Wat vinden publishers nu echt belangrijk?

6 maart 2015

Een publisher (of affiliate) kan een website eigenaar, blogger of bijvoorbeeld een vergelijkingssite zijn, waarbij affiliate marketing een interessante manier kan zijn om online inkomsten mee te genereren. Doordat steeds meer webshops de kracht van advertising ontdekken, hebben publishers veel keuze uit verschillende programma’s. Hierdoor is het voor de adverteerder nog belangrijker geworden om een aantrekkelijk programma aan te bieden zodat publishers de campagne opnemen.

Hoe maak je publishers enthousiast?

Er zijn een aantal factoren die een rol spelen in het enthousiast maken van een publisher. In dit artikel zullen we per factor een korte toelichting geven.

  • De vergoeding
  • Keuren van transacties
  • Persoonlijk contact
  • Extra beloningen
  • Meten van statistieken
  • Zelf publishers werven

De vergoeding

Als er een nieuwe campagne voorbij komt, is het eerste waar publishers vaak naar kijken de hoogte van de vergoeding. Bij affiliate marketing wordt er doorgaans commissie betaald per transactie of per lead. Naast de hoogte van de vergoeding houdt men ook rekening met de eCPC (hoeveel er verdiend wordt per doorgestuurde bezoeker). De eCPC kan worden berekend door de totale kosten voor de adverteerder te delen door het aantal gegenereerde kliks.

Affiliate marketing NederlandAffiliate marketing is vaak gebaseerd op een performance based afrekenmodel, dat wil zeggen: een vorm van online marketing waarbij alleen betaald wordt voor het behaalde resultaat. Wanneer een transactie bij een adverteerder bijvoorbeeld ongeldig is, dan kan deze worden afgekeurd. De publisher ontvangt dan geen commissie. Naast de hoogte van de commissie kijkt een publisher dus ook naar het conversie- en afkeurpercentage. Het conversiepercentage geeft de hoeveel bezoekers aan die overgaan tot een conversie en het afkeurpercentage geeft aan hoeveel procent er uiteindelijk wordt afgekeurd.

Naast een vast percentage per transactie is het ook mogelijk om een staffel in te voeren. Met een staffel kun je publishers extra belonen wanneer zij meer conversies of omzet voor jou genereren. Hiermee stimuleer je de publishers om jou als adverteerder een betere positie te geven. Dit omdat ze dus door middel van de staffel uiteindelijk meer commissie kunnen ontvangen.

“De hoogte van de vergoeding is dus net zo belangrijk als het conversie- en het afkeurpercentage”

Keuren van transacties

Wanneer er transacties plaatsvinden hebben adverteerders de mogelijkheid om deze te keuren. In de meeste gevallen betalen de affiliate-netwerken pas uit wanneer de transacties gekeurd zijn. Om een publisher tevreden te houden is het dus belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen. Wanneer een adverteerder lang wacht met keuren moet een publisher namelijk ook lang op zijn geld wachten. Vaak geven publishers behoorlijk wat geld uit om bezoekers te trekken, het is dan vervelend wanneer zij laat uitbetaald krijgen. Wanneer de publisher snel uitbetaald krijgt, zie je dat vaak ook terug in de resultaten.

Affiliate marketing

Persoonlijk contact

Eerder in dit artikel werd al aangegeven dat er steeds meer adverteerders gestart zijn of gaan starten met affiliate marketing. Om jezelf dan te onderscheiden van anderen is persoonlijk contact met een publisher zeker een aanrader. Wanneer men persoonlijk contact heeft kun je namelijk veel meer (en sneller!) dingen geregeld krijgen dan wanneer je een algemeen bericht uitstuurt dat gericht is aan alle publishers. Wanneer je bijvoorbeeld ad-hoc een nieuwe actie bedenkt kun je er, dankzij je opgebouwde relaties voor zorgen dat deze actie zo snel mogelijk online komt te staan. Daarnaast is persoonlijk contact ook goed voor de relatie op de lange termijn. Wanneer men bijvoorbeeld extra ruimte heeft om iets te plaatsen zullen ze altijd sneller aan jou als adverteerder denken.

Extra beloningen

Een extra beloning – in online marketing termen ook wel ‘incentive’ genoemd – zijn extra triggers om publishers jouw campagne te laten promoten. Naast de reguliere commissie krijgt men dus een extra beloning. Voorbeelden van acties specifiek gericht aan de publisher kunnen bijvoorbeeld zijn:Affiliate marketing b2b

  • Een (tijdelijke) verhoging van de vergoeding;
  • Indien je een staffel gebruikt, publishers in een hogere staffel plaatsen;
  • Een presentje voor diegene die meer dan X groei hebben;
  • Extra vergoeding voor een bepaald product.

Naast een incentive puur gericht aan de publishers kun je er natuurlijk ook kiezen voor een incentive specifiek gericht aan de consumenten. Voorbeelden hiervan zijn een kortingscode, een prijsvraag, sale etc.

Naast het feit dat publishers extra beloond worden komt je programma ook vaker in de nieuwsbrieven van de netwerken, aangezien de netwerken dagelijks een nieuwsbrief uitsturen naar alle publishers met alle interessante acties en updates.

Meten van statistieken

Om een campagne te starten dien je als adverteerder aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo moet er o.a. bannermateriaal, tekstlinks en een productfeed beschikbaar zijn voor de publishers. Al dit materiaal wordt voorzien van een trackingpixel zodat alles gemeten kan worden. Voor een publisher is dit vaak het belangrijkste van de gehele campagne: de pixel zorgt ervoor dat de transacties gemeten worden en dus uiteindelijk dat er uitbetaald wordt. Uit onderzoek[1] is ook gebleken dat een niet goed werkende pixel tot een van de grootste ergernissen onder de publishers behoort.

Zelf publishers werven

Op elke affiliate campagne zullen zich automatisch publishers aanmelden, echter zijn dit vaak publishers die affiliate marketing breed inzetten en dus ook een brede doelgroep hebben. Maar wie kent zijn doelgroep nu beter dan de adverteerder zelf? Zelf potentiële blogs en/of websites benaderen (die interessant kunnen zijn voor jouw programma omdat ze affiniteit hebben met het product of de dienst) levert in de meeste gevallen dan ook een win-win situatie op. Zij hebben namelijk de doelgroep die ook interessant is voor jou waardoor het conversiepercentage een stuk hoger zal liggen.

Kortom..

Zorg voor een interessante vergoeding waar publishers recht op hebben en probeer ervoor te zorgen dat zij zo snel mogelijk uitbetaald worden. Door middel van persoonlijk contact kun je meer bereiken en bouw je aan een lange termijn relatie. Verder lopen publishers extra hard wanneer zij een extra beloning kunnen ontvangen en is het erg belangrijk dat alles goed gemeten wordt. Naast de publishers die zich automatisch aanmelden op je programma is het ook goed om zelf op zoek te gaan naar interessante publishers, gezien het feit dat zij de juiste doelgroep op de website hebben en het conversiepercentage dus een stuk hoger zal liggen. Succes!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon