7 copywriting strategieën waardoor klanten JA zeggen

17 februari 2016

Verslag van een online training van Aartjan van Erkel

Aartjan van Erkel heeft een indrukwekkend cv: online copywriter, auteur én trainer. Hij werkte o.a. voor Booking.com, Triodos Bank, Ditzo, Microsoft en de Nationale Postcode Loterij. Zijn blog www.schrijvenvoorinternet.nl won de Dutch Small Business Blog Award.

In tien jaar tijd heeft hij -naar eigen zeggen- alles geleerd wat er maar te leren valt over online verkoop. Daar wil ik natuurlijk meer over weten! En dus greep ik mijn kans toen mijn oog viel op een aankondiging van een online training van Van Erkel. Aangezien we leven in een wereld waarin kennisdeling een steeds grotere rol speelt, deel ik het verslag natuurlijk graag met jullie!

Waarom deze training – en dus dit verslag?

Even een paar feitjes:

  • Maar liefst 95% van de Nederlandse huishoudens heeft toegang tot het internet. Ons kikkerlandje is daarmee koploper in de EU.
  • Besef dus wat je misloopt wanneer je in ogenschouw neemt dat maar 5% van alle bezoekers van een webshop/website leidt tot conversie (in tegenstelling tot gemakkelijk 25% in een ‘gewone’ winkel).

Wat doen we fout? En –hallelujah, Aartjan!- waarom denken we met z’n allen toch dat we kunnen schrijven? Waarom wordt copywriting zo ondergewaardeerd ten opzichte van design of programmeren? Immers: dat je de hele dag zit te rammen op je toetsenbord wil nog niet zeggen dat je onweerstaanbare teksten kunt schrijven. Iets kunnen opschrijven is iets anders dan copywriting! En daarom: deze training!

Voor wie is deze training –en dus dit verslag- bedoeld?

Voor iedereen die een website heeft die als doel heeft om de bezoeker te activeren. Voor iedereen die meer conversie uit zijn of haar website wil halen. Voor ondernemers dus, maar ook voor iemand als ik: immers help ik als copywriter natuurlijk graag klanten aan teksten die zorgen voor meer bestellingen, aanvragen, leads.. Levert jouw website ook te weinig op? Dan leer je in deze training zeven copywriting strategieën die jouw conversie op een positieve manier gaan beïnvloeden. En omdat jij de online training van Aartjan hebt gemist, lees je nu dus lekker even verder!

Op naar de 7 strategieën!

De volgende copywriting strategieën zijn ontstaan vanuit de verkeerde veronderstellingen van ondernemers, zo vertelt Aartjan de deelnemers. Zie hier daarom een sterk staaltje ‘myth busting’!

Mythe 1: mijn website heeft meer bezoekers nodig!

Een scheve gedachte natuurlijk wanneer je beseft dat je niks aan meer bezoekers hebt wanneer ze niet converteren. Houd daarom in je achterhoofd: je wilt je conversie verdubbelen! Waar gaat het dan bij ruim 80% van de websites mis? Duidelijkheid! Zorg ervoor dat bezoekers, zodra ze op de homepage landen, weten waar je website over gaat! Duidelijkheid is belangrijker dan verleiding.
Les 1: zorg er dus allereerst voor dat je klanten je website direct snappen!

copy1

Wil jij morgen een beschuitje met mij eten?

Mythe 2: klanten lezen niet op internet

Aiaiai, wat een risico neem je als ondernemer met te beknopte webteksten. Van Erkel heeft een prachtig voorbeeld:

“Stel, je staat in de kroeg en ziet iemand waar je wel een beschuitje mee zou willen eten. Dan ga je daar toch ook niet direct op af met een oneerbaar voorstel!”

De boodschap: verleiding werkt subtiel. In stapjes. Kijk dus uit voor korte teksten waarin je te snel een (oneerbaar) voorstel doet. Daarom zal ik jullie geen oneerbare voorstellen doen vandaag, en jullie verblijden met een uitgebreid verslag. At your service!
Les 2: kijk uit voor korte teksten. In korte teksten zit geen volledige overtuigingskracht!

Mythe 3: op je website moet je zakelijk schrijven

Wederom een pijnlijke. Waarschijnlijk heb je van je juf geleerd: schrijven vereist zakelijke taal en geen spreektaal. Jij kunt je juf voortaan vertellen dat ze het helemaal bij het verkeerde eind heeft. Stel je namelijk maar eens voor: je klant zit achter een schermpje en kan jou niet zien. Hij hoort je niet, ziet geen lichaamstaal, heeft geen idee van de intonatie bij jouw woorden. Kortom, er is afstand. Zakelijk, en dus afstandelijk, schrijven vergroot deze afstand nog verder. Wat moet je wel doen? Juist, persoonlijk schrijven! Gebruik je eigen stijl, je eigen persoonlijkheid en je eigen enthousiasme! Ook een B2B klant wordt verleid door een persoonlijke benadering.
Les 3: beschouw je website als een verkoopgesprek. Neem de klant aan de hand door zijn eigen beslissingsproces. Wees daarbij persoonlijk!

copy2

Waarom zou je hetzelfde willen zijn als je concurrent?

