Big Data Expo 2016

23 september 2016

Big Data. Het is al een aantal jaren misschien wel het grootste trending topic binnen ons vakgebied en daarbuiten. En ergens is dit niet vreemd, aangezien big data nog wel eens ‘life changing’ kan gaan zijn voor zowel ons als onze nakomelingen. Op dit moment bevinden we ons slechts nog aan het prille begin van deze ontwikkelingen