zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Wat is structured data?

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Wat is structured data?

Structured data ofwel schematische opmaak is het toevoegen van een stuk code in de HTML van een website, waarmee je zoekmachines duidelijk maakt waar content voor staat. Niet alleen voorzie je zoekmachines van extra informatie met structured data, je geeft de gebruiker ook extra data om in de zoekresultaten (SERP) een betere keuze te maken. Of het ook een hoger zoekresultaat oplevert is na onderzoek nog steeds niet duidelijk. Wel zorgt het voor een mogelijk hogere CTR, omdat een zoekresultaat sneller opvalt en er sneller op jouw pagina geklikt zal worden. 

Welke vormen zijn er om structured data te implementeren?

Er zijn verschillende manieren om structured data te implementeren. De meest gebruikte zijn Microdata, RDFa en JSON-LD. Tot een aantal jaar geleden prefereerde Google Microdata, op dit moment is dit JSON-LD. Is jouw structured data geïmplementeerd via RDFa of Microdata? Geen probleem, Google kan dit nog steeds lezen.

JSON-LD staat voor JavaScript Object Notation. In tegenstelling tot de microdata en RDFa waarbij de code in een div moet worden geïmplementeerd, wordt JSON-LD in een op zichzelf staand script ingeladen en kan worden geïmplementeerd in de head of body van de broncode. Hierdoor wordt de structured data statisch (dus apart) ingeladen wat zorgt voor een lager risico op fouten. Er zijn JSON-LD generators om het stuk code voor ieder onderdeel op te maken, zodat de structured data makkelijk geïmplementeerd kan worden.

Voor welke onderdelen op jouw website zou je structured data kunnen implementeren?

Of het nou gaat om e-commerce, leadgeneratie of informatiepagina’s, structured data kun je voor elke website inzetten. Hieronder staan alle mogelijke manieren uitgeschreven.

Review snippet

Misschien wel de bekendste vorm van structured data die er is. Ken je die sterren in de zoekresultaten? Dat zijn review snippets. Het is het gemiddelde van de reviews weergegeven met sterren van 1 tot 5. Deze review snippet kan worden ingezet op verschillende soorten content zoals: boeken, opleidingen, evenementen of films maar ook voor producten die online worden verkocht.

Geschikt voor: e-commerce- leadgeneratie- en informatieve websites.

Breadcrumbs

Nog een bekende is breadcrumbs, ook wel kruimelpad genoemd. Door het kruimelpad te voorzien van structured data geef je Google informatie over de manier waarop een website is opgebouwd en over de diepte van een URL. Hierdoor wordt de URL netjes weergegeven in de zoekresultaten.

Sinds een tijdje toont Google het kruimelpad standaard in de zoekresultaten. Hierdoor is het voor de gebruiker niet meer nodig om dit schematisch op te maken. Voor Google is dit echter nog wel interessant. Je geeft de zoekmachine op deze manier extra informatie.

Deze vorm van structured data is geschikt voor: e-commerce- leadgeneratie- en informatieve websites.

Carrousel

Een carrousel is een “overkoepelend” onderdeel van structured data en wordt gebruikt voor het overzichtelijk tonen van artikelen, recepten, opleidingen, restaurants en films. Door de zoekresultaten van deze onderdelen in een lijst te vertonen, zie je in een oogopslag wat er op de pagina achter het zoekresultaat te vinden is. Deze vorm van structured data is aan te vullen met bijvoorbeeld afbeeldingen, prijs(klasses) en reviews.

Deze vorm van structured data is voornamelijk geschikt voor informatieve- en leadgeneratie websites.

Artikel

Wanneer je een artikel schematische opmaak meegeeft, krijgt Google de mogelijkheid om het artikel te tonen in de carrousel met artikelen van bijvoorbeeld nieuwswebsites. Hierdoor wordt het aantrekkelijker en duidelijker om op het zoekresultaat te klikken. Middels deze feature kan extra informatie worden weergeven als: de titel, een afbeelding en de naam van een nieuwssite.

Deze vorm van structured data is voornamelijk geschikt voor informatieve websites.

Book

Deze feature maakt het voor consumenten mogelijk om via zoekresultaten snel en gemakkelijk een boek te kopen. Via structured data kun je informatie toevoegen als auteur, titel van het boek en de prijs.

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor: e-commercewebsites.

Course

Wanneer je via een website opleidingen of cursussen aanbiedt kun je via structured data extra informatie verschaffen zoals: naam van een opleiding/cursus, bedrijfsnaam, data en een korte omschrijving.

Deze vorm is geschikt voor leadgeneratie- en informatieve websites. 

Critic review

Met een critic review voeg je een uitgebreidere review toe aan bijvoorbeeld een artikel, film of lokaal bedrijf. Een voorbeeld hiervan is een krant die een recensie schrijft over een film. Bij de zoekresultaten zou je in dit geval een logo van de krant, de naam van de recensent en een kort fragment van de recensie zien. 

