AD:TECH LONDON 2014

27 oktober 2014

Ad:Tech in Londen onthult aan ongeveer 8.000 bezoekers de allerlaatste trends, marktcijfers, best practices en de uitdagingen die voor ons liggen. Happy Idiots mengde zich tussen het geweld aan merken, bureaus en media eigenaren en boekte een ticket naar Engelse hoofdstad. Dit avontuur verdient natuurlijk een verslag.

Print

IMG_1738

Uber

Eenmaal aangekomen in het bruisende Londen zwengelden we als echte online marketeers de (hier legale!) app Uber aan om vervoer richting het hotel te regelen. Test geslaagd want binnen 5 minuten zaten we in luxe taxi die vanuit de Uber app de route al in de navigatie had staan.  Een kwartiertje later waren we in het hotel en komt de factuur (die via Paypal direct is betaald) per e-mail netjes binnen!

Day 1

Op de vooravond van dag 1 hebben we vanuit een prachtlocatie de agenda voor de komende dagen doorgenomen. Gezien het volle schema moet er gekozen worden tussen de diverse presentaties en paneldiscussies. Daarnaast moest er ruimte worden gemaakt om ook de beursvloer te betreden. Deze biedt ons namelijk de kans om te netwerken en om nieuwe partners op te doen voor onze klanten.

Via de “artiesten” ingang staan we aan de vroege kant in een nog angstvallig leeg Olympia stadion. Het personeel vraagt ons vriendelijk of we even willen wachten totdat de rest van het publiek door de hoofdingang naar binnenkomt, oeps! 😉

IMG_1760

Op balkonniveau melden we ons aan voor de eerste presentatie van Coca-Cola. De Vice President Marketing Europe van Coca-Cola is aan het woord en vertelt onder andere over het succes van de Share-a-Coke campagne. Fantastisch om te horen hoe dit intern is doorgezet. Vertel maar eens aan de directie – die zo gesteld is op hun merkimago en naamsbekendheid – dat het logo van Coca-Cola van de producten af wordt gehaald om te worden vervangen door persoonlijke namen.

IMG_1742 (1)

Een gigantisch succes volgde en ook online was het één groot feest met Coca-Cola. Natuurlijk wilde iedereen zijn persoonlijke verpakking met heel de wereld delen en er werd er dankzij de campagne zelfs een succesvol huwelijksaanzoek gedaan. De vice-president stond er speciaal bij stil, want ja: als je dit als merk voor elkaar kan krijgen..

cola

Na Coca-Cola snel door naar de presentatie van Youtube over hun ontwikkelingen. Google Preferred timmert aan de weg en maakt het mogelijk om gemakkelijker op categorieën te targeten op Youtube. Daarnaast gaat Youtube een intensieve samenwerking aan met merken om de kwaliteit van de video’s te waarborgen. Youtube blijft een gigantisch content kanaal. Zo wordt er elke minuut 100 uur aan video naar Youtube geüpload en wordt er elke maand meer dan 6 miljard uur aan video’s bekeken.

IMG_1745

Na Youtube pakken we nog allerlei andere presentaties mee waaronder die van Dunhumby, Paddypower, iProspect, Facebook en Pepsico. Tussen de presentaties door gaan we gericht op zoek naar partners op de beursvloer en worden talloze visitekaartjes van broekzak verwisseld. Op het moment van schrijven is het eerste contact met een toekomstige partner al gelegd en gaat een samenwerking binnenkort van start!

Bij de presentaties wordt uiteraard het belang van mobiel verkeer benadrukt, maar wordt ons ook uitgelegd dat de ogen hier in het Westen steeds meer op het Oosten gericht moeten worden. De bevolkingsgroei, gepaard met de snelle online ontwikkelingen, hebben er namelijk voor gezorgd dat de consumenten daar de laptop overslaan en zich massaal storten op smartphones. Deze markt zal zich sterk gaan ontwikkelen en meer ‘connected’ dan ooit worden, waarschuwt de CEO van PepsiCo India ons.

