Zeven handige tips & tricks voor Google Analytics

29 maart 2017

Voor iedereen die gebruikmaakt van Google Analytics: zeven handige tips & tricks voor zowel de beginnende- als gevorderde gebruiker.

1.    Verbeter je display-campagnes via affiniteitscategorieën

Adverteer je met beeldadvertenties op het Google Display Netwerk (GDN)? Kijk dan ook eens in Google Analytics naar Doelgroep >> Interesses >> Affiniteitscategorieën. Nieuwsgierig waar Google Analytics deze gegevens vandaan haalt? Bekijk het op Google Analytics Help.

affiniteitscategorieen

Ga op zoek naar affiniteitscategorieën met zowel een hoge conversieratio als een hoge gemiddelde bestelwaarde. In AdWords zijn deze categorieën beschikbaar om je targeting in het GDN aan te scherpen voor een hoger rendement!

2.    Meet interne promoties – op de juiste manier

Stel: je verkoopt boeken online. Je collega’s hebben een banner op de site geplaatst met een ‘interne promotie’ voor managementboeken. De banner linkt naar een pagina op het eigen domein. Ze geven aan straks graag te willen weten hoe vaak er op de banner geklikt is. Misschien denk je er nu over om dan maar URL-parameters toe te voegen, zoals je dat bij externe campagnes ook doet… Niet doen! Dit zorgt ervoor dat, zodra er op de banner wordt geklikt, de originele verkeersbron van de websitebezoeker wordt overschreven met de campagne-URL. Je kunt vervolgens niet meer achterhalen hoe effectief bijvoorbeeld je AdWords-campagne voor deze promotie is geweest, omdat alle conversies uiteindelijk aan de interne banner worden toegekend. Advies: maak gebruik van event-tracking of vraag je developer om Enhanced E-commerce te implementeren op je website. Bekijk ook eens: Measuring Internal Promotions.

internal promotions

3.    Verdien meer geld met zoekopdrachten op site

Dit rapport was je misschien vergeten en lijkt wellicht op het eerste oog niet zo boeiend. Echter, wanneer je deze zoekopdrachten van je bezoekers combineert met e-commerce gegevens, dan wordt het ineens een stuk interessanter!

google analytics site search

In bovenstaand voorbeeld zien we dat wanneer er op zoekterm H, G en D wordt gezocht het conversieratio aanzienlijk hoger is dan bij andere termen. Ga onderzoeken hoe dat komt en overweeg om van de bijbehorende producten een uiting prominent op je homepage te vermelden. Aan de andere kant leidt zoekterm F tot geen conversies. Voer deze zoekopdracht zelf eens in en kijk naar het resultaat. Valt hier nog wat aan te verbeteren?

4.    Bespaar tijd met reguliere expressies

Google Analytics bevat veel standaard rapportagemogelijkheden. Soms wil je ook iets specifiekere data kunnen achterhalen om sneller bepaalde inzichten te kunnen vergaren. Hiervoor kun je de standaardrapportfilters gebruiken; zie onderstaand screenshot. Wanneer je echter nóg specifiekere resultaten wilt zien (als je bijv. een paar specifieke pagina’s in één weergave of segment wilt opnemen), maak dan gebruik van reguliere expressies.

reguliere expressies

In de context van Google Analytics zijn reguliere expressies een manier om te zoeken naar specifieke tekenreeksen die overeenkomen met je Analytics-data.

Laat je niet afschrikken door reguliere expressies (regex), ook niet wanneer je misschien geen technische achtergrond hebt. Kijk maar eens naar onderstaande definities en bijbehorende voorbeelden:

  • ^ (caret) geeft de naastliggende tekens aan het begin van een tekenreeks aan.
  • $ (dollar) geeft de naastliggende tekens aan het eind van een tekenreeks aan.

Voorbeeld: ^boot -> komt overeen met: boot, bootje, boot Texel, maar komt niet overeen met zeilboot of boten.

Voorbeeld: boot$ -> komt overeen met: boot en zeilboot, maar komt niet overeen met bootje, boten of boot Texel.

  • | (pipe) maakt een OF-overeenkomst.

Voorbeeld: boot|boten -> komt overeen met: boot, bootje, boten, boot Texel en zeilboot.

  • .* (punt asterisk) -> de punt staat voor een willekeurig teken en het sterretje geeft aan dat dat teken nul of meer keren moet voorkomen.

Voorbeeld: /speelgoed/.*html -> komt overeen met: /speelgoed/boten/rubber.html en /speelgoed/boten/rubber/rode-rubber-boot.html

Er zijn nog veel meer metatekens beschikbaar voor nog krachtigere reguliere expressies, bekijk de lijst op Google Analytics Help.

Je kunt regex op diverse plekken in Google Analytics toepassen, onder andere bij filters, segmenten en aangepaste rapporten.

Wanneer je bijv. op specifieke verkeersbronnen wilt filteren, gebruik dan onderstaand voorbeeld:

google-analytics-source-regex-example

Je kunt regex bijna overal in Google Analytics gebruiken, zelfs bij dashboard widgets:

regex bij dashboard widgets

Er zijn diverse hulpmiddelen voor regex beschikbaar. Zoek maar eens in Google op ‘regex cheat sheet’ en ‘regex tester’.

5.    Blijf scherp: maak gebruik van aangepaste meldingen

Iets wat je misschien niet direct instelt, of bent vergeten… aangepaste meldingen! Niet iedereen kijkt elke dag naar alle data van zijn website, toch?

Dan is het handig dat Google Analytics -de voor jouw website belangrijke- meldingen kan e-mailen. Onderstaand een paar voorbeelden die voor de meeste gebruikers van belang zijn.

  • Geen data: het schrikbeeld van elke websitebeheerder.

google-analytics-custom-alert-no-data

Deze melding kun je natuurlijk ook inrichten om een flinke verkeersdaling (of stijging) te signaleren.

  • AdWords vertoningen: waarom zoekt er niemand meer?

google-analytics-custom-alert-no-adwords-impressions

Deze melding kun je natuurlijk ook inrichten om een flinke daling (of stijging) in vertoningen en/of kliks te signaleren.

  • Social media verkeer: als er over je wordt gepraat.

google-analytics-custom-social-media

In bovenstaand voorbeeld wordt met regex facebook|twitter|instagram|pinterest, etc. het verkeer van alleen social media gefilterd.

Dit kun je natuurlijk ook inrichten voor andere -voor jouw site relevante- verkeersbronnen. Denk bijvoorbeeld aan een stijging in direct verkeer of branded search.

Heb je een webshop? Stel dan zeker meldingen in voor omzetdaling (of -stijging) en voor aanzienlijke daling (of stijging) in conversieratio!

Tot slot kan het ook nuttig zijn om een melding in te stellen wanneer de bouncerate flink stijgt (bijv. van de homepage en/of van het direct verkeer).

6.    Verbeter gebruiksvriendelijkheid: kijk naar bouncepercentages

Het bouncepercentage (bounce rate) van een bestemmingspagina (landing page) kan iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid ervan. Om na te gaan welke bestemmingspagina’s een hoog bouncepercentage hebben, ga je naar Gedrag >> Bestemmingspagina’s. Sorteer vervolgens op ‘Bouncepercentage’ en kies als Sorteertype ‘Gewogen’.

Gewogen sortering sorteert percentagegegevens in volgorde van belang, in plaats van in numerieke volgorde. Een bouncepercentage van 100% dat is berekend op basis van één bezoek, levert bijvoorbeeld geen nuttige informatie, maar een bouncepercentage van 70% berekend op basis van 1000 bezoeken is wel van betekenis. Met gewogen sortering worden die rijen met betekenisvolle statistieken boven aan de lijst weergegeven. Dit is met name handig wanneer u grote hoeveelheden gegevens moet verwerken.” Bron: Google Analytics Help

google-analytics-landing-page-bounce-rate

Nu kun je stuk voor stuk de bestemmingspagina’s verder analyseren en verbeteringen doorvoeren. Verder analyseren betekent ook: kijken of er een specifieke verkeersbron verantwoordelijk is voor het hoge bouncepercentage. Om dit te kunnen zien, kan als secundaire dimensie ‘bron/medium’ worden gekozen. Misschien kom je er zo wel achter dat er een AdWords-campagne niet goed aansluit bij die bestemmingspagina of dat een blogpost per ongeluk linkt naar een verkeerde pagina.

7.    Word een Google Analytics superuser: gebruik sneltoetsen 🙂

Als uitsmijter dit weetje: wist je dat je in Google Analytics gebruik kan maken van sneltoetsen?

google analytics shortcuts

Happy analysing!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon