Adverteren op Pinterest: dit kun je ermee

9 april 2019

Adverteren via dé visuele zoekmachine is sinds vorige week beschikbaar voor alle adverteerders in Nederland. Waarom we daar zo enthousiast van worden? Je kunt het inspiratieplatform met ruim 3,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland perfect inzetten voor een doelgroep met een specifiek doel.

Pinners gaan ‘alvast’ op zoek naar inspiratie voor een later plan, zoals een nieuwe woning, een bruiloft, een feestje of een vakantie. Je bereikt deze gebruikers als adverteer dus al in een heel vroeg stadium van dat proces.

Waarom is Pinterest advertising zo interessant?

  • 83% van de pinners heeft wel eens iets gekocht nadat ze een pin van een merk hebben gezien
  • Bereik gebruikers die zich zowel in de see- als thinkfase begeven
  • Bereik gebruikers die een specifiek doel hebben
  • Er zijn nog weinig adverteerders actief op Pinterest, waardoor de kosten relatief laag zijn

Doelstellingen

Met dit platform kun je verschillende marketingdoelen behalen: vergroot je merkbekendheid, beïnvloed overweging en/of realiseer conversies.

Pinterest

Voor het opbouwen van merkherkenning kun je een keuze maken tussen de doelstellingen merkherkenning en videoweergaven. Deze doelstellingen helpen je doelgroep je merk, product of dienst te ontdekken.

Om overweging te beïnvloeden kun je kiezen voor verkeer of appinstallaties waarbij je verkeer binnen én buiten Pinterest verhoogd.

Targeting

Als adverteerder kun je mensen targeten op basis van audience targeting. Geslacht, locatie, taal, apparaat en plaatsing zijn instellingen die je standaard meeneemt in je targeting.

Een andere mogelijkheid is interesse targeting. Laat je gesponsorde pins zien aan mensen op basis van hun interesses wanneer ze deze categorieën bekijken in hun feed.

Bereik pinners met keyword targeting. Door middel van specifieke zoekwoorden bereik je personen die op bepaalde zoektermen zoeken die relevant zijn voor jouw merk.

Bezoekers van je website, bestaande klanten en personen die al betrokken zijn bij je merk kun je bereiken door middel van doelgroep targeting. Deze warme doelgroepen fungeren als basis voor het maken van vergelijkbare doelgroepen (ook wel lookalike doelgroepen genoemd). Op die manier laat je je content zien aan de juiste personen voor jouw merk.

 

Advertentieformaten

Afhankelijk van je doelstelling kun je verschillende formaten inzetten. Alle formaten sluiten aan op de gebruikersfeed, maar onderscheiden zich in de manier waarop je je verhaal vertelt of je product laat zien. Op dit moment kun je 4 verschillende formaten inzetten:

Gesponsorde pin

Deze standaard pin verschijnt in de tijdlijn van je doelgroep.

Gesponsorde video

Door het inzetten van video trek je eerder de aandacht van je doelgroep in hun zoektocht naar inspiratie.

 Gesponsorde carrousel

Een carrousel bestaat uit meerdere afbeeldingen waar Pinterestgebruikers doorheen kunnen swipen. Je kunt maximaal 5 afbeeldingen gebruiken om je verhaal te vertellen.

Gesponsorde app-pin

Met een app-pin kunnen gebruikers een app bekijken en direct downloaden vanaf het platform zonder Pinterest te verlaten.

Pinterest app-pin

Veelbelovend social platform

De eerste resultaten van adverteren op Pinterest zijn erg positief. Bedrijven zoals Karwei, Scotch & Soda en Allerhande hadden als een van de eersten toegang tot het advertentieplatform in Nederland. Doordat er nog weinig adverteerders actief zijn op het platform is de CPM veel lager dan van andere kanalen. Volgens Allerhande worden video’s vaker en 35% langer bekeken ten opzichte van andere social mediakanalen uit de mix. Je strategie is key en bepaalt uiteraard met je creative het succes van je campagne. Wil je meer weten over adverteren op Pinterest? Neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon