Zet het nummer 1 advertentieformat op de juiste manier in

27 november 2018

Social is video. Dat wordt onderstreept door 100 miljoen bekeken Snapchat-video’s per dag. Binnen Facebook zijn dat dagelijks 8 miljard video’s. En in Instagram gebruiken meer dan 400 miljoen accounts Stories iedere dag. Er is enorme interesse in het consumeren van video.  Het krachtige (advertentie)format mag daarom niet missen in je socialmix. Het inzetten van video is één, maar waar begin je bij creatie? Zet je creatieve videostrategie vooraf op papier, zodat je tijdens het creëren van je video weet welke formaten je minimaal wilt inzetten. Mijn blog zal je helpen om de prestaties van je video inzet te verbeteren.

De feitjes op een rij

Zoals eerder genoemd consumeren miljoenen mensen dagelijks verschillende organische en geadverteerde video’s. Internetgebruikers brengen tot 1/3 van hun tijd door via verschillende social mediakanalen, waaronder Facebook, Instagram, Snapchat en LinkedIn. Video kan verschillende doeleinden hebben: awareness creëren voor je merk, ter introductie van je nieuwe product of video wordt ingezet in de performance fase, later in de funnel. Denk bijvoorbeeld aan een video waarin unieke producteigenschappen worden uitgelicht. Uit Amerikaans onderzoek van Animoto blijkt dat bijna 60% van de consumenten zich laat beïnvloeden tot het doen van een aankoop door het zien van een video van een adverteerder.

Pas je aan

Maak content die onderdeel is van het platform. Probeer een verhouding te vinden tussen content die ‘in-blend’ in de nieuwsfeed, maar wel opvalt. Inblenden doe je deels door het videoformat aan te laten sluiten op de gekozen plaatsing. Ken je doelgroep en wees relevant. Vooral als je je richt op de eerste fase van de funnel wil je een publiek bereiken dat jouw merk of product nog niet kent. Gebruik dan video om je verhaal te vertellen. Inspireer door middel van je kernwaarden, vertel je doelgroep over de expertise die je in huis hebt of geef een kijkje achter de schermen.

Videolengte- en formaat

Maak je doelgroep al in de eerste seconde nieuwsgierig naar je content. De tijdsduur van je video heeft namelijk direct invloed op engagement. Zorg ervoor dat je je logo en je kernboodschap in de eerste 5 seconden hebt overgebracht. Zet korte video’s in, maximaal 10 seconden. Wil je opvolging geven aan een doelgroep die al betrokken is geweest bij je merk? Of bij één van je posts of advertenties? Is er interactie geweest? Dan kun je ook een langere boodschap – denk aan maximaal 30 seconden – communiceren aan je geïnteresseerde doelgroep.

De kracht van video zit ‘m ook in de inzet van verschillende platformen of plaatsingen. Zoals eerder benoemd moet je ervoor zorgen dat je per platform rekening houdt met verschillende videoformaten om de gebruikerservaring van jouw doelgroep te verbeteren. Zo biedt Facebook veel meer videoformaten en plaatsingen aan dan Snapchat.

Maak gebruik van meerdere formaten zoals 1:1, 2:3 en 9:16 om een positieve kijkervaring voor jouw doelgroep op verschillende plaatsingen (Facebook nieuwsfeed, Instagram Stories) te garanderen.

Geluid en ondertiteling

Realiseer je dat veel plaatsingen het geluid van je video niet automatisch afspelen: je zit in de trein of bent op het werk. Video’s beginnen gedempt en gebruikers kunnen ervoor kiezen om het geluid aan te zetten. Maak daarom videocontent die logisch is, zelfs als er geen geluid is. Ondertiteling kan de engagement met je video verhogen. Want, belangrijk feitje: bijna 40% van de mensen kijken een video volledig af als deze is ondertitelt. Je kunt er ook voor kiezen om een video te ondersteunen met sterke woorden om zo je verhaal over te brengen.

Tijd voor actie!

Iemands aandacht trekken is één, maar hoe activeer je je kijker om actie te ondernemen? Zorg dat je je social copy én call-to-action (button) op elkaar afstemt. Vraag je af wat je doel is. Nodig de kijker uit om je website te bezoeken en achter meer informatie te komen, een brochure te downloaden of een aankoop te doen.

Meten is weten

Weet jij wanneer je advertentie goed presteert? Er zijn veel verschillende metrics in je dashboard, maar waar kijk je naar als je de prestatie van je video wilt meten? Video is een advertentieformat wat veelal wordt ingezet in de upperfunnel van je campagne waarbij weergaven en frequentie relevant zijn. Reken de creative dan ook niet af op het doorklikratio. Kijk bijvoorbeeld naar:

  • Videoweergaven
  • Gemiddelde cost-per-view
  • Weergavepercentage (25%, 50%, 75%, 95% en 100%)

Hulp nodig of wil je meer weten over het inzetten van video in jouw campagnestrategie? Neem dan contact met ons op!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon