zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Zo tackel jij die eeuwige SEO-webshopvragen

Terug naar alle blogberichten
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Blog
  3. Zo tackel jij die eeuwige SEO-webshopvragen

Wil jij je vast gaan bijten in het optimaliseren van de organische zoekresultaten van een webshop? Begin dan niet zonder voorkennis. Enig onderzoek zorgt ervoor dat jij SEO-problemen al tackelt voordat ze opdoemen. Met het openen van de SEO-deur voor je webshop, worden er ongetwijfeld ook deuren naar complexe vraagstukken geopend. Want hoe ga je om met producten die tijdelijk of voorgoed uit je voorraad verdwijnen? Is het toevoegen van een ‘toon meer’-button nadelig voor je organische rankings? En wat is de beste manier voor het toepassen van filters binnen je shop? Al deze vraagstukken en meer behandelen we in dit artikel.

1. Hoe ga je om met producten die tijdelijk of permanent verdwijnen uit je voorraad? 

Laten we starten met een kwestie waar vrijwel alle webshops mee te maken krijgen: het tijdelijk of permanent verdwijnen van producten uit de voorraad. Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Geef je deze producten een 301-redirect naar een soortgelijk product? Of naar de homepage? Of laat je bezoekers gewoon landen op een custom 404-pagina? Of kun je de productpagina gewoon verwijderen waardoor de bezoeker automatisch een 404-pagina te zien krijgt? So many questions! Tijd voor antwoorden.

Ons advies?

We splitsen ons advies op in een advies over producten die tijdelijk niet verkrijgbaar zijn en producten die permanent verdwijnen uit je voorraad. 

Advies voor tijdelijk niet-verkrijgbare producten

Is je product momenteel niet verkrijgbaar, maar verwacht je dat de voorraad binnenkort weer is aangevuld? 

  • Behoud de productpagina met een 200 statuscode
  • Laat de URL in de XML sitemap staan 
  • Plaats een ‘niet op voorraad’-label op de productafbeelding 
  • Voeg eventueel een optie toe waarin geïnteresseerden aan kunnen geven een melding of e-mail te ontvangen wanneer het product weer op voorraad is
  • Geef de klant de mogelijkheid om een backorder te plaatsen en vermeld een eventuele langere levertijd

UX-tip: zorg ervoor om irritatie te voorkomen dat de producten onderaan worden getoond op productoverzichtspagina’s. 

Advies voor permanent niet-verkrijgbare producten

Voor producten die nooit meer leverbaar zullen zijn, raden we aan eerst jezelf de volgende twee vragen te stellen:

  1. Liggen er relevante en/of waardevolle externe links naar de productpagina? 
  2. Dient de productpagina als bestemmingspagina voor (veel) verkeer? 

Geen relevante en/of waardevolle externe links én geen verkeer
Indien er geen relevante en/of waardevolle externe links naar de productpagina liggen en er nagenoeg geen verkeer binnenkomt op de pagina, raden we aan een 410 statuscode (verwijderd) toe te voegen aan de pagina. Hiermee geef je aan dat de pagina verwijderd is en niet meer terugkomt. Een 410 statuscode zal de pagina sneller verwijderen uit de index dan een 404 statuscode (niet gevonden). 

Wél relevante en/of waardevolle externe links en/of verkeer
Ai, maar wat als er wél relevante en/of waardevolle externe links naar de productpagina liggen en/of er wél (veel) verkeer binnenkomt op de pagina? Het verwijderen van de pagina zou dan niet de meest verstandigste beslissing zijn. 

Op het moment dat de pagina zorgt voor verkeer op je website, raden we aan geen 410 statuscode op de pagina te plaatsen, maar de pagina te behandelen als een tijdelijk-niet-verkrijgbare-productpagina. Zo blijft de pagina zorgen voor bezoekers. Zorg wel dat je aangeeft dat het product niet meer terugkomt in je assortiment. Met het oog op gebruiksvriendelijkheid en het stimuleren van de verkoop, raden we verder aan om altijd alternatieve producten prominent te tonen op de pagina. Een goed voorbeeld hiervan zijn de nooit-meer-leverbaarpagina’s van CoolBlue. 

Wanneer het zoekverkeer duidelijk verminderd is, adviseren we interne links naar de pagina te verwijderen, de pagina te verwijderen uit de XML sitemap en te voorzien van een noindex-tag. Het verkeer zal vervolgens verder dalen. Op het moment dat het binnenkomend verkeer verder te verwaarlozen is adviseren we een 301-redirect of 410 statuscode te plaatsen. Plaats een 301-redirect naar een verwante pagina wanneer je pagina relevante en/of waardevolle externe links heeft. Is dit niet het geval? Geef de pagina dan een 410 statuscode.

2. In hoeverre heeft het verbergen van content met een ‘lees meer’-knop effect op je organische rankings? 

Content toevoegen aan een pagina is een manier om je rankings voor bepaalde zoekwoorden te beïnvloeden. Het plaatsen van een lange lap tekst op je pagina kan echter een nadelig effect hebben op de gebruikerservaring. Het toevoegen van een ‘lees meer’-knop kan dan een oplossing zijn. Een veelgestelde vraag is alleen: in hoeverre heeft het verbergen van je content effect op je organische rankings?

Laten we hier eens verder induiken…

Op de vraag of Google verborgen content achter tabbladen of accordeons (bijv. een ‘lees meer’-knop) devalueert, geeft John Mueller, een Webmaster Trends Analyst van Google, als antwoord: “Nee, met name als we kijken naar de inhoud op mobiele pagina’s, wordt er rekening gehouden met alles wat in de HTML-code staat.” Hoewel John Mueller aangeeft dat de content wél wordt gelezen, is dit geen garantie dat het toevoegen van een ‘lees meer’-knop geen nadelig effect heeft op de organische rankings. Zo blijkt uit een kleinschalig onderzoek van SearchPilot dat het zichtbaar maken van content op pagina’s leidde tot een significante stijging van organisch verkeer. 

Ons advies? 

Ten eerste raden we aan om je tekst op je webshop vanuit het perspectief van de gebruiker te bekijken: in hoeverre is deze content van meerwaarde voor de gebruiker? Waarom wil je de content verbergen met een ‘lees meer’-knop? Plaats alleen content die jij van meerwaarde acht voor de gebruiker. 

De bovenstaande informatie in ogenschouw nemend, raden we daarnaast aan de meest relevante content vóór de ‘lees meer’-knop te plaatsen (en hiermee zichtbaar te maken zonder CSS) en eventuele achtergrondinformatie achter de ‘lees meer’-knop. Deze pagina’s kun je vervolgens, net als in het onderzoek van SearchPilot, testen ten opzichte van pagina’s waar je geen ‘lees meer’-knop toevoegt. 

3. Waar moet je aan denken bij het toevoegen van filteropties aan je webshop?

De meeste webshops hebben baat bij het toevoegen van filters voor de gebruiker. Binnen webshops kun je denken aan filters als kleur, maat, merk of prijs. Hierdoor kunnen je webshopbezoekers makkelijker vinden wat ze zoeken waardoor je de kans op conversie mogelijk vergroot. En daar draait het allemaal om, toch? 

Wanneer je filters gaat gebruiken binnen je webshop is het verstandig om dit goed aan te pakken. Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het instellen van filters en wat moet je zéker niet doen?

Ons advies? 

In een eerder artikel over websitefilters beschrijven we de best practices voor websitefilters. Om het je makkelijk te maken, geven we je een resumé: 

1. In veel gevallen raden we aan de parameter van de filter (bijv. ?kleur=) te blokkeren in robots.txt, omdat hierdoor duplicate content kan ontstaan. Doe dit voor alle filteropties waar (vrijwel) geen zoekvolume op zit; deze zijn niet relevant voor de Google index. Hoe meer onbelangrijke (filter)pagina’s Googlebot moet crawlen en indexeren, hoe groter de kans dat dit ten koste gaat van je belangrijkste pagina’s. Het uitsluiten van filters zorgt er voor dat Googlebot deze pagina’s niet meer hoeft te crawlen. Hiermee is er meer crawlbudget beschikbaar voor het indexeren van je belangrijkste pagina’s. 

LET OP: plaats nooit een noindex in combinatie met een canonical tag naar de ‘schone’ URL. 

Hierover zegt John Mueller: ‘dit zijn zeer tegenstrijdige stukjes informatie voor ons. Over het algemeen verkiezen we de rel = canonical boven de noindex, maar door twee signalen af te geven vertrouw je op de interpretatie van een een computerscript, waardoor je het gewicht van je invoer vermindert.’ (bron: reddit.com)

2. Vormt je filter een zoekwoordencombinatie waar wel zoekvolume op zit? Dan kun je ervoor kiezen om de filter volgbaar te maken en de gefilterde pagina te voorzien van een statische url (bijv. /schoenen/rood) en unieke content. 

Voor meer tips en tricks raden we je aan om het artikel over websitefilters erbij te pakken. 

Maar er is meer..

De hierboven besproken vraagstukken zijn lang niet de enige die je tegenkomt tijdens de SEO-werkzaamheden voor je webshop. Andere zaken die de moeite zijn om je verder in te verdiepen zijn: 

Hulp nodig bij het SEO-optimaliseren van je webshop?

Verzenden

Blog

Relevant blog posts

Zo breng je razendsnel je SEO-concurrentie in kaart

2 september 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.