transparantie naar de websites die je gaan promoten, kan een conversatie op gang gebracht worden over de wijze van promoten (wat kan resulteren in nieuwe ideeën voor je campagne) en creëer je commitment op langer termijn. Communicatie en transparantie – van beide kanten – is een grote factor in de prestatie van je affiliate campagne.
  • Content en creatie is voor veel long tail publishers erg belangrijk. Flexibiliteit in het aanbieden van custom materiaal, een specifieke landingspagina of een exclusieve voucher code kan van hoge waarde zijn. Niet alleen voor de relatie met de publisher, maar ook voor de conversie op je website.
  • Het versturen van producten of samples naar bloggers of vloggers geeft hen de mogelijkheid om je webshop onder de aandacht te brengen. Hierdoor kunnen ze schrijven of vloggen over het product dat je verkoopt, en dit zal direct bij de doelgroep terecht komen. Ze komen op deze manier niet alleen in aanraking met je merknaam, maar ook met het product dat je verkoopt en de ervaring hiermee van de publisher.
  • Neem je afrekenmodel nog eens onder de loep. Krijgen alle typen publishers dezelfde commissies of maak je hier een segmentatie in? Je kunt bijvoorbeeld kijken naar de rol en waarde die de verschillende typen publishers spelen in de customer journey van de consument en hier de commissie op aanpassen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je voor andere afrekenmodellen kiest dan CPS, zoals CPC. Veel bloggers en inspiratiesites kiezen steeds vaker voor deze manier van vergoeden. Dit omdat zij veelal vooraan in de aankoop funnel zitten en de kans dat een transactie aan hen toegewezen klein is.

Het is een intensieve manier van samenwerken met publishers, vooral omdat hier een lange adem voor nodig is. Resultaat zal niet direct zichtbaar zijn, in vergelijking met de pieken die top publishers realiseren. Echter zal dit de kwaliteit van je programma wel verbeteren, aangezien de traffic die doorgezet wordt van hogere kwaliteit is. Het is belangrijk om een goede balans te vinden in de intensiteit van de relatie met de publishers en dit af te stemmen met de resultaten die behaald worden. Neem hierbij ook de tijd om een en ander met regelmaat te evalueren, te analyseren en aan te passen in je strategie. Heb je nog vragen of opmerking naar aanleiding van dit blog, neem gerust contact met ons op!

Nieuwsgierig wat Happy Idiots voor jouw online marketing campagne kan betekenen? Contacteer ons gerust!

[1] http://performancein.com/news/2015/02/17/does-affiliate-long-tail-actually-exist/

[2] http://wiki.affiliatewindow.com/index.php/Making_the_affiliate_Long_Tail_wag_:_part_two

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon