Zo schrijf je social copy: 10 tips

1 november 2018

De social mediawereld is rumoerig. Je kunt het zien als een drukke schoolkantine waar iedereen door elkaar heen praat, schreeuwt en smiespelt. Er is dus nogal wat concurrentie tijdens het winnen van de aandacht van lezers scrollers. Hoe pak je dan die few seconds of fame? Met goede content. Zowel visueel als geschreven. In dit blog vertel ik hoe je social vriendelijk schrijft.

Tip 1: blijf dichtbij jezelf

Houd de tone of voice van je merk vast. Ga je niet opeens anders gedragen omdat het social media is. Heb je nog geen tone of voice vastgelegd? Een tone of voice is de stem van je organisatie. Niet wát je zegt, maar hóe je klinkt. Kies een toon:

  • Die bij je organisatie past.
  • Die anders is dan die van je concurrent(en).
  • Waardoor je doelgroep(en) zich aangesproken voelen.

Dus klinkt jouw organisatie serieus of met een knipoog? Schreeuwerig of ingetogen? Autoritair of persoonlijk? Als een allemansvriend of een insider? Als je dit afgesproken hebt, maak je de tone of voice concreet door de ‘regels’ vast te leggen. Vind je het lastig om je aan de tone of voice te houden? Maak dan een woordenlijst met aan de linkerkant de ‘niet meer doen woorden’ en aan de rechterkant het alternatief dat wél bij je organisatie past.

Tip 2: mens before merk

Schrijf voor de mens die je copy leest, niet voor het merk dat de afzender is. Beantwoord de vraag ‘wat heb je eraan’ in plaats van ‘wat wil ik verkopen’? Controleer je copy op woorden als je bedrijfsnaam, we of ik. Komen die wel erg frequent voor? Dan heb je het te vaak over je organisatie en te weinig over consumentenvoordelen.

Tip 3: schrijf actief

Schrijf heel actief en vermijd dus passieve zinnen. Dit leest lekker en je voorkomt twijfeltaal. Maar wat is dat dan, actief schrijven? 3 voorbeelden van onze eigen recente Facebook-posts:

Passief (niet doen) 🚶‍♀️
Actief (wel doen) 🏃‍♀️
Voice search gaat een steeds groter onderdeel worden van het online zoekgedrag. 🎤 Kevin heeft de trends, mogelijkheden en kansen aangestipt.Voice search wordt een steeds groter onderdeel van het online zoekgedrag. 🎤 Kevin stipt de trends, mogelijkheden en kansen aan.
Heb je het jouw gebruikers gemakkelijk gemaakt met filters op je website? Thom heeft de SEO-addertjes onder het gras met je gedeeld. 🐍Maak je het jouw gebruikers makkelijk met filters op je website? Thom deelt de SEO-addertjes onder het gras met je. 🐍
Met Google Tag Manager kun je gemakkelijk scripts plaatsen zoals conversiepixels. Victor heeft 3 geavanceerde toepassingen uitgelegd op ons blog. 👇Met Google Tag Manager plaats je gemakkelijk scripts zoals conversiepixels. Victor legt 3 geavanceerde toepassingen uit op ons blog. 👇

Tip 4: gebruik emoji

Posts met emoji zorgen voor meer interactie. Gebruik dus – met mate – emoji in je social copy, als dat bij je organisatie past tenminste. Over het algemeen is 1 emoji per post voldoende. Tip: neem in je tone of voice op welke emoji bij je merk passen. Je kunt bijvoorbeeld aan elke USP, elk type content of ieder product een emoji koppelen.

Tip 5: schrijf cijfers niet voluit

Cijfers als cijfer schrijven (20) in plaats van als woord (twintig) trekt de aandacht (en bespaart schaarse tekens, zie tip 8). Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het euroteken (€) en het procentteken (%).

Tip 6: praatje plaatje

Laat copy en beeld elkaar versterken in plaats van dubbelen. Dus wat je ziet op het plaatje, herhaal je niet één-op-één in je copy. Zo blijft elk onderdeel van je post of ad interessant.

Tip 7: kort, korter, kortst

Size does matter als we het hebben over social copy. Hoe korter, hoe beter. Mensen hebben weinig tijd en moeten echt ‘gegrepen’ worden door je woorden. Het is dus belangrijk dat je slim met je letters omgaat. Schrijf je copy voor social advertising? Dan zijn er specificaties waaraan je jezelf moet houden voor het beste effect. Hieronder vind je een overzicht daarvan.

Hoeveel tekens gebruik je per social ad?

Met ‘tekst’ bedoelen we de copy die bovenaan de post staat, boven de visual of video dus. Met ‘kop’ bedoelen we de eerste regel onder de visual of video. Hier communiceer je de belangrijkste boodschap zo kort mogelijk. In de ‘linkbeschrijving’ communiceer je een toevoeging die in principe ‘misbaar’ is. De linkbeschrijving wordt namelijk niet altijd vertoond.

Facebook single ad

  • Tekst: maximaal 90 tekens
  • Kop: maximaal 25 tekens
  • Linkbeschrijving: maximaal 30 tekens

Facebook carrousel ad

  • Tekst: maximaal 90 tekens
  • Kop: maximaal 40 tekens per carrouselkaart
  • Linkbeschrijving: maximaal 20 tekens

Instagram single ad of carrousel ad

  • Tekst: maximaal 90 tekens

LinkedIn single ad

  • Tekst: maximaal 90 tekens
  • Kop: maximaal 25 tekens
  • Linkbeschrijving: maximaal 20 tekens

LinkedIn carrousel ad

  • Tekst: maximaal 90 tekens
  • Kop: maximaal 40 tekens per carrouselkaart

Heb je toch meer tekens nodig? Zorg dan dat de belangrijkste boodschap binnen de hierboven gespecificeerde tekens staat. Let er ook op dat deze tekst op zichzelf kan staan. De tekst die daarna komt wordt in sommige uitleverformaten pas weergegeven als er op ‘lees meer’ geklikt wordt.

Tip 8: je had maar één doel

Wil je clicks naar je landingspagina? Mensen inspireren? Of juist de betrokkenheid vergroten? Kies één doel en houd je eraan. Ga je voor betrokkenheid of engagement? Stel dan een vraag die ertoe doet. Laat mensen écht meedenken in plaats van ‘vragen om het vragen’. Of zorg dat je content leuk genoeg is om te delen met anderen.

Tip 9: linken zonder linkjes

Wanneer je een URL in je organische post plakt, kun je die vrijwel meteen weer weghalen. Op die manier linkt de post naar de landingspagina, maar hoef je geen URL in de copy te communiceren. Zo houd je extra tekens over voor je daadwerkelijke tekst.

Tip 10: testen, testen, testen

Schrijf je voor social advertising? Maak dan altijd een paar versies van elke tekst, kop en linkbeschrijving. Zo test je samen met een social advertising specialist met welke copy je jouw doelgroep het beste raakt. Social is bij uitstek een kanaal waarbinnen je het effect van jouw copy kunt testen.

Hulp nodig bij je social copy?

Vanaf nu schrijf je killer copy! Heb je toch hulp nodig bij het schrijven van social media teksten? Neem dan contact met ons op.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon