zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Continu Professionals: Reactivatiecampagne

We activeerde 28% van de inactieve records uit de database met een reactivatiecampagne voor Continu.

Terug naar alle cases
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Klantcases
  3. Continu

Continu Professionals is al 25 jaar dé intermediair voor bouw en industrie. De organisatie helpt medewerkers in deze sectoren een nieuwe baan te vinden en begeleidt hen tijdens hun carrière. Met 19 vestigingen door Nederland, België en Duitsland heeft Continu Professionals inmiddels internationale dekking. Iedere vestiging beschikt over specialistische adviseurs per vakgebied, zodat iedere kandidaat een persoonlijk aanspreekpunt heeft. Naast deze vorm van persoonlijke, face-to-face communicatie, zet Continu Professionals e-mailmarketing in voor verschillende doeleinden.

De uitdaging

Het versturen van e-mails naar records die niet openen, kán schadelijk zijn voor je verzendreputatie. Het uitsluiten van inactieve records in je database is daarom altijd een verstandige strategie. We raden dit dan ook bij al onze klanten aan. Hiermee voorkomen we eventuele schade aan de verzendreputatie. Dat kan namelijk leiden tot slechte deliverability. Een slechte reputatie als verzender van (bulk)e-mail  kan ervoor zorgen dat je op een gegeven moment in de spam- of junk folder van je ontvangers terechtkomt of zelfs helemaal niet meer in de inbox van de ontvanger.

Eén van de belangrijkste factoren voor een goede verzendreputatie is de mate van engagement met je e-mails. Hoe minder van je e-mails geopend worden en/of er geklikt wordt in je e-mails, hoe slechter je reputatie beoordeeld zal worden door de e-mail clients (Gmail, Outlook, etc.). Belangrijk dus dat de records in je database genoeg engagement vertonen. Maar gelukkig is de verzendreputatie perfect op orde bij Continu Professionals. Dit weten we, doordat we dit constant monitoren. Desondanks is voorkomen natuurlijk beter dan genezen!

Tevens brengt het uitsluiten van inactieve records uit je bestand nog twee andere, belangrijke voordelen met zich mee. Ten eerste stuur je geen mails naar records die ze toch niet openen. Iedere verzending kost credits en iedere credit kost geld. Hier kan je dus eenvoudig op besparen. Ten tweede zien je open ratio’s er ineens een stuk beter uit als je afscheid neemt van je inactieven, doordat zij je e-mails niet openen. En dat is alleen maar beter voor de wekelijkse KPI-bespreking. Daarnaast weegt dat ook weer mee bij de ontvangende e-mailclients in het beoordelen van de reputatie.

Het doel

We proberen inactieve records opnieuw te activeren. Na een analyse kwamen we erachter dat een aanzienlijk deel van de database al langer dan 6 maanden geen enkele mail van Continu Professionals meer had geopend. Dit kon natuurlijk allerlei redenen hebben. Zo kun je je voorstellen dat kandidaten die een jaar geleden succesvol zijn geplaatst bij een tevreden werkgever, er door de kandidaat, en wellicht ook de werkgever, geen mails worden geopend. Om de verzendreputatie te beschermen en het onnodig mailen naar inactieve records te voorkomen, moesten we hier iets voor ontwikkelen!

De strategie

Een reactivatiecampagne! Hiermee proberen we de inactieve records te heractiveren. Van degene die na afloop van de campagne nog steeds inactief zijn, nemen we afscheid. Zij brengen de ratio’s namelijk omlaag en leveren geen bijdrage aan de (omzet)doelen. Maar dan moeten we er natuurlijk wel “alles” aan gedaan hebben om ze nu wel te laten openen. Iets anders doen dan regulier, kan hiervoor zorgen.

De implementatie

Stap 1: doelgroep definiëren

We kozen ervoor om inactiviteit te koppelen aan het niet openen van een e-mail. Hiervoor trackten we de laatste opendatum van een e-mail. Het mooie is dat we dit al tracken vanaf het begin van onze samenwerking met Continu Professionals. Zodra er een e-mail wordt geopend, wordt deze datum in de klantenkaart van het record in de database bijgewerkt.

Stap 2: segmenten aanmaken

Na een jaar konden we de aantal inactieve records per maand in kaart brengen. Hiervoor maakten we segmenten aan. In de aantallen zagen we dat deze na 9 maanden niet of nauwelijks meer afnamen. Ook keken we naar de gemiddelde mailfrequentie per record in de database. Daarin zagen we dat één record gemiddeld 2 mails per maand ontving. Daarop besloten we een inactief record te definiëren als ‘een record dat de afgelopen 6 maanden géén e-mail heeft geopend’.