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor informatieve en leadgeneratie websites. 

Dataset

Met een dataset kun je via schematische opmaak een overzichtelijk blok/informatie maken van ontzettend veel informatie middels een tabel. Bijvoorbeeld wanneer je het weer van de komende 14 dagen wil weergeven met informatie toegevoegd als windrichting en windkracht.

Deze vorm van structured data is voornamelijk geschikt voor informatieve websites.

Employer Aggregate Rating

Wanneer je een werving-, selectie- of uitzendbureau bent, is het handig om reviews van medewerkers via structured data te verwerken. Deze reviews worden collectief als een cijfer getoond. Het geeft werkzoekenden een beeld van wat de werknemers van een organisatie vinden. 

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor leadgeneratie websites. 

Event

Wanneer er een evenement plaatsvindt is het essentieel om extra informatie toe te voegen via schematische opmaak. Er zijn tal van mogelijkheden om informatie toe te voegen zoals: locatie, tijdstip/dagen naam van het evenement.

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor informatieve of leadgeneratie websites. 

Fact check

Met een fact check via structured data kun je een uitgebreider zoekresultaat creëren op een juiste of onjuiste claim. Hij geeft de claim weer en vermeldt wie dit claimt. Ook wordt dan getoond of de claim juist of onjuist is.

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor informatieve of leadgeneratie websites. 

FAQ

Wanneer een website in het bezit is van een FAQ (frequently asked questions), kan deze schematisch worden opgemaakt. Wanneer een klant op een van deze vragen zoekt, kan de FAQ als rich snippet worden vertoond waardoor de klant gelijk voorzien wordt in de behoefte. Het is echter wel belangrijk dat alleen de zelfgeschreven pagina’s in aanmerking komen voor een rich snippet. Een forum in de zoekresultaten tonen is op deze manier niet mogelijk.

Deze vorm van structured data is geschikt voor alle websites met een FAQ-pagina. 

How to

De how-to structured data zorgt ervoor dat je een stappenplan schematisch kan opmaken. Hiermee geef je bij Google aan dat er op de pagina stappen zijn die doorlopen moeten worden om iets te bereiken. Bijvoorbeeld een stappenplan over hoe je een telefoon reset.

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor informatieve websites. 

Job posting

Dit onderdeel van structured data is met name interessant voor bedrijven met een openstaande vacature of werving-, selectie- en uitzendbureaus. Door structured data toe te voegen kom je in aanmerking voor het tonen van een uitgebreid zoekresultaat met bedrijfsnaam, logo, taakomschrijving en reviews van medewerkers.

Op dit moment is de feature nog niet beschikbaar in Nederland. Het zal niet lang meer duren aangezien hij wel beschikbaar is in andere Europese landen.

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor leadgeneratie websites.

Livestream

Met livestream kan je Google laten weten dat de rich snippet in de vorm van een video een livestream is. Het is wel belangrijk Google te laten weten wanneer de livestream begint en weer eindigt. Hij kan op elke video die gestreamd is worden geplaatst.

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor informatieve websites.

Local Business

Met local business geef je Google meer informatie over jouw bedrijf. Voorbeelden van extra informatie zijn: telefoonnummer, e-mailadres, openingstijden, beoordelingen. Het grote verschil tussen organization en local business is dat ieder bedrijf de schematische opmaak Organization kan gebruiken, maar local business speciaal gemaakt is voor bedrijven met fysieke vestigingen. 

Deze vorm van structured data is geschikt voor alle e commerce websites met fysieke winkels. 

Logo

Wanneer je het logo van jouw bedrijf opgeeft in structured data, kan het zomaar zijn dat jouw logo vertoond wordt in een rich snippet wanneer iemand naar jouw bedrijf zoekt.

Deze vorm van structured data is geschikt voor alle websites. 

Movie

Met de feature movie is het mogelijk geworden extra informatie toe te voegen aan films. De vereisten eigenschappen die moeten worden ingevuld is een afbeelding en een naam. Aanvullende eigenschappen zijn een datum van uitkomst, regisseur, een algemene beoordeling en reviews. Dit wordt weergegeven middels een carrousel en is alleen beschikbaar op de mobiele versie van Google. 

Deze vorm van structured data is met name geschikt voor informatieve pagina’s

Hulpmiddelen

Mocht je nog wat extra hulp nodig hebben: via Schema.org kun je alle code templates en verdere uitleg vinden over elk onderdeel van structured data. Wanneer de code geïmplementeerd is kun je via de Structured data testing tool van Google controleren of dit goed is gegaan. 

Wil jij graag weten welke schematische opmaak voor jouw website het meest interessant is? Neem contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden!

Blog

Relevant blog posts

Wat is BERT en welke invloed heeft dit op SEO?

31 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.