WhatsApp Business: dit kun je ermee

15 februari 2018

Eindelijk is het zover: WhatsApp heeft een business-variant uitgerold. En deze is beschikbaar in Nederland! De wereldwijd populairste online chat was tot dusver te gebruiken via Mobile en WhatsApp Web maar nu dus ook zakelijk. Met deze app kunnen ondernemers gemakkelijk communiceren met hun klanten door automatische berichten en snelle antwoorden te verzenden. Wat het is, hoe het werkt en wat je ermee kunt vertel ik je in dit blog.

Hoe het werkt

WhatsApp Business is een gratis Android-app en beschikbaar via de Google Play Store. De IOS-versie volgt naar verwachting op korte termijn; een exacte datum is nog niet bekend. Nadat je de app hebt gedownload – en akkoord bent gegaan met de servicevoorwaarden en het privacybeleid – verifieer je jouw telefoonnummer. Dit kan een vast telefoonnummer zijn, óf een mobiel nummer wat nog niet gebruikt wordt voor een persoonlijk WhatsApp-account.

Dit zijn de mogelijkheden

WhatsApp Business biedt bedrijven de volgende mogelijkheden:

  • Het tonen van een bedrijfsprofiel: hiermee help je klanten met nuttige informatie zoals openingstijden en locatie of contactinformatie als een e-mailadres, telefoonnummer en/of website-URL
  • Berichttools, bespaar tijd: binnen WhatsApp Business zijn 3 handige tools geïntegreerd om eenvoudiger te communiceren:
    • Snelle antwoorden: hiermee kunnen veelgestelde vragen supersnel en automatisch worden beantwoord. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is ‘/’ te typen, gevolgd door een sneltoets of een ingestelde snel antwoord. Hieronder volgt een voorbeeld
    • Begroetingen: hiermee kun je klanten die voor het eerst – óf na 14 dagen van inactiviteit – contact met je opnemen een standaard begroeting. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om deze juist helemaal te personaliseren
    • Afwezigheidsberichten: ben je offline of heb je even geen tijd? Deze berichten brengen je klanten meteen op de hoogte. Ook zijn deze berichten volledig te personaliseren en kun je aangeven wanneer deze verzonden moet worden: bijvoorbeeld alleen tijdens openingstijden

Eenmaal je bedrijfsprofiel ingericht en berichttools ingesteld, komt er dit als volgt uit te zien:

  • Inzicht in berichtstatistieken: naast het opgeven van bedrijfsinformatie is het ook mogelijk om statistieken in te zien. Dit is momenteel nog vrij beperkt: je vindt hier het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten
  • WhatsApp Web: dit is al voor iedereen beschikbaar, maar nu dus ook voor WhatsApp Business. Ideaal zodat je niet continue je telefoon in de gaten hoeft te houden maar de app op je bureaublad kunt gebruiken
  • Accounttype: je klanten zullen weten dat ze met een bedrijf chatten, omdat je account gemarkeerd zal worden als een zakelijk account. Zorg er wel voor dat je je telefoonnummer hebt bevestigd, dan ontvang je na verloop van tijd namelijk een groen vinkje en kunnen mensen zien dat je telefoonnummer en account geverifieerd zijn.

Naast de bovengenoemde functies zullen ook de standaard features van WhatsApp beschikbaar zijn voor WhatsApp Business. Dit houdt in: bellen en videobellen over internet en het wijzigingen van je status.

Businesscase KLM

In september had KLM de primeur door de eerste airline te zijn met een officieel zakelijk WhatsApp-account. En hier gingen ze dan ook creatief mee om: ze gaven ze klanten de mogelijkheid vragen te stellen, maar ook om informatie over je vlucht te ontvangen, een herinnering of zelfs boardingpass te ontvangen.

Door een speciale WhatsApp-API-koppeling, welke formeel nog niet beschikbaar is, weet KLM dit mogelijk te maken. Een vorm van proactieve klantservice, wat niet geheel de mogelijkheden weerspiegelt van de huidige WhatsApp Business. Echter zou dit ons inziens wel snel moeten volgen om WhatsApp Business optimaal in te kunnen zetten en net als KLM die proactieve service te kunnen verlenen.

Focus op MKB’ers

Met de huidige insteek – dus zonder een API zoals KLM het doet – richt WhatsApp zich vooral op MKB’ers. Voor grotere organisaties is het binnen de huidige opties onmogelijk een vergelijkbare service als dat van KLM te realiseren.

Zo biedt WhatsApp Business nog geen mogelijkheden voor persoonlijke, proactieve service op grote schaal. Daarnaast is het ook bedoeld voor persoonlijk gebruik en kun je jouw account ook niet zomaar met meerdere gebruikers tegelijk beheren.

Nu nog gratis, straks niet meer

De zakelijke app is vooralsnog voor iedereen gratis te gebruiken, maar WhatsApp heeft laten weten dat bedrijven – afhankelijk van de bedrijfsgrootte – geld moeten gaan betalen voor de dienst. Wat de kosten precies zullen gaan zijn, is nog niet bekend. Tot die tijd: test vooral of WhatsApp Business een toevoeging voor jouw bedrijf is.

Tot nu toe lijkt WhatsApp Business nog niet geschikt als marketingkanaal. Ja, er zijn creatieve manieren op je producten te promoten maar consumenten kunnen dit ook vooral als spam ervaren en zelfs als spam markeren. Wees hier dan ook voorzichtig mee en gebruik het vooral als dienstverlening, waar het tenslotte ook voor bedoeld is.

Ben je toch op zoek naar een chatprogramma als marketingactiviteit? Vraag Happy Idiots dan vooral naar de mogelijkheden en daag ons uit!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon