zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

6 tips voor de ultieme URL-structuur

Terug naar alle blogberichten
Verzenden
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Zes tips voor de ultieme URL-structuur

Waar denk je als eerst aan bij het vergroten van de vindbaarheid van je website? Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) zullen de bekendste onderwerpen met de grootste belangstelling in 9 van de 10 gevallen content en linkbuilden zijn. Waar minder belangstelling voor is? De URL-structuur. Onterecht: door dit basiselement van je site strak te zetten heb je de eerste stap in gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid al gezet! Maar hoe ziet de ultieme URL-structuur er uit? Met een groot onderzoek op basis van data van de top 100 Nederlandse resultaten van 1.000(!) verschillende zoekwoorden met een zoekvolume van minimaal 1.000 per maand, zijn zes tips opgesteld om je te helpen je URL tip top in orde te maken.
De eerste stappen die bij SEO worden gezet zijn na een technisch plan vaak het optimaliseren of aanmaken van content en het uitbreiden van het linkprofiel. Maar slaan we hiermee niet een belangrijke eerste stap over? Namelijk, één van de eerste onderdelen van je site die een potentiële bezoeker ziet: de URL.

De case

Maandenlang heb je geïnvesteerd in het optimaliseren van je website en het is gelukt: je staat in de top tien resultaten met een belangrijke pagina van je sportartikel-webshop. Toch lijkt het erop dat de bezoekers vaker op de link van die ene concurrent klikken dan op die van jou. Jullie hebben beide de page title en meta description sterk staan, dus daar zou het verschil niet moeten liggen. Zou het iets te maken hebben met je URL?
Wees nou eerlijk, welke URL zou jij eerder aanklikken?

  • Jouw webshop: http://nederlandsnummereensportshop.nl/W@io2%20artikel1_?merk=nike&type=voetbal
  • De webshop van de concurrent: https://sportartikel.nl/voetbal/nike

De link naar je concurrent ziet er veel aantrekkelijker uit. Je ziet waar de site over gaat. Het is kort, overzichtelijk en er staan geen vreemde tekens is.

Het onderzoek

Om te onderzoeken of Google de URL ook aantrekkelijker vindt, hebben wij vanuit Invest Online een onderzoek gedaan naar de rol van URL-structuur op Google’s ranking. Op soortgelijke wijze als dit onderzoek van Searchengineland: http://searchengineland.com/infographic-ultimate-guide-seo-friendly-urls-249397
Met de top 100 Nederlandse resultaten van 1.000 verschillende zoekwoorden is onderzocht welke elementen van de URL samenhangen met een hogere positie in Google. Hiermee hebben we 100.000 URL’s kunnen vergelijken!

Zes tips voor de ultieme URL-structuur

Uit dit onderzoek hebben wij een zestal tips afgeleid. Bekijk onderstaande infographic om de ultieme URL-structuur ook voor jou website te creëren!
Heeft de infographic je interesse gewekt? Scroll dan nog even door! Onder de infographic is het volledige onderzoek ook te verkrijgen.

Blog

Relevant blog posts

Google voegt review snippets toe aan Search Console-rapporten

17 februari 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.