Showtime

Aan het eind van de middag staat er een showcase op het programma. Inhoud: 8 nieuwe start-ups krijgen 3 minuten de tijd om hun idee te pitchen en het prijzengeld van 5.000 pond binnen te slepen. Op deze manier maken zij kans om een pilot te starten met hoofdsponsor Unilever t.w.v. 30.000 pond! Tussen start-ups zoals de sliide app, stashmetrics, rezonence, tvbeat, von bismark, socialbro sprongen onze favoriet Yossarian en de uiteindelijke winnaar Seenit er boven uit.

Yossarian is een metaforische zoekmachine die – ja echt waar! – een aanval opent op Google. Als je op Google zoekt op de naam “Beauty” vind je vooral afbeeldingen van knappe gezichten van jongedames. Echter legt Google geen extra verbanden met het zoekwoord. Yossarian doet dit wel en snapt dat je met het woord “Beauty” ook best een mooi sieraad of jurkje had willen zien. Met Yossarian kunnen dus ook zoekwoorden als ‘cocktail party’ resultaten tonen van een cocktail dress die de zoeker wellicht “toevallig” nog wenst aan te schaffen.

Seenit is een co-creatie video platform die merken/organisaties helpt om video’s te creëren met behulp van hun fans. Zij worden met Seenit heuse ambassadeurs die video’s uploaden waarin het merk uiteraard voorop staat.

Afsluiter van de dag is onze persoonlijke held van het gehele event, Bonin Bough, Vice President Global Media & Consumer Engagement Mondeléz. Dit is een vakman die een zaal weet wakker te schudden met zijn charisma en humor.

IMG_1755

Day 2

Na een heerlijker diner voor twee zijn we klaargestoomd voor dag 2. Gezien het drukke schema van gisteren hebben we ditmaal iets meer tijd vrij geroosterd voor de beursvloer.

De ochtend wordt afgetrapt door BBH. BBH is een creatief bureau van wereldniveau. Zij werken voor de allergrootste merken en bedachten bijvoorbeeld voor Axe de campagne “The Axe Effect”. De rode draad in BBH’s verhaal is dat alles nog steeds begint met een idee. De hedendaagse rollen bij bedrijven worden echter steeds vaker specialismes waardoor werknemers steeds vaker hun eigen werkzaamheden uitvoeren maar te weinig de koppen bij elkaar steken. Met het idee staat of valt de campagne echter. Volgens BBH moeten we dus meer terug naar de “basics”.

Na BBH kwam de CMO (Chief Marketing Officer) van Ryanair vertellen hoe de luchtvaartmaatschappij een transformatie is ondergaan om de ervaring van gebruikers steeds verder te verbeteren. Zo heeft Ryanair na alle kritiek besloten om toch een tweede tas als handbagage toe te staan. Voortaan hoeft overtollige bagage dus niet meer noodgedwongen bij de rest te worden gepropt. Verder kwam de presentatie helaas meer over als een verkooppraatje met als boodschap hoe geweldig Ryanair is. Een beetje jammer en in onze ogen ook van weinig toegevoegde waarde voor Ad:Tech.

De rest van de dag vertoeven we op de beursvloer zodat we elke stand kunnen afstrepen en alle mogelijke partners kunnen spreken. We eindigen de dag met een presentatie van GroupM, de grootste media investeerder ter wereld (besteding van om en nabij 104 miljard). De CEO krijgt welgeteld 2 vragen van de interviewer en weet een uur te doen over de beantwoording hiervan. Zijn mededeling aan alle aanwezigen is dat we veel meer moeten nadenken over de toekomst en dit moeten doen met de kennis van vandaag. Alles wat we nu weten, is nuttig voor later.

Unilever brengt als hoofdsponsor nog even Magnums langs voor een sugar rush en rond 15:00 uur maken wij ons op voor de terugrit naar het vliegveld. Dat die rit qua tijd ook nog even spannend werd had voor mij niet gehoeven maar we kunnen in elk geval terugkijken op een fantastisch event. Een event met grote sprekers, inhoudelijk sterke presentaties en voldoende visitekaartjes die onze klanten gaan ondersteunen!

tot slot

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon