Website niet mobiel vriendelijk? Pas op, Google straft vanaf april af!

30 maart 2015

Dat mobiel steeds belangrijker wordt is geen verrassing. Een mobiel vriendelijke, responsive website is dan ook geen overbodige luxe. Vanaf a.s. 21 april wordt het echt serieus, dan komt Google namelijk met een ingrijpende update: de ‘Mobilegeddon’. Is uw website nog niet mobiel vriendelijk? Dat gaat een negatieve impact hebben op de vindbaarheid!

Responsieve websites zijn de toekomst

Wat gaat er gebeuren?

  • Is uw website mobiel vriendelijk? Dan wordt u beloond met het ‘mobile-friendly’ label. Hier in Nederland betekent dat u naast uw link in de zoekresultaten de vermelding ‘voor mobiel’ krijgt.

Website voor mobiel

  • Mobielvriendelijkheid wordt hiermee ook één van de vele ranking factors: het gaat invloed hebben op uw vindbaarheid in de mobiele zoekresultaten.
  • Volgens grote SEO experts is deze update ingrijpender dan de Penguin en de Panda update. Volgens sommigen gaat de Mobilegeddon zelfs effect hebben op de desktop-zoekresultaten. Google ontkent dit echter vooralsnog.

Meer weten? In onderstaande video legt Google Trend Analyst John Mueller meer uit over het ‘waarom’ van deze update uit en vertelt hij ook wat Google precies verstaat onder ‘mobile friendliness’:

Indien je website niet geschikt is voor smartphones krijg je – indien je een Google Webmaster Tools account hebt – allereerst een waarschuwing via e-mail: “Fix mobile usabilty issues found on …”. In deze e-mail wordt precies vermeld om hoeveel mobiel-onvriendelijke pagina’s het gaat. Het mobielvriendelijke algoritme beoordeelt iedere pagina afzonderlijk. Dat betekent ook dat pagina’s die wél mobiel vriendelijk zijn, onafhankelijk van de andere pagina’s hoger kan ranken.

Deze waarschuwende email van Google is dus hét teken om in actie te komen dus. Doet u dat niet, dan straft Google u en zakt u in de rankings.

Wat verstaat Google precies onder ‘mobiel vriendelijk’?

Allereerst kunt u zelf de impact van de update op uw website inschatten door zelf te testen hoe mobiel vriendelijk uw website is. Google heeft hiervoor een handige tool in het leven geroepen, te bereiken via:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Google geeft zelf aan dat een pagina in aanmerking komt voor het label ‘mobiel vriendelijk’ wanneer:

  • Er geen software gebruikt wordt die niet toegankelijk is voor mobiele apparaten, zoals Flash.
  • De tekst op de pagina is goed leesbaar zonder dat er ingezoomd moet worden.
  • De pagina is responsive, de inhoud is geschaald op basis van de schermgrootte.
  • Links zijn zo geplaatst zodat de gebruiker gemakkelijk op de juiste kan klikken.

Uw website zo snel mogelijk mobiel vriendelijk

Komt je website niet door de tekst van Google heen, dan rest er niks anders dan je website zo snel mogelijk mobiel vriendelijk te maken. U kiest zelf of u een aparte mobiele website wil maken of dat u kiest voor de ontwikkeling van een responsive design.

De ontwikkeling van zo’n mobiel vriendelijke website is een specialistische klus. Happy Idiots online marketing bureauheeft de kennis en middelen in huis om u verder te helpen. Meer weten? Neem meteen contact met ons op!

Dit blogbericht is o.a. gerelateerd aan zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon