Fatboy

24 oktober 2017

In 2002 werd het merk Fatboy in Nederland geïntroduceerd. En wie kent het merk niet, 15 jaar na dato? De herkenbare Home & Outdoor lifestyleproducten – variërend van kleurrijke zitzakken tot hangmatten, vloerkleden, parasols en zelfs gigantische lampen – zijn immers zeer herkenbaar en zelfs iconisch!

De klantvraag

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er online meer verkocht wordt via de webshop ,waarbij tevens de producten in ons portfolio een bredere naamsbekendheid krijgen? Dat was de klantvraag waarmee Fatboy bij Happy Idiots aanklopte. Een extra uitdaging: streef ernaar om onder een 10% Cost of Sales (CoS) te blijven en uit te breiden naar meerdere landen in Europa.

De strategie

Happy Idiots deed een uitgebreid vooronderzoek naar het online-oriëntatiegedrag van de doelgroep. Naar aanleiding hiervan werden er meerdere campagnes ontwikkeld. Bij het instellen en aanpassen van de configuraties voor AdWords en Analytics bleek feedoptimalisatie bovendien een belangrijk onderdeel. Ten slotte werd er specifiek (per land) gekeken naar aanvullende mogelijkheden zoals YouTube Shopping en Bing Shopping. De kanalen voor Fatboy worden ingezet:

  • Google AdWords (SEA);
  • Bing Ads;
  • affiliate marketing.

Het resultaat

Door slimme aanpassingen en een goede samenwerking werd al binnen 2 maanden het gewenste COS van 10% behaald! Hierdoor konden we verder uitbreiden van 5 naar maar liefst 23 landen in Europa. Verder bereikten we:

  • Conversiepercentage: stijging van 21%.
  • Transacties: stijging van 117%.
  • Opbrengst: stijging van 156%.
We are part of Happy Horizon