Tastea is een theeproducent die de mooiste theeblaadjes, de meest kruidige specerijen en de sappigste vruchten combineert in verfijnde thee blends. Tastea heeft een ijzersterke community die gekenmerkt wordt door de hashtag #teamtastea. Binnen deze tasteaclub delen de fans de favoriete theesoorten, discussiëren ze over de nieuwste theesoorten en delen ze unieke theemomentjes.
- Home
- Klantcases
- Tastea
Van e-mailplatform naar all-in-one-marketingplatform
De vraag naar Mailchimp-kennis en -hulp neemt toe en de mogelijkheden binnen de Email Service Provicer groeien in rap tempo. Met de software kun je namelijk ook Facebook en Instagram advertenties draaien (en je e-maillijsten targeten), landingspagina’s creëren, pop-ups opzetten en fysieke postcards versturen.
Het doel
Het e-mailkanaal presteerde altijd al goed vergeleken met de andere kanalen en er vond veel engagement plaats. Een logische volgende stap was de inzet hiervan te gaan intensiveren. Tastea’s wilde meer kwalitatieve traffic én (nieuwe) bezoekers kennis laten maken met de tastea community. Want eenmaal een tasteafan, altijd een tasteafan! Tijd voor meer en diverse automation flows voor een groter (kwalitatief) bereik.
En ja: dat kan met Mailchimp! De mogelijkheden binnen de Email Service Provicer groeien in snel tempo. Mailchimp transformeert steeds verder van e-mailplatform naar ‘all-in-one marketing platform’.
De aanpak
Met bovenstaande in ons achterhoofd kozen we voor een:
- een welkomstcampagne
- een pop-up om meer (kwalitatieve) e-mailadressen te vergaren
- een ‘abandoned shopping cart’-campagne
- een themagerichte cross/upsell-campagne rondom cheatday
En het mooie hiervan is dat we dit allemaal met de drag & drop editor binnen Mailchimp realiseerden!
Master template opzetten
Allereerst hadden we een nieuw template nodig. Het oude template was gedateerd en leende zich niet goed voor uiteenlopende campagnes. We waren op zoek naar meer flexibiliteit, met ook de mogelijkheid voor de klant om zelf wijzigingen door te voeren. Daarom zetten we een ‘master template’ op met de drag & drop editor, die we vervolgens kunnen gebruiken voor verschillende campagnes én periodieke nieuwsbrieven. Van dit template maken we eenvoudig afgeleiden door bepaalde blokken aan of uit te zetten en te verplaatsen naar andere posities.
Bekijk hier het volledige template (heeft nog een paar flaws die er later uit zijn gehaald).
Pop-up inrichten
Om nóg meer nieuwsbriefabonnees te werven kozen we voor een pop-up. Uit genoeg eerdere ervaringen zien we dat dit loont, ook al wordt het misschien wel eens als irritant ervaren. Binnen Mailchimp zet je heel eenvoudig (ook via drag & drop) een pop-up op. De mogelijkheden daarin zijn beperkt, maar wel heel functioneel. Je geeft eenvoudig aan wanneer de pop-up getoond moet worden en op welke positie (zowel mobiel als desktop). Het mooie is dat je een stukje kant-en-klare code krijgt en dit direct in Google Tag Manager kunt implementeren.
De pop-up is automatisch responsive. Zo wordt er op mobiel géén visual getoond en is er minder tekstuele content. Geen interesse? Dan klik je de pop-up eenvoudig en snel weg. Hiermee waarborgen we een optimale gebruikerservaring op de website.
Welkomstcampagne-flow opzetten
Een welkomstcampagne is niks nieuws en behoort tegenwoordig tot de standaard functionaliteiten van een ESP. Toch wordt het nog weinig ingezet en is de copy en/of flow vaak matig ingericht. Zonde! Het komt vaak voor dat je je inschrijft voor een nieuwsbrief en een maand later nog geen mail hebt ontvangen. De kans is groot dat bij een deel van die mensen jouw merk niet meer top-of-mind is of zelfs niet eens meer herkent.
De welkomstcampagne is vaak het eerste contactmoment met je (potentiële) klant. Met een toffe welkomstcampagne tover je een nieuwsbriefontvanger dus al snel om tot een echte ambassadeur. En zet je binnen de welkomstflow daarnaast verschillende campagnes op met ieder zijn eigen doel, dan creëer je een logisch verhaal en maken de ontvangers op een natuurlijke, leuke manier kennis met tastea!
3 welkomstmails
We kozen voor een welkomstserie van 3 e-mails. Om het optimale uit de welkomstcampagne te halen, brachten we eerst de doelgroep in kaart om vervolgens per mail het doel te bepalen.
- Doelgroep – Mensen die geïnteresseerd zijn in tastea, die de website bezocht hebben en op de hoogte gehouden willen worden van nieuws, ontwikkelingen en kortingscodes.
- Campagne & doel – Informeren over tastea, informeren over de (nieuwe) collectie en stimuleren tot het doen van een (herhaal) aankoop
- Mailflow (tussen elke mail zit 3 dagen):
Resultaten
- Gemiddeld openratio van ruim 50% (eerste mail zelfs 70%)
- Gemiddeld CTR van ruim 11%
- Gemiddeld CTO van ruim 21%.
De pop-up is goed voor ruim 39% van alle nieuwe profielen.