zoeken
+31(0) 40 304 0070bel ons
Contactmail ons
menu

Case: Prinses Beatrix Spierfonds

Terug naar alle cases

Daag ons uit!

Benieuwd wat we voor jouw online resultaten kunnen doen?

Daag ons uit!
Daag ons uit!
  1. Home
  2. Klantcases
  3. Prinses Beatrix Spierfonds

Het Prinses Beatrix Spierfonds maakt zich krachtig tegen spierziekten. Het fonds heeft maar één doel: alle spierziekten de wereld uit. Een belangrijk onderdeel van die strijd is bewustwording. Het Prinses Beatrix Spierfonds vertelt iedereen graag op een begrijpelijke en aansprekende manier dat spierziekten bestaan en zeer ernstige gevolgen kunnen hebben.

Profiteer van onze kennis

Alles over onze case voor het Prinses Beatrix Fonds

De uitdaging

Voordat wij in beeld kwamen bestond de mediamix uit traditionele middelen zoals tv en radio. Het fonds wilde graag een zo optimaal mogelijk bereik realiseren binnen de doelgroep, die ook online te vinden is. Daarom wilden ze voor deze campagne graag voor het eerst online awareness-kanalen inzetten. In de aanloop naar de collecteweek waren awareness en naamsbekendheid belangrijke speerpunten. Onze sloot daar naadloos op aan. Fondsenwerving werd later via de collectes opgepakt.

De doelgroep

Het Prinses Beatrix Spierfonds briefte ons met een duidelijke doelgroep en branche-insights. Donateurs voldoen doorgaans aan het profiel vrouwen van 45+. Om het potentieel bereik te vergroten, adviseerden we de doelgroep online uit te bouwen naar vrouwen én mannen vanaf 30 jaar. Deze demografische gegevens combineerden we met targeting op interesse voor en affiniteit met goede doelen, doneren en spierziekten. Zo konden we het massabereik van tv slim aanvullen met gericht bereik onder een doelgroep met de juiste ‘intentie’. In de campagne draaide de van origine ‘tv-doelgroep’ en de bredere online-doelgroep naast elkaar. Op deze manier konden we aantonen hoeveel engagement de verbrede doelgroep had met de boodschap van Spierfonds. Met resultaat: mannen bleken ‘klikkers’, terwijl vrouwen juist meer betrokkenheid toonden bij de uitingen. Het gevolg van de keuze voor een bredere doelgroep was de laagste kosten per geschatte stijging in advertentieherinnering.

De strategie

Customer journey versus campagnelooptijd

Google-insights leidden tot steeds meer grip op de customer journey: potentiële donateurs zoeken meerdere goede doelen online op voordat ze een keuze maken. Het kan tot wel 2 weken duren voordat ze hun ideale goede doel gevonden hebben. Dit vertaalden we dan ook naar de looptijd van de campagne: 3 weken. Zo sloten we aan op het oriëntatiepatroon, maar konden we ook de contactfrequentie opbouwen om het verhaal gefaseerd te vertellen met ‘sequential storytelling’.

Focus op de See- en Think-fase

We zetten in op bewustwording in de See-fase uit het om de boodschap daarna op te volgen in de Think-fase met de focus op voorlichting. Voor deze campagne kozen we de kanalen Facebook, Instagram en YouTube. De videoformats van deze kanalen waren het meest geschikt om de complexe boodschap te laten landen. Display en digital out of home bleken voor deze campagne minder interessant.

Het concept & de creatives

Om de boodschap over te brengen, waren creatives met een hoge impact nodig. Om meer bekendheid te geven aan het effect dat spierziekten op leven hebben, bedacht het creatieve bureau van Prinses Beatrix Spierfonds drukpoppetje Pippa. Zo’n houten figuurtje dat door elastiekjes kan bewegen. Als de rek uit het elastiek is, verslapt het poppetje. Het kan niet meer bewegen, niet meer staan en uiteindelijk zelfs helemaal niets meer. Net als bij een spierziekte kan gebeuren. Onze specialisten adviseerden over opbouw, formaten en varianten richting het creatieve bureau. Met de verschillende versies richtten we een geslaagde campagne in en optimaliseerden we tijdens de looptijd met diverse varianten. Zo bleek het bijvoorbeeld beter om de video te starten met emotie in plaats van een langzame opbouw.

De resultaten

YouTube

  • 35% view true impressies
  • 1,5 miljoen vertoningen
  • 874.308 unieke bereikte personen

Social media

  • 3,7 miljoen impressies
  • 4,5 frequentie
  • 813.611 unieke bereikte personen

Website

  • 9336 websitebezoekers (voornamelijk vanuit de retargetingcampagne)

Vragen over deze case of andere vragen?

Neem contact op met Bart van de Laak!
E-mail:Telefoon:
bartvandelaak@happyidiots.nl+31(0) 40 304 0070
Neem contact met ons op
Bart van de LaakOnline marketing consultant

Blog

Relevant blog posts

Wat is BERT en welke invloed heeft dit op SEO?

31 oktober 2019

Daag jij ons uit voor je volgende project?

Daag ons nu uit!

Op de hoogte blijven van het laatste online nieuws?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoek overlay te sluiten.