Welk commissiemodel moet ik gebruiken voor mijn affiliate campagne?

22 april 2014

Een veel gestelde vraag door adverteerders wanneer zij starten met de inzet van affiliate marketing. Een logische vraag ook, want met welk afrekenmodel bereik je optimaal resultaat voor je campagne en krijg je het beste rendement op je investering (ROI)?

Performance based marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij uw website en campagnes worden gepromoot door derden. Het meest voorkomende afrekenmodel binnen deze online marketing discipline is op basis van Cost Per Sale (CPS), oftewel: no-cure-no-pay. U betaalt pas een commissievergoeding – een vast bedrag of een percentage –  wanneer een publisher een transactie/lead realiseert voor uw website. Interessant, dat zeker. Maar welk model zorgt voor het beste resultaat voor uw website?

Het bepalen van het juiste commissiemodel dient voort te komen uit de strategie die u als bedrijf hanteert. Het is daarbij belangrijk om na te gaan welke lange termijndoelstellingen en operationele doelstellingen (KPI’s) zijn vastgesteld om deze geplande strategie waar te maken. Om het juiste commissiemodel te kiezen zijn hieronder de voor- en nadelen beschreven van drie mogelijke commissiemodellen.

Op basis van volume

Bij de meeste campagnes wordt een staffel ingesteld op het aantal sales dat een publisher op maandbasis doet voor een webshop. Dat betekent: hoe meer sales, hoe hoger de commissie die de publisher betaald krijgt. Zie het voorbeeld hieronder, zoals ingezet wordt bij onze klant Topvintage.nl:

Welk commissiemodel kies je?

Voor de publishers biedt dit model een extra stimulans om meer sales te genereren voor uw webshop, omdat zij dan een hogere commissievergoeding krijgen. Uw webshop wordt beter gepromoot, wat positief is voor zowel de branding als conversies.

Laatstgenoemd commissiemodel kan eventueel nadelig zijn wanneer er veel verschil zit in de kostprijs, de marge en de productbetrokkenheid van het aanbod op uw webshop. Producten met een lagere kostprijs verlangen vaak een lagere betrokkenheid van de consument om over te gaan tot een transactie, waardoor meer sales worden gerealiseerd. Producten met een hogere kostprijs roepen meer betrokkenheid op bij de consument, waardoor de stap tot aankoop hoger is. Een publisher die 5 transacties met een laag aankoopbedrag realiseert krijgt met dit commissiemodel dezelfde beloning als een publisher die 5 transacties met een hoog aankoopbedrag realiseert. Terwijl laatgenoemde wel voor een hogere omzet voor uw webshop zorgt.

Daarnaast vallen alle productcategorieën binnen dezelfde commissievergoeding, ongeacht de winstmarge van deze producten. Dit verschil in marge zorgt ervoor dat bij de ene productcategorie de winstmarge – bij een hogere staffel – nog steeds prima is, terwijl deze bij een andere categorie minimaal is.

Staffel op productcategorie

Zoals eerder beschreven kan een commissiemodel waar geen rekening gehouden wordt met verschillende winstmarges voor verschillende productgroepen, nadelige gevolgen hebben. Dit kan vermeden worden door een commissiemodel te hanteren dat is ingesteld op basis van productcategorieën. Zo wordt voor iedere productgroep binnen uw assortiment een aparte staffel gemaakt. Hieronder een voorbeeld van dit commissiemodel zoals ingezet bij onze klant Keukenmarkt-nederland.nl:

blog jolien 2

Met dit commissiemodel wordt per verkocht product bekeken in welke productgroep – en bijbehorende staffel – deze valt. Een voordeel hiervan is dat de commissie die betaald wordt altijd afgestemd kan worden op de marges van de verschillende productgroepen. Dit is bijvoorbeeld van toepassing op webshops met een breed assortiment.

Echter kan ook bij dit model een kanttekening geplaatst worden. Er wordt letterlijk per product bekeken binnen welke staffel deze valt en wat de commissie is die de publisher er over betaald krijgt. Wanneer één klant drie producten bestelt worden deze, ongeacht de productcategorieën, als drie afzonderlijke transacties ingeschoten in het dashboard van het affiliate netwerk. Wat 1) een scheef beeld geeft van het aantal sales,  2) nadelig is voor de hoogte van de gemiddelde orderwaarde (AOV) omdat de totale order uit elkaar getrokken wordt, en 3) de keuring van de transacties meer tijd vergt.

Zo heeft u dus niet in één oogopslag inzicht in essentiële statistieken en het verloop van de campagne in het dashboard van het affiliatenetwerk.  Bij campagnes met uitgebreide productgroepen en veel sales vergt het dan ook meer tijd en extra handelingen om een correct beeld te krijgen van het verloop van de campagne.

Omzetgericht commissiemodel

Dit commissiemodel is een staffel gericht op omzet. Dit model is onlangs geïmplementeerd bij Woonexpress. Hierbij worden publishers niet in een hogere staffel geplaatst door het behalen van vastgestelde sales, maar op basis van omzet. Hieronder een voorbeeld van dit commissiemodel zoals wordt ingezet bij onze klant Woonexpress.

Blog jolien 3

Het voordeel van dit commissiemodel is dat publishers gestimuleerd worden om zo snel mogelijk een bepaalde omzet te behalen. Dit kan een positief effect hebben wanneer u als adverteerder wilt sturen op de hoogte van het orderbedrag. Affiliates met een hoge orderwaarde per transactie vallen namelijk sneller in een hogere staffel.

Hierbij dient u wel rekening te houden met de vastgestelde omzet die gehaald moet worden voor de hogere staffel en de producten in uw assortiment. Wanneer u de vastgestelde omzet hoog inzet en u over het algemeen producten met een lage kostprijs in uw assortiment hebt, moeten de affiliates logischerwijs veel sales doen voor de volgende staffel. De drempel om uw webshop te promoten ligt dan voor veel affiliates hoog. Daarnaast zult  u de publishers ook tegemoet moeten komen met bijvoorbeeld promotie-acties op moeten zetten voor producten met een hogere omzet en een productfeed met producten met een hogere orderwaarde.

Een keuze maken

De keuze voor het juiste commissiemodel voor uw webshop hangt af van veel verschillende factoren, met als belangrijkste speerpunt uw strategie en KPI’s. Wanneer u bijvoorbeeld als doelstelling heeft om een hogere orderwaarde te realiseren, stimuleert een staffel gebaseerd op omzet de publishers om te sturen op een hoger orderbedrag. Met een doestelling gebaseerd op de verhoging van het aantal transacties, stimuleert een staffel op basis van volume de publisher om uw webshop te promoten.

Daarnaast dient u rekening te houden met uw productaanbod, de verschillen in kostprijs van uw aanbod en uw winstmarge. Zorg er voor dat de winstmarge ook gunstig blijft op het moment dat u consumentenacties uitzet, zoals bij een kortingscode of een gratis product bij de bestelling.

Op de Affiliate afdeling van Happy Idiots kunnen wij u inzicht geven in de factoren die belangrijk zijn voor uw bedrijf bij het kiezen van een bepaald commissiemodel. Wilt u meer weten over het opstarten van een succesvol affiliate programma? Lees hier meer over op de blogpost van Tomas Nijssen of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon