zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Waar bestaat een Google-advertentie uit?

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Welke advertentieonderdelen zijn er?

Het advertentieprogramma van Google bestaat sinds oktober 2000. De advertenties die worden aangeboden zijn in de loop der jaren veranderd. Er kwam niet alleen meer ruimte voor tekens, ook werden nieuwe advertentiesoorten geïntroduceerd. Denk bijvoorbeeld aan dynamische en responsieve zoekadvertenties. In dit artikel behandelen welke onderdelen er te vinden zijn in het meest gebruikte advertentietype: uitgebreide tekstadvertenties.

Welke advertentieonderdelen zijn er?

Uitgebreide tekstadvertenties zijn een ontwikkeling op oude tekstadvertenties. Deze oude tekstadvertenties hadden minder ruimte beschikbaar dan de nieuwe uitgebreide tekstadvertenties. Een tekstadvertentie kan tegenwoordig uit de volgende onderdelen bestaan:

  • Kop 1
  • Kop 2
  • Kop 3
  • Beschrijvingsregel 1
  • Beschrijvingsregel 2
  • Pad 1
  • Pad 2

In de onderstaande afbeelding staan de onderdelen van de advertentie.

Voor elk onderdeel is slechts een beperkt aantal tekens te gebruiken. Voor de koppen geldt dat deze maximaal 30 tekens mogen bevatten. Voor de beschrijvingsregels geldt een tekenlimiet van 90 tekens. Ten slotte mogen pad 1 en 2 maximaal 15 tekens bevatten. Wat kun je nou precies met de advertentieruimte en hoe zet je het slim in?

Aantrekkelijke advertenties schrijven

De kop 1 en kop 2 van een advertentie worden in vrijwel alle gevallen weergeven. Dit geldt ook voor beschrijvingsregel 1 en de paden van de url. Kop 3 en beschrijvingsregel 2 worden nog niet altijd weergeven. Deze twee laatstgenoemde verschijnen vaker op mobiel dan op desktops of tablets.

Bij het schrijven van advertenties is het verstandig om rekening te houden met welke onderdelen altijd worden getoond en welke onderdelen mogelijk niet worden getoond. Je doet er goed aan om in de eerste koptekst de zoeker aan te spreken. Probeer hierbij in te spelen op de zoekopdracht van een zoeker. Het is slim om te zorgen dat iemand zijn eigen vraag herkent in jouw advertentie, want op die manier laat je merken dat jouw advertentie relevant is.

Heb je de aandacht van de zoeker? Dan wil je deze overtuigen om op de advertentie te klikken. Door in de tweede koptekst jouw unieke waarden te zetten, kun je proberen de zoeker te overtuigen. Heb je bijvoorbeeld een uitstekende beoordeling van klanten of juist bijzonder goede leveringsvoorwaarden? Zet deze dan kort en krachtig in de tweede koptekst en overtuig de zoeker om te klikken. 

De derde koptekst wordt niet altijd getoond. Het is verstandig om in deze koptekst geen essentiële informatie te plaatsen omdat er dan een kans is dat de zoeker deze informatie mogelijk mist. In de derde koptekst kun je een extra overtuiging zetten.

De beschrijvingsregels geven meer informatie. Je kunt hierin meer tekens gebruiken (maximaal 90) en dus extra uitleg geven aan de zoeker. Licht bijvoorbeeld toe wat je product of dienst is en overtuig de zoeker om op jouw advertentie te klikken. Let bij het invullen van de tweede beschrijvingsregel opnieuw op dat de informatie niet essentieel mag zijn, omdat deze tweede regel niet altijd wordt weergegeven.

Wat kun je met pad 1 en 2?

Met pad 1 en pad 2 kun je in de advertentie aangeven waar de bestemmingspagina zich in de structuur van de website bevindt. Dit pad hoeft niet het daadwerkelijke pad van de bestemmingspagina te zijn. 

Voorbeeld:

Stel, de volgende url is als bestemmingspagina opgegeven: https://www.happyidiots.nl/diensten/online-advertising/ 

In dit voorbeeld zouden wij aanraden om voor pad 1 “Diensten” en voor pad 2 “Online Advertising” in te vullen.

Voor zoekers is dit een extra aanduiding dat de advertentie past bij wat zij zoeken. Aangezien het niet verplicht is om de ingevulde paden te laten overeenkomen met het daadwerkelijke pad, zou je in het bovenstaande voorbeeld ook de volgende waarden kunnen opgeven: pad 1: “werkzaamheden” en pad 2: “advertenties”. De url die dan wordt weergegeven in de zoekresultaten is dan https://www.happyidiots.nl/werkzaamheden/advertenties, maar de advertentie linkt nog steeds naar dezelfde pagina (https://www.happyidiots.nl/diensten/online-advertising/).

Do’s bij het maken van uitgebreide tekstadvertenties

  • Benut zoveel mogelijk ruimte: probeer altijd alle kopteksten en beschrijvingsregels te vullen tot het maximale aantal tekens.
  • Voorzie advertenties van een call to action, zodat zoekers worden overtuigd om op de advertentie te klikken.
  • Zorg ervoor dat advertenties aansluiten bij de zoekopdracht van zoekers.
  • Varieer in advertenties en maak gebruik van keyword insertion.

Ook sterke advertenties inzetten?

Krachtige advertenties met de juiste termen zorgen ervoor dat je bezoekers weet te raken, dat ze een website bezoeken en overgaan tot actie. Wil je ook sterke advertenties inzetten? Neem contact op zodat we je kunnen helpen bij het opbouwen van campagnes in Google Ads.

Blog

Relevant blog posts

Hoe kun je met Online Advertising inspelen op Seasonality?

24 mei 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.