Mythe 4: ik moet net zo’n goede website hebben als mijn concurrent!

Zeg nu zelf, je bent toch gaan ondernemen omdat je voelt dat je ‘anders’ bent? Waarom moet je dan een website hebben die lijkt op die van je concurrent? Onthoud voortaan: marketing is een strijd tegen het cliché! Wat gaan mensen namelijk doen als alle concurrenten op elkaar lijken? Juist, zoeken naar de verschillen. Zoeken naar redenen om een keuze op te kunnen baseren. Zoeken naar contrast. En waarschijnlijk: zoeken naar de laagste prijs. Precies wat je niet wilt! Zeg dus iets anders, of zeg het op een andere manier.

Voorbeeld: verzekeringsmaatschappij Ditzo wilde anders zijn dan haar vele concurrenten. In plaats van de ergerlijke disclaimer (met teksten als: “wij zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website”), ontwikkelde het bedrijf de tegenovergestelde ‘proclaimer’. En hun verzekeringsvoorwaarden? Zo klaar als een klontje dankzij begrijpelijke taal. Een schot in de roos!
Les 4: zeg iets wat niemand anders kan zeggen!

Mythe 5: copywriting is geen core business

copy3

Aartjan kan ook minister-president Rutte nog wel een lesje leren!

Copywriting gebruik je iedere dag: van e-mails tot brochures, nieuwsbrieven, offertes, uitingen via sociale media en ga zo maar door. Copywriting is daarom een onmisbare ondernemersvaardigheid! Copy moeilijk? Dat vinden veel ondernemers. Gelukkig zijn wij –de copywriters- er om je te coachen. We voorzien je van de juiste ingrediënten en recepten voor echte killer copy!
Les 5: behandel copywriting als je core business!

Mythe 6: klanten vinden me opdringerig als ik ze iets probeer te verkopen

Ben dan niet opdringerig, maar voorzie mensen van inspirerende mogelijkheden! Ja zeggen? Zorg dan dat ze geen ‘nee’ kunnen zeggen! Je mag je klanten gerust een beetje hebberig maken. Hoe doe je dat met woorden? Stel je eens voor hoe anders we De Belastingdienst hadden gevonden als we het ‘De Bijdragedienst’ hadden genoemd. Stel je voor dat Mark Rutte niet “Koop die auto, koop dat huis!” had gezegd, maar simpelweg: ‘We sparen onszelf arm!”? Zo werkt het ook met verkopen:
Les 6: doe een onweerstaanbaar aanbod!

 Mythe 7: mijn website moet mooi zijn

Wat is mooi? En wat jij mooi vindt, vindt een ander dat ook mooi? Besef ook: ‘mooi’ is vaak een tijdelijke hype. Het gebruik van stockfoto’s was er zo een. Net als slideshows op je website hebben. Hoor je bovendien ooit iemand zeggen: “oh, deze website vind ik niet mooi genoeg”. Nee. Wat je hoort is namelijk: “wat een onoverzichtelijke website”, of: “ik kan niet vinden wat ik zoek.” Eén van de meest succesvolle Amerikaanse websites, Reddit.com, is in de ogen van de meeste mensen niet ‘mooi’. Bedenk dus niet: wat vind ik mooi? Maar: wat converteert? Waarmee kan ik het onderbewuste –waarmee 95% van de beslissingen wordt genomen- van mijn klanten beïnvloeden? Hoe zorg ik dat ze mijn contactformulier invullen? Hoe zorg ik ervoor dat ze het aankoopproces afmaken? Kortom:
Les 7: focus op conversie!
P.s. Wij van Happy Idiots helpen je graag aan een converterende én mooie (vinden wij) website! 

En, wat vonden we ervan?

Lekker hoor, deze training! Duidelijk dankzij de vele (leuke) voorbeelden. Aartjan klinkt als een man die zijn vak verstaat. Dat smaakt naar meer. Tijd dus om zijn boek ‘verleiden op internet’ er eens bij te pakken. En natuurlijk die verschillende strategieën verder uit te pluizen. Daar komt binnenkort vast wel weer een mooie blogpost uit voort!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon