Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.

Case: Peijnenburg

Terug naar alle cases

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Home Klantcases Peijnenburg

Je heet Peijnenburg. Je bent producent van ontbijtkoek. En je hebt een nieuw product ontwikkeld: Peijnenburg LowerCal. Een ontbijtkoek met slechts 50 kcal per plak, wat bijzonder weinig is vergeleken met andere tussendoortjes. Hoe creëer je daar awareness voor zonder direct op tv te gaan? Hoe brengen we de propositie het beste over en hoe bereik je snel de juiste doelgroep?

Resultaat

YouTube ‘best in class’

  • Impressies: 2,8 miljoen
  • Weergaven: 1,1 miljoen
  • View rate: 46,5%
  • Ad recall: +74,9%
  • Brand awareness: +39,2%
  • In favorability: +17%

De challenge

Peijnenburg was gewend om een productintroductie met tv te ondersteunen, maar wilde het nu eens anders aanpakken. Met als doel:

  • Maximaal effectief bereik (netto bereik x optimale contactfrequentie) realiseren binnen het budget.
  • Stijging van brand awareness, ad recall en merkvoorkeur.
  • Optimaliseren op engagement om de aankoopintentie te verhogen.

Doelgroep

Kwalitatief onderzoek leidde tot de doelgroepdefinitie: vrouwen tussen de 20 en 55 jaar met een gezonde lifestyle. Peijnenburg positioneerde LowerCal binnen deze doelgroep als tussendoortje in plaats van ontbijtproduct.

Concept & strategie

In 1 plak Peijnenburg zitten dus 50 kcal. Dat is erg weinig in vergelijking tot andere tussendoortjes, maar weet de doelgroep dat ook? We bedachten samen met Happy Cactus: ‘wat eet je nog voor 50 kcal?’. Dit concept vergelijkt een plak LowerCal letterlijk met andere tussendoortjes. Dus 50 kcal is 1/5 gevulde koek, 1/2 mueslireep, maar één plak LowerCal. Deze makkelijk te registreren boodschap is goed inzetbaar op online media waar de aandachtspanne maar een paar seconden is. Bovendien vergelijkt het idee LowerCal met andere tussendoortjes in plaats van met ontbijtproducten. Het laadt de positionering van een gezond tussendoortje zonder dat we technische uitleg over calorieën nodig is. We testten met 5 varianten van dit concept.

Laden..

Kanaalkeuze

Online kanalen met snel gericht bereik waren nodig om de doelstellingen te halen. En de mogelijkheid om contentinteractie te tracken. Video leent zich perfect voor deze engagementdoelstelling. De mediamix voor deze campagne bestond uit bewezen prestatieleveranciers voor videoformats: Facebook, Instagram en YouTube-advertising. Voor Facebook en Instagram alloceerden we 60% van het mediabudget. De overige 40% kenden we toe aan YouTube. We meten hoeveel kijkers de video gezien heeft en of ze interacteren met de boodschap.

Campagneoptimalisatie

Om de campagne te testen en optimaliseren, maakten we voor ieder kanaal vele verschillende uitingen, waarin we dezelfde boodschap steeds iets anders presenteerden. Afhankelijk van de boodschap-absorptie (mate waarin een video wordt bekeken), serveerden we kijkers een passende retargetingboodschap. Hierdoor konden we sturen op de gewenste contactfrequentie en mediabudget efficiënter inzetten.

YouTubeFacebook & Instagram
  • Impressies: 2,8 miljoen
  • Weergaven: 1,1 miljoen
  • View rate: 46,5%
  • Ad recall: +74,9%
  • Brand awareness: +39,2%
  • In favorability: +17%
  • Impressies: 9,7 miljoen
  • Afgespeelde video’s: 4,44 miljoen
  • Ad recall: +308,5%
  • Brand awareness: +24%

De keiharde resultaten

Naast Facebook, Instagram en Google Ads statistieken, rapporteerden we ook de resultaten van de Google en Facebook Brand Lift Study. Deze uitkomsten zijn overdonderend. De Peijnenburg LowerCal video-campagne was binnen alle YouTube-campagnes ‘best in class’ onder alle verticals in de afgelopen 12 maanden en behoorde tot de top 25% van Nederland.

Vragen over deze case of andere vragen?

Neem contact op met Suzanne Engel!
Suzanne Engel
Suzanne Engel Accountmanager

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!