zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Case: Directplant

Terug naar alle cases

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Klantcases
  3. Directplant

Goede e-mailmarketing is persoonlijke e-mailmarketing. Vaak regel je dat tegenwoordig automatisch in. Toch zijn er opvallend veel bedrijven die op het gebied van e-mail de boot missen. Doodzonde, want slim gepersonaliseerde e-mailmarketing leidt tot een megaboost in conversies. In deze case laten we je zien hoe wij op een slimme manier e-mail automation inzetten voor Directplant.

Resultaten

  • 275% extra beoordelingen op productniveau
  • 35 unieke verzorgingtips mailings
  • 200% omzetgroei uit het kanaal e-mail binnen 1 jaar

Van one mail fits all naar responsive

Directplant mailde nog zónder responsive e-mailtemplate. En aangezien mailtjes tegenwoordig voor meer dan 50% op een mobile device worden gelezen, was de eerste logische stap de e-mailtemplates omtoveren tot responsive templates. Daarnaast ontbrak het bij de e-mailmarketing aan een heldere strategie. Er werd met enige regelmaat gemaild, maar daar was dan ook alles mee gezegd. De ‘oude strategie’ liet zich eigenlijk samenvatten als one mail fits all. Tijd voor verandering!

Remarketing via e-mail

In Google AdWords en Facebook is remarketing een bekend begrip. Remarketing is een strategie om bezoekers die op jouw website zijn geweest, terug te halen naar je website. Maar dat kan binnen e-mailmarketing ook! Voor Directplant hebben we een volledig geautomatiseerde ‘verlaten winkelwagen’-campagne ingericht voor mensen die de winkelwagen verlaten, zonder hun producten te hebben afgerekend.

In deze zogeheten abandoned shopping cart-campagne zitten wel een aantal kanttekeningen. We kunnen een bezoeker pas mailen als we herkennen dat het winkelmandje is achtergelaten zonder af te rekenen. 2 uur na het verlaten van de winkelwagen sturen wij een mailtje. Met behulp van de shopping-data in Copernica kunnen we de producten in de mail tonen.

Persoonlijke korting

Product reviews zijn voor Directplant superbelangrijk. Het doel is dus dat mensen uiteindelijk zo’n review achterlaten. We maken het de klant zo makkelijk mogelijk door een gestructureerde mail te sturen met daarin de gekochte planten of bomen. Om het achterlaten van een review te stimuleren ontvangen klanten ook nog een persoonlijke kortingscode die wordt geactiveerd ná het invullen van een review.

Planning review-cyclus

Uiteindelijk bepaalden we dat klanten die een order hebben geplaatst van november t/m juni na 5 maanden worden benaderd en klanten die in juli t/m oktober hebben besteld pas na 9 maanden. Als je dit uittekent in een tabel, zoals hiernaast, zie je dat je dan overlap krijgt bij enkele maanden.

Met een openratio van ruim boven de 50% en een CTO van 30% mogen we wel spreken van een succesvolle campagne. En het mooie is dat deze campagne automatisch en dynamisch naar de juiste klanten worden gestuurd.

Persoonlijke aanpak door verzorgtips per plant

Snoeien doet groeien. Maar niet alle bomen en planten hoef je te snoeien of snoei je op hetzelfde moment en op dezelfde manier. Daarom is een persoonlijke aanpak essentieel.

Door deze unieke aanpak ontvang je dus op het juiste moment een op maat gemaakte e-mail die relevant is voor jouw planten of bomen.

Daarom hebben we eerst geïnventariseerd hoe we het aanbod konden onderverdelen in categorieën zoals deze ook in Copernica zijn te achterhalen. Dit zijn er zo’n 35. Door deze 35 categorieën aan de snoeiperiode te koppelen heb je dus 35 unieke campagnes die jaarlijks herhaald kunnen worden. Rozen snoei je in maart. Het maakt dan niet uit wanneer je ze gekocht hebt. En dat geldt eigenlijk voor het meeste onderhoud.

Door deze unieke aanpak ontvang je dus op het juiste moment een op maat gemaakte e-mail die relevant is voor jouw planten of bomen. In de mail zelf verwijzen we naar een pagina die precies uitlegt hoe en wanneer je de desbetreffende plant of boom moet snoeien.

Resultaten

Eind 2016 zijn we gestart met het inrichten van additionele e-mailcampagnes die moesten bijdragen aan zowel een professionelere e-mailmarketingstrategie binnen de Care-fase. Daarmee sluiten deze e-mailcampagnes perfect aan bij de visie van Directplant:

  • Relevante e-mails
  • Omzet uit e-mail binnen een jaar verdubbeld
  • Traffic uit e-mail verdrievoudigd
  • Ruim 35 unieke verzorgingtips-mailings
  • Aantal beoordelingen gestegen met 275%

Happy Idiots is een fijn bedrijf om mee samen te werken! Ze denken graag mee en komen zelf met nieuwe, interessante ideeën! Het is een professioneel bedrijf met veel kennis. 2017 staat in het teken van meer en betere e-mail campagnes, zodat we het conversiepercentage én ons servicelevel via het kanaal e-mail kunnen verbeteren.

Emanuel Hommes – eigenaar Directplant.nl

Vragen over deze case of andere vragen?

Neem contact op met Bart van de Laak!
E-mail:Telefoon:
bartvandelaak@happyidiots.nl+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Bart van de LaakOnline marketing consultant

Blog

Relevant blog posts

Hoe speel je met e-mailmarketing in op de feestdagen?

17 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.