Wat doe jij met de Google CSS-hype?

9 oktober 2018

De commotie die is ontstaan rondom de zogenaamde Comparison Shopping Services (CSS) zorgt voor enige verwarring bij adverteerders. De veranderingen vallen echter mee, zolang je de juiste strategische keuze maakt voor jouw Shopping-campagne.

Hoe het allemaal begon

Google ontving vorig jaar een megaboete van 2,42 miljard euro wegens machtsmisbruik. Volgens de Europese Commissie ontnam Google andere partijen (vergelijkingssites) de kans om eerlijk te concurreren in het Shopping-gedeelte van Google op de zoekresultatenpagina. Om te kunnen voldoen aan de Europese wetgeving introduceerde Google de Comparison Shopping Services. Een CSS-partner is eigenlijk gewoon een vergelijkingssite. Ook Google Shopping is een CSS die Shopping-advertenties inkoopt. Het enige zichtbare verschil tussen Google Shopping en een andere CSS is dat er in plaats van een link met “van Google” nu “van [naam CSS]” onderin de advertentie komt te staan bij de Shopping-resultaten.

Het CSS-format is een ware hype geworden. Dit komt voornamelijk door de financiële voordelen ten opzichte van het regulier bieden in de Google Shopping-veiling. Naast het incentive-programma ‘SpendMatch’ krijgen CSS-partners 20% korting op de CPC.

SpendMatch

Om het CSS-programma te stimuleren heeft Google de SpendMatch geïntroduceerd. De adverteerder krijgt via de CSS-partner elke maand 20 tot 30% van zijn advertentie-uitgaven terug als advertentietegoed in zijn Google Ads-account. De incentive is inmiddels aangepast voor de maanden november en december.

De verwachting is dat de SpendMatch na december zal vervallen. Het is een promotie gericht op het binnenhalen van meer vergelijkingssites. Google heeft inmiddels al een flinke poule van CSS-partners gecreëerd. Wanneer iedere adverteerder overstapt naar een CSS zal de online veiling, zoals die voor de CSS-hype was, zich vanzelf herstellen. Hierdoor zal de CPC uiteindelijk weer naar hetzelfde niveau als voorheen gaan. Het zou ook kunnen dat de CPC zelfs hoger komt te liggen, doordat de concurrentie in de veiling (nu meerdere CSS-partners kunnen meebieden) gaat toenemen.

Margevoordeel

Om te kunnen concurreren tegen Google Shopping krijgt een CSS-partner 20% marge voordeel. Deze marge (20% van de CPC) ging voorheen naar Google Shopping.

Voorbeeld: als je nu 1 euro via Google Shopping biedt, dan gaat 80% (dus 0,80 cent) naar de online veiling en 20% (0,20 cent) direct naar Google. Wanneer je via een CSS biedt gaat de volledige bieding (dus 1 euro) mee in de veiling.

De adverteerder kan nu, in samenwerking met zijn CSS-partner, beslissen om de CPC te laten staan en meer verkeer te realiseren of de CPC te verlagen en het verkeer gelijk te houden.

Happy Idiots officieel CSS-partner

Iedere CSS-partner kiest zelf hoe ze met dit programma omgaan, maar de korting die iedere CSS kan bieden is altijd hetzelfde. Happy Idiots is met een eigen vergelijkingssite Compartner ook CSS-partner geworden, zodat we de voordelen aan onze klanten kunnen doorgeven. Voor ons is dit een logische stap aangezien Happy Idiots veel ervaring heeft met Google Shopping-campagnes en onze klanten op deze manier niet te maken krijgen met onverwachte kosten en ‘kleine lettertjes’.

Het is belangrijk dat adverteerders het grote plaatje niet uit het oog verliezen. Het succes van een Shopping-campagne zit hem namelijk in een goede strategie, slim bieden, campagnestructuur en optimalisatie. Dit zijn werkzaamheden die wij dagelijks voor onze klanten uitvoeren. Happy Idiots is dus niet alleen gefocust op het korte termijn financiële voordeel, maar ook op de lange termijn duurzaamheid van de Shopping-campagne.

Heel praktisch betekent dit dat onze klanten zich nergens zorgen over hoeven te maken. De campagnes worden beheerd zoals altijd, de data blijft beschermt en de support blijft onveranderd. Het Merchant Center van de bestaande Shopping-campagnes wordt gekoppeld aan het Merchant Center van de CSS.

Hoe maak je de juiste keuze?

De propositie van de meeste CSS-partners lijkt erg veel op elkaar. Het is daarom lastig om een goed besluit te nemen. Inmiddels zijn er al meer dan 90 CSS-partners waaruit je kan kiezen. Vertrouwen en transparantie zijn belangrijk bij deze keuze. Zorg ervoor dat je weet hoe je account wordt gekoppeld en wat er precies met je (historische) data gebeurd. Daarnaast is zicht op de kosten natuurlijk ook belangrijk. Wat is het verdienmodel van je CSS-partner? Worden er ook kosten in rekening gebracht voor klikken op de link (naam CSS) onderin de Shopping-advertentie?

Als adverteerder heb je de mogelijkheid om te adverteren via meerdere CSS-partners. In onderstaande video legt Google uit dat je als adverteerder nooit tegen jezelf kan concurreren. De kracht van Happy Idiots als CSS-partner is de kennis en ervaring met Google Shopping-campagnes en het werken met een eerlijke en transparante partij.

 

Tot slot

Ik verwacht dat het laatste woord over Google CSS nog niet is gezegd. Het aantal CSS-partners zal niet heel hard meer groeien aangezien Google met aanvullende regelgeving komt en de financiële voordelen voor adverteerders zullen wegvallen of afzwakken. Het beste advies is om te blijven focussen op je Shopping-strategie. Het uiteindelijke doel van de campagne moet altijd de meeste aandacht hebben.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon