Pink Gellac is de Nederlandse marktleider op het gebied van gelnagellak van salonkwaliteit. Het in Hilversum gevestigde bedrijf heeft een webshop en een app met een uitgebreid assortiment. Pink Gellac heeft meer dan 13.000 reviews op Trustpilot, een dedicated fanbase op social media en is bekend van televisie, met onder andere exposure op MTV, 24Kitchen en TLC.
- Home
- Klantcases
- Pink Gellac
Resultaten
- 4.190 winkelwagens alsnog afgerekend
- Openratio is 34,3%
- Clickratio is 8,6%, een stuk hoger dan hun gemiddelde (3,2%)
Afhakers terughalen naar de webshop
Pink Gellac werkte met een scoringmodel voor haar klanten. Bij iedere aankoop krijgt de klant een x-aantal punten. Aangezien haar klanten regelmatig al ingelogd waren op de website, was het makkelijker om punten toe te kennen. De al ingelogde klanten zijn namelijk herkenbaar.
Interessant dit scoringmodel, maar hoe kunnen we dit nog meer aanjagen? We deden een data-analyse op basis van dit model en we trokken een conclusie: het aantal ingelogde klanten ten opzichte van het totaal bleek relatief hoog. Ons idee? Een verlaten winkelwagen-campagne! Met als doel afhakers terughalen naar de website.
Welke verlaters krijgen een mail?
De websitebezoeker moet een aantal stappen doorlopen voordat hij/zij een e-mail ontvangt over de producten in de achtergelaten winkelwagen:
- Allereerst moet de bezoeker ingelogd zijn, anders kan de bezoeker niet gematcht worden o.b.v. het e-mailadres.
- Vervolgens moeten er producten aan de winkelwagen worden toegevoegd.
- Als de bezoeker ten slotte naar zijn/haar winkelwagen gaat en deze verlaat zonder het bestelproces te voltooien, ontvangt de bezoeker een e-mail.
Onze aanpak
1. Koppeling testen
Nagaan of alle (e-commerce) data doorkomt die benodigd is voor de automation campagne
2. Afhakers identificeren
Vanuit de enhanced e-commerce-implementatie bepalen hoeveel winkelwagenverlaters er zijn.
3. Zijn er veel (terugkerende) bezoekers met een account?
Analyse op CLV en aantal klanten met een account. Wat gaat de verwachte impact zijn?
4. Trigger bepalen
Deze zetten we op 6 uur na het verlaten van de winkelwagen.
5. Inhoud mail bepalen
Maximaal 3 items in de mail en een duidelijke CTA-button naar winkelwagen. Ook zorgden we dat het eenvoudig was om contact op te nemen.
6. Implementatie en testen
Controleren of mail op alle clients juist wordt getoond en producten/linkjes kloppen.
7. Data-analyse en optimalisatie
Wat zien we qua conversies en open- en doorklikratio's?
De resultaten
De campagne is sinds februari 2018 live in zowel Nederland als België. Sinds die datum:
- In totaal 4.190 winkelwagens direct via de e-mail afgerekend
- Het gemiddelde openratio is 34,3%. Veel hoger dan dat van het hele Mailchimp-account: 19,3%
- Het klikratio is 8,6%, een stuk hoger dan het gemiddelde van alle e-mails (3,2%)
Vanwege het enorme succes is besloten de campagne ook voor Duitsland in te richten. Deze is sinds februari 2020 live. Ook hier liggen de e-mailratio’s fors hoger dan de gemiddelden die de database normaal vertoont. Daarnaast zijn er al 74 verlaten winkelwagens alsnog geconverteerd. Al met al niet slecht voor een investering van 10 uur!