A day at the office @ Facebook Agency Day

9 november 2017

Wanneer je als social specialist een uitnodiging ontvangt om je te laten inspireren op het kantoor in Dublin, dan boek je natuurlijk meteen een vliegticket! Op donderdag 2 november was het zover: Happy Idiots was aanwezig op de Facebook Agency Day. Samen met nog honderden anderen uit Europa, Zuid-Afrika en Saudi-Arabië lieten we ons inspireren op dé plek waar wij als social gekkies heel enthousiast van worden. Eenmaal aangekomen in Dublin namen we ons fotomomentje (het duimpje omhoog, uiteraard) en konden we los!

In de ochtend trapten we af met verhalen over het succes en de toekomstvisie van Facebook binnen nu en 10 jaar. We blikten terug op alle introducties van het afgelopen jaar en bespraken daarnaast vooral heel veel nieuwe ontwikkelingen. En die willen we uiteraard graag met je delen!

‘Facebook’s mission is to give people the power to build community and bring the world closer together. Our family of apps and services helps people and businesses make meaningful connections.’

Conversations with results

Mensen hebben meer behoefte aan snelle communicatie tussen hen en adverteerders. Messenger kan daarom een verlengstuk van je Facebookcampagne zijn. Adverteer in Messenger of speel juist vroegtijdig in op informatievoorziening en laat de Messenger app openen wanneer mensen op jouw advertentie klikken. En vergeet de mensen die al eerder contact met jou hebben opgenomen via Messenger niet te retargeten met vernieuwingen of promoties.

Een kort geschiedenislesje

“Weten jullie het nog? Toen de advertenties alleen nog maar zichtbaar waren in de rechterkolom van de nieuwsfeed?” Een aantal die-hard social experts antwoordt volmondig “ja!” op de vraag van Facebook. En dat terwijl wij niet beter weten dan dat de mogelijkheden voor het inzetten van je advertentie veel diverser zijn dan dat. Zo introduceerde Facebook dit jaar Instagram Stories, Collections en Vertical. Met de mogelijkheid om verticaal beeldmateriaal in te zetten. Een mobielvriendelijke ontwikkeling, waarbij de boodschap het allerbelangrijkst is en ook meteen het snelst moet zijn. Maar er is meer… er staat namelijk nog veel meer op de planning voor volgend jaar!

De middag werd opgedeeld in twee sessies: een action path en een strategy path. Voor ons als campagnespecialisten waren met name de onderwerpen in het action path zeer relevant. Dit omdat wij deze direct kunnen toepassen in onze campagnes. Aan welke onderwerpen je hierbij moet denken? Bijvoorbeeld de biedstrategie, het succesvol inzetten van dynamische ads, het juist installeren van de verschillende Facebook pixels en het vermijden van under-delivery.

Zo veel nieuwe dingen om te testen, maar misschien nog belangrijker: stof tot nadenken bij het bouwen van je social strategie. Een paar opvallende ‘learnings’:

Clicks aren’t a good proxy for brand results

Uit interne studies van Facebook blijkt dat 91% van de mensen die je product zou kunnen kopen, niet op je advertenties klikt. Een klik is nietszeggend. Optimaliseer je campagne daarom op basis van een doelstelling. Is dat merkbekendheid? Zijn dat zo veel mogelijk videoweergaven? Zijn het conversies? Of wil je sturen op meer verkeer naar je website? Facebook hanteert meerdere campagnestrategieën die je kunt inzetten voor jouw merk, product of dienst. Gebruik deze! Alleen op die manier kan Facebook je helpen.

Hier worden we happy van

Je kent je doelgroep en je weet welke doelstelling het beste bij je merk of product past. Facebook helpt je bij het vinden van jouw doelgroep, bij het vinden van een doelgroep die vergelijkbaar is en ook bij een aangepaste doelgroep die gebaseerd is appverkeer, interactie met je pagina of personen die je website hebben bezocht. Door de oneindige mogelijkheden binnen Facebook heb je al snel 10 of meer doelgroepen die jij graag zou willen bereiken.

Je denkt wellicht een slimme strategie te pakken te hebben door zeer specifiek te zijn, maar daar zit je helaas fout. Door de uitgebreide targeting kun je het algoritme van Facebook haar werk niet laten doen. Maak daarom bijvoorbeeld maximaal vier advertentiesets die onder andere gebaseerd zijn op data uit je pixel en laat Facebook de rest doen. Relaxt, toch?

Relevant creatives will lead to more results!

Speel in op de verwachting van mensen: het ervaren van aantrekkelijke ervaringen op mobiele apparaten. Doordat de advertentie-indelingen van Facebook zijn gebouwd voor mobiel, kun je de ultieme consistentie realiseren op de meest gebruikte apps zoals Facebook, Instagram en Messenger. Maak gebruik van Instagram Stories als het gaat om content. Vergroot daarmee je bereik – alleen Stories heeft vandaag de dag al 300 miljoen (!) gebruikers – en merkbekendheid. Denk aan Boomerang, @Mentions, Rewind, maar ook de nieuwe Superzoom feature.

Wat je dus zeker niet moet vergeten:

    • Hoe meet je je succes het beste? Stuur op een specifiek doel binnen je campagne.
    • Zorg voor een minimale inzet van verschillende advertentiesets. Zorg voor genoeg data uit je eerder opgezette pixels en laat Facebook het werk doen!
    • De opkomst van Messenger. Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat 53% eerder shopt bij een bedrijf dat ze direct mobiel kunnen benaderen. Haal het beste uit Messenger.
    • Het succes van Instagram Stories. Ruim 1/3 van de meest bekeken verhalen in Instagram komt van bedrijven. Daarnaast nog een leuk nieuwtje: 1/3 van de mensen die je product zou kunnen kopen overweegt eerder een product te kopen via een video dan via statische content.
    • Zorg ervoor dat je iemands interesse wekt binnen één seconde. Waar traditionele advertenties toewerken naar een boodschap zorg je er binnen Facebook en Instagram voor dat je je boodschap al in de eerste vijf seconden (video on the go) duidelijk maakt. Weet je nog? Relevant creatives will lead to more results!

Er is nog veel meer op zowel strategisch- als campagneniveau dat wij gaan testen voor onze klanten. Onze bevindingen zullen we snel delen. Wil je graag nog meer weten? Neem dan contact op met een van onze displayspecialisten. Wij hebben namelijk genoeg ideeën voor jouw campagne!

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon