zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Wat is een landing page?

Terug naar alle blogberichten

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Wat is een landing page?

Misschien zie jij heel vaak de term landingspagina voorbijkomen en weet je nog steeds niet helemaal wat het is of wat de voordelen zijn. Onze online projectmanager Robert vertelt je er graag alles over.

Een landingspagina is de eerste webpagina waarop een websitebezoeker terechtkomt, oftewel landt, na een klik op een advertentie of zoekresultaat in de zoekmachine. Of, zoals Unbounce het omschrijft:

“In digital marketing, a landing page is a standalone web page, created specifically for the purposes of a marketing or advertising campaign.”

Het doel van een landingspagina

Het doel van een landingspagina is om bezoekers over te halen een conversie te doen, bijvoorbeeld door een onbekende prospect te converteren naar een lead die contactgegevens achterlaat.

De websites van organisaties kunnen allerlei uiteenlopende doelen hebben. Het doel van een e-commercemanager is dat zijn of haar producten worden verkocht, de manager van de klantenservice wil graag de meestgestelde vragen onder de aandacht brengen en misschien wil de CFO wel het jaarverslag promoten. Op goede doelenwebsites wordt informatie aangeboden voor mensen die graag wat meer willen weten over keurmerken en de bestedingen van schenkingen, sommigen willen weten of sponsoren bedankt worden, maar via deze weg worden ook nieuwe donateurs geworven. Een homepage dient vervolgens als ingang naar alle verschillende landingspagina’s.

Om de (marketing)doelen van een organisatie te bereiken worden onder andere online marketingcampagnes ingezet. De boodschap van de advertenties wordt herhaald op de landingspagina, waardoor deze een integraal onderdeel van de campagne wordt.

Voordelen van landingspagina’s

Een landingspagina…

  • … draagt direct bij aan het behalen van bedrijfsdoelstellingen
  • … geeft inzichten in wat werkt en wat niet (A/B tests met verschillende varianten)
  • … kan bijdragen aan een hogere kwaliteitsscore van Google Ads-campagnes
  • … biedt flexibiliteit in campagnes: het kan ‘losstaan’ van het bestaande websitedesign
  • … kan helpen je totale website te verbeteren: best practices vanuit losstaande landingspagina’s kunnen worden toegepast op de rest van de website

Onderdelen van een landingspagina

Een goede landingspagina…

  • … is gericht op een specifieke doelgroep
  • … heeft een duidelijke call-to-action: het moet voor een bezoeker in één oogopslag duidelijk zijn wat hij of zij kan doen. De tekst moet opvallend zijn waaruit blijkt wat er gebeurt er als je op een knop klikt (‘Download gratis’, ‘Vraag aan’, ‘Bestel nu’, etc.)
  • … heeft een helder ontwerp. Er valt te twisten over wat dit precies inhoudt, maar… zorg er in ieder geval voor dat er niet teveel afleiding op de landingspagina is, toon de belangrijkste informatie ‘above the fold‘, gebruik weinig tekst met veel witruimte en gebruik vooral beeldmateriaal om de bezoeker te overtuigen
  • … bevat doelgerichte, leesbare copy: maak een korte tekst die makkelijk scanbaar is op elk soort scherm (telefoon/tablet/desktop). Zorg ervoor dat de tekst vertrouwen wekt en de bezoeker overtuigt om over te gaan tot conversie
  • … ziet er betrouwbaar uit: een bezoeker komt voor het eerst op de pagina en wil graag converteren, dan helpt het als er ‘vote of confidence’-symbolen zichtbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan een keurmerklogo, bedrijfsinfo, reviews of een testimonial-quote

Landing page optimization

Zoals gezegd zijn landingspagina’s uitermate geschikt voor A/B-tests. Door te testen met verschillende ontwerpen kun je leren welke elementen goed werken en welke niet. Dit proces van voortdurend streven naar conversieverbetering is onderdeel van het overkoepelende ‘CRO’ (conversion rate optimization).

See, Think, Do, Care

De inzet van marketingkanalen en advertentiemiddelen wordt veelal afgestemd op de fase van de customer journeywaarin een potentiële klant zich bevindt. Deze lijn kan natuurlijk ook worden doorgetrokken naar landingspagina’s! Bij iemand die nog aan het oriënteren is en bijvoorbeeld landt via een displayadvertentie, ziet liever een wat ‘zachtere’ landing of call-to-action (bijvoorbeeld het achterlaten van een e-mailadres voor brochuredownload) dan iemand die al op zoek is naar een specifiek product.

Waar vind ik in Google Analytics de landingspagina’s?

Heb je jouw Google Analytics in het Nederlands staan? Dan zijn de statistieken te vinden onder Gedrag –> Site-content–> Bestemmingspagina’s.

De mogelijkheden van landing pages zijn eindeloos, dus ga er snel mee aan de slag!

Hulp nodig?

Heb je vragen over het maken van een goede landingspagina? Of heb je misschien een andere vraag? Neem dan contact met ons op!

Blog

Relevant blog posts

Google Ads: dynamische landingspagina’s voor een hogere kwaliteitsscore

26 februari 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.