Stap 3: onderdelen en campagne inrichten

Vervolgens richtten we een campagne in, bestaande uit 4 mails inclusief bedankpagina’s. De campagne haalt iedere dag de segmenten opnieuw op en verstuurt iedere dag 1 van de 4 mails naar 1 van de 4 segmenten. Deze e-mails verschillen van karakter:

 

  • De eerste mail, die je ontvangt na zes maanden inactiviteit, steken we algemeen in en gaven we aan dat we het record al een tijdje niet hadden gezien.. 
  • De tweede mail, die je ontvangt na zeven maanden inactiviteit, bevat een onderwerpregel die aangeeft dat we de ontvanger missen. 
  • In de derde mail hanteren we een persoonlijkere aanpak, waarbij we dynamisch allerlei gegevens over de dichtstbijzijnde vestiging en/of interessante vacatures tonen. Deze wordt een maand na de tweede mail verstuurd, dus na acht maanden inactiviteit.

Met de laatste mail, die wordt verstuurd naar records die negen maanden geleden voor het laatst een mail hebben geopend, maken we duidelijk dat ze hierna geen e-mails meer zullen ontvangen. Kortom: we nemen afscheid.

De inrichting van de campagne is afhankelijk van de klant, de database en de verzendfrequentie. Een e-commerce organisatie die iedere dag deals stuurt, zal wellicht eerder haar eerste reactivatie mail willen sturen dan een verzekeringsmaatschappij die iedere maand een nieuwsbrief verstuurd. Daarnaast is de content totaal verschillend. De e-commerce organisatie zal proberen in te spelen op het mislopen van interessante deals, terwijl de verzekeringsmaatschappij je juist op de hoogte wil houden van eventuele veranderingen in.

Stap 4: testen, testen en nog eens testen 

De campagne werd vervolgens getest. We bootsten alle scenario’s na om te kijken wat er gebeurde nadat iedere stap van de campagne wel of juist niet werd voltooid.

Stap 5: rapporteren en optimaliseren

Gedurende 2 maanden namen we voor deze campagne een controlegroep op, zodat we in kaart konden brengen wat het effect was van de reactivatiecampagne. Deze groep bedraagt 25% van alle inactieven die in de campagne worden opgenomen. 

Na livegang hielden we de eerste 2 weken de resultaten goed in de gaten in een aparte rapportage. Op basis hiervan stelden we vervolgens de content van de mails bij en beslisten we dat we een aparte, eenmalige campagne gingen inrichten voor het segment wat langer dan 9 maanden inactief is.

Het resultaat

De campagne staat op moment van schrijven ongeveer 6 maanden live. Een aantal zaken vallen op:

  • Meer dan 28% van de ontvangers heeft interactie vertoond met één van de mails uit de campagne en zijn dus geheractiveerd. Deze groep nemen we vanaf dat moment ook weer mee in de reguliere verzendingen van Continu Professionals.
  • De 7 maanden-mail presteert het beste met een openratio van bijna 17%. Het openratio van de 6 maanden-mail en 9 maanden-mail maanden van beide is ongeveer 10%. Waarschijnlijk komt dit door de onderwerpregel “We missen je!”. Verder zien we ook dat diezelfde mail, met de CTA naar de enquête, een CTR heeft die twee keer zo hoog is als de andere mails.

Is de campagne dus succesvol?

Jazeker! We activeren 28% van de inactieve records en nemen afscheid van de rest. Zo zorgt de campagne ervoor dat de verzendreputatie gezond blijft en krijgen we betere inzichten in de e-mailratio’s, doordat de inactieven niet meer worden meegenomen in de rapportages. Daarnaast verspillen we geen e-mailcredits aan e-mails naar records waarvan we weten dat ze die toch niet lezen!

Up next: leren van de resultaten en de campagne optimaliseren. Zo testen we met onderwerpregels en content. Daarnaast gaan we een overgangscampagne ontwikkelen om de geheractiveerde records niet direct in de normale cyclus, maar juist in een bewerkingstraject te plaatsen. Zo proberen we te achterhalen wat ze wel interessant vinden om hun profiel te verrijken.

Vragen over deze case of een andere?

Neem contact op met Bart van de Laak!
E-mail:Telefoon:
bartvandelaak@happyhorizon.com+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Bart van de LaakBusiness Development Manager

Blog

Relevant blog posts

De klant centraal: hoe je klant voorkeuren écht inzet en de privacy waarborgt

1 september 2021

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.