zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Meet BERT: de nieuwste en grootste Google-update in 5 jaar

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Wat is BERT en welke invloed heeft dit op SEO?

Het is SEO-land niet ontgaan. Op 25 oktober jl. kondigden Google een update aan die zij de belangrijkste update in 5 jaar noemen. De BERT-update is van invloed op 10% van de zoekopdrachten. Wat is BERT en welke invloed heeft dit op SEO? Je leest het hier!

Wat is BERT?

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers en helpt de zoekmachine woorden in een zin beter te begrijpen waardoor de zoekresultaten beter aansluiten op de zoekvraag. Met de uitrol van BERT heeft Google een techniek voor pretraining van natural language processing (NLP) open source gemaakt.

Volgens Google is deze update van invloed op gecompliceerde zoekopdrachten die afhankelijk zijn van de context.

Dit is wat Google zei:

“These improvements are oriented around improving language understanding, particularly for more natural language/conversational queries, as BERT is able to help Search better understand the nuance and context of words in Searches and better match those queries with helpful results.

Particularly for longer, more conversational queries, or searches where prepositions like “for” and “to” matter a lot to the meaning, Search will be able to understand the context of the words in your query. You can search in a way that feels natural for you.”

Wat maakt BERT anders?

Deze doorbraak is het resultaat van het onderzoek naar transformatoren: artificial intelligence-modellen (AI) die woorden in relatie tot alle andere woorden in een zin kunnen zien, in plaats van één voor één. BERT-modellen kunnen daarom de volledige context van een woord in overweging nemen door te kijken naar de woorden die ervoor en erna komen, wat nuttig is voor het begrijpen van de intentie achter zoekopdrachten en hierdoor zoekresultaten tonen die beter aansluiten op de zoekintentie.

Heel veel technische details, maar wat betekent dit allemaal voor jou? Door BERT-modellen toe te passen op zowel  rankings en featured snippets, kan Google de gebruiker veel beter helpen bij het vinden van nuttige informatie. Als het gaat om de zoekresultaten, zal BERT Search helpen om 1 ​​op de 10 zoekopdrachten beter te begrijpen. Dit geldt voornamelijk voor longtail zoekopdrachten of zoekopdrachten waarbij voorzetsels worden gebruikt zoals ‘voor’ of ‘bij’. Google Search zal het gebruik van deze woorden veel beter in de juiste context kunnen plaatsen. Het is daarom des te belangrijker dat je door middel van content Google laat begrijpen waar jouw website over gaat.

Wat zijn de verschillen in de zoekresultaten?

De BERT-update van Google verbetert dus de manier waarop Google zoekopdrachten begrijpt. BERT analyseert zoekopdrachten, geen webpagina’s.

In een voorbeeld van Google wordt een zoekvraag geanalyseerd waarbij de verschillen goed zichtbaar zijn. De zoekvraag is “2019 brazil traveler to usa need a visa”.

Voor de BERT update werden er resultaten getoond die meer gericht waren op de eerste woorden in de zoekvraag dus “2019 brazil”. Door de BERT-update snapt Google beter dat het om de zoekvraag gaat waarbij de (Braziliaanse) reizigers naar Amerika willen. In onderstaand voorbeeld zie je het verschil.

Uitrol naar andere talen

Google geeft aan dat BERT wordt toegepast om Search beter te maken voor mensen over de hele wereld. Een krachtig kenmerk van de systemen is dat ze lessen uit de ene taal kunnen leren en op andere kunnen toepassen. Men kan dus modellen nemen die leren van verbeteringen in het Engels (een taal waar de overgrote meerderheid van webinhoud bestaat) en deze op andere talen toepassen. Dit helpt Google om relevante resultaten beter te tonen in de vele talen waarin Search wordt aangeboden.

Voor featured snippets gebruikt Google een BERT-model om featured snippets te verbeteren in de landen waar deze functie beschikbaar is en er wordt gesproken over aanzienlijke verbeteringen in talen zoals Koreaans, Hindi en Portugees. Let’s wait voor de Nederlandse taal!

Toch houdt Google nog een slag om de arm en geven ze al bij voorbaat aan dat ze het ook met BERT niet altijd juist zullen hebben. Het begrijpen van taal blijft een voortdurende uitdaging en wij zijn in ieder geval benieuwd wat het Nederland gaat brengen!

Wil je meer weten over deze update? Of heb je hulp nodig bij SEO of andere zaken? Neem contact met ons op, we helpen je graag.

Blog

Relevant blog posts

Google’s linkattributen op de schop: wat verandert er?

11 september 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.