zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

BBQuality

Een 200%-databasegroei voor BBQuality met een slimme kras & win

Terug naar alle cases

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Klantcases
  3. BBQuality

BBQuality is een online slager, opgericht door Paul van Dinther en Claus van Vught. Claus komt uit een slagersfamilie en Paul kocht vlees in bij zijn vriend Claus. Hun gedeelde visie over service en kwaliteit zorgde al snel voor een realisatie van een webshop in het voorjaar van 2014: www.bbquality.nl

Resultaten

  • 200% databasegroei
  • +10.000 leads

De doelstelling

De e-maildatabase van BBQuality was aan het krimpen. Het doel van onze campagne was dan ook voordehandliggend: de database moest groeien en wel met minimaal 3000 leads. De focus in deze case lag dus op leadgeneratie. Maar we wilden niet alleen genereren, een deel van leads moest ook converteren en omzet genereren. In onze eerdere samenwerkingen met BBQuality genereerden we alleen leads via social ads. Dit leverde zeker nieuwe leads op, alleen groeide de database daarmee nog niet snel genoeg. Ons voorstel? Leads verzamelen door middel van gamification.

Strategie

Uit resultaten van eerdere campagnes bleek een online ‘kras en win’-actie een goede manier te zijn om leads te genereren. Genoeg reden om dit concept ook voor deze campagne voor BBQuality in te zetten. Het idee is door middel van social advertising de krasactie pushen waarin we linken naar een online kraskaart. Eén van de succesfactoren die we toevoegen aan de actie is de ‘altijd prijs’-prijs. Elke deelnemer gaven we automatisch 10% korting, wat de drempel om mee te doen enorm verlaagt. Daarnaast waren er een aantal hoofdprijzen te winnen, zoals een luxe barbecue of een jaar lang gratis vlees of vis. Met als voorwaarde dat de deelnemers op de vervolgpagina hun persoonsgegevens achterlaten. Een dataverrijking die we vervolgens direct kunnen toepassen in de personalisatie en segmentatie van nieuwsbrieven.

Op de bedankpagina lezen de deelnemers dat ze de kortingscode in hun mail vinden en dat ze kans maken op één van de hoofdprijzen. Daarnaast staat op de bedankpagina ook een knop naar de website inclusief de kortingscode, zodat we dit verkeer meteen kunnen doormeten. Ook gaven we de leads uit deze campagne een apart label mee, zodat we de resultaten van deze nieuw geworven adressen kunnen identificeren. 

Onze aanpak in een paar stappen

1. Campagneonderdelen ontwerpen

We beginnen met het ontwerp van alle onderdelen van de campagne, zoals de pagina’s, de game, het formulier, de bedankmail en de ads. Zowel desktop- als mobiele versies. En uiteraard: alles in de huisstijl van BBQuality.

2. Campagne bouwen in Clang

Vervolgens ontwikkelden we de landingspagina met de digitale kraskaart, de pagina met het formulier en de bedankpagina in de ESP Clang. Daarnaast testten we de flow volgens allerlei scenario’s.

3. Targeting bepalen

Next up: bepalen welke audiences we gaan targeten op social media. We startten, gezien de aard van de campagne, met een brede audience en kiezen een leeftijdsrange van 25 - 65 jaar. Hierbij is de kans op conversie namelijk het hoogst.

4. Social ads inrichten

We startten de campagne met 4 compleet verschillende ads om vervolgens te testen welke het beste converteert.

5. Analyseren en optimaliseren

Social ad 1 bleek de best converterende ad, deze lieten we daarom aanstaan. De rest zetten we uit. Daarnaast sloten we bepaalde provincies, die niet voldoende converteerden, uit in de targeting. Ook stelden we de leeftijdsrange bij en voerden we A/B-tests uit op de landingspagina.

6. Vervolgtraject

Vervolgens plaatsten we de gegenereerde leads in een apart segment. Zo kunnen we in alle toekomstige mailings onderzoeken hoe deze groep presteert ten opzichte van de normale database.

Resultaten

  • 200% databasegroei
  • +10.000 leads 

Na 2 maanden was de kortingscode al bij zo’n 200 transacties ingezet. Daarnaast zijn de nieuwe leads na 5 maanden verantwoordelijk voor zo’n 60 transacties, direct gegenereerd uit de nieuwsbrieven. Al met al een zeer succesvolle leadgeneratiecampagne.

Laag uitschrijfratio

10 nieuwsbrieven verder heeft ongeveer 90% van deze leads nog steeds een opt-in. Dat betekent dat ongeveer 10% zich inmiddels heeft uitgeschreven. In het begin schommelde het uitschrijfratio van de nieuwe leads voor nieuwsbrieven, tussen 1,5% en 2%. Inmiddels is dit structureel lager dan 1%. 

Huidige openratio nieuwsbrieven

  • 27% openratio 
  • 4% CTR
  • 14% CTO

Deze ratio’s zijn iets lager dan de zeer betrokken reguliere base, tóch zijn het erg goede resultaten voor nieuw aangetrokken leads.

Vragen over deze case of andere vragen?

Neem contact op met Bart van de Laak!
E-mail:Telefoon:
bartvandelaak@happyidiots.nl+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Bart van de LaakBusiness development manager

Blog

Relevant blog posts

Inactieve database? Ga voor een reactivatiecampagne!

16 juli 2020

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.