Waarom overstappen naar Universal Analytics?

25 april 2014

Het is eindelijk zover: Google Universal Analytics is volledig uitgerold en uit de bèta-fase. Ik heb hier al enkele maanden op zitten wachten omdat ik enthousiast ben over de mogelijkheden van Universal Analytics en omdat remarketing nu wel mogelijk is via Universal Analytics. Wat deze functies vooral als toegevoegde waarde hebben is een beter inzicht in de interactie van de bezoekers met de inhoud van websites en bovendien zijn er nieuwe methoden om dit gedrag in kaart te brengen. In dit blog ga ik dieper in op de mogelijkheden van Universal Analytics en de reden waarom ik hier zo enthousiast over ben.

Multi-screen en cross-device tracking

Dit vind ik de meest ingrijpende en interessante verandering binnen Analytics, waar ik erg blij mee ben. Het is vanaf nu meetbaar hoe een gebruiker zich via verschillende apparaten en schermen gedraagt en uiteindelijk een converteert. Het is zelf mogelijk om offline gedrag te koppelen aan online gedrag.

Zo kan een consument bijvoorbeeld tijdens het reizen op haar mobiel zoeken naar een mooie jurk van Topvintage.nl. Ze vindt een leuke jurk, maar is van plan om deze ’s avonds of zelfs een paar dagen later rustig thuis te bestellen achter de pc of op de iPad. Voorheen waren dit ieder losse interacties die niet te koppelen waren. Nu valt precies te achterhalen hoe deze gebruiker zich heeft gedragen op elk van de devices, en wat uiteindelijk voor de conversie heeft gezorgd. Dit is voor de marketeer een geweldige nieuwe kans om hierop in te spelen. Ik zal later in dit blog een praktische toepassing beschrijven.

blog kevin afb 1

Uitgebreide remarketing functies

Naast de multi-screen en multi-device tracking is er ook het een en ander verbeterd voor remarketing. De functionaliteit is verder uitgebreid en tegelijkertijd slimmer en overzichtelijker gemaakt. Nu kun je in Analytics zelf remarketinglijsten laten beheren. Dit wil zeggen dat Analytics zelf kan inschatten – door de acties op de website – wat de waarde is van iedere bezoeker. Dankzij deze analyse kunnen er personen worden geselecteerd die interessant zijn om bijvoorbeeld AdWords advertenties en banners aan te tonen.
Het mooie van deze ontwikkeling binnen remarketing is dat Google heeft aangegeven binnenkort nieuwe functies door te voeren voor de meer ervaren marketeers, hier zit ik uiteraard met smacht op te wachten.

Aangepaste dimensies en statistieken

Een handige mogelijkheid is om per website of klant aangepaste dimensies en statistieken in te stellen. Hiervoor dienen echter wel wat technische aanpassingen in de broncode van de website doorgevoerd te worden.
Een voorbeeld van deze aangepaste dimensies en statistieken is om bijvoorbeeld het gedrag van leden te onderscheiden van niet-leden. Dit segment is heel belangrijk voor websites en klanten die onderscheid maken tussen deze gebruikerstypen, omdat bijvoorbeeld leden al zijn geconverteerd door een lid te worden.
Hetzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld aangemelde en niet aangemelde gebruikers. Voor een aantal klanten van ons is dit zeker van toepassing. Dit alles valt uiteindelijk per ingestelde dimensie in een aangepast rapport af te lezen.

Toepassing en strategie met Universal Analytics

Ik verwacht veel nieuwe inzichten te krijgen voor onze klanten waardoor zich nieuwe kansen voordoen waar op ingespeeld kan worden. Zo zie ik bijvoorbeeld een strategie voor me wanneer bezoekers via mobiel of tablet overduidelijk bovenin de funnel zitten van het aankoopproces. Hierbij kan ik bijvoorbeeld specifieke AdWords advertenties op mobiel en tablet sturen met een oriënterende inhoud.
Op basis van een selectie van waardevolle bezoekers binnen deze mobiele bezoekers maak ik een remarketing-lijst waarbij men op de desktop banners te zien krijgt met de producten die men mobiel bekeken heeft. Hierdoor worden bezoekers nogmaals herinnerd aan de website en producten die bekeken zijn van zelfs enkele dagen of weken terug (ligt ook aan de tijd tot conversie). Dit kan bijvoorbeeld ook tussen aangemelde en niet-aangemelde bezoekers worden gesplitst waardoor er een steeds specifiekere strategie voor elk type bezoeker via elk device gemaakt kan worden.

universal analytics

Als je nog geen gebruik maakt van Universal Analytics raad ik aan om dit vandaag nog te doen. Uiteindelijk wordt dit de standaard van Google Analytics en het is dus verstandig om nu al gebruik te maken van de mogelijkheden.

Om een nieuw Universal Analytics account te maken, zie Set up Universal Analytics (https://support.google.com/analytics/answer/2817075)
En voor informatie over een upgrade naar Universal Analytics, zie Universal Analytics Upgrade Center (https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/upgrade/)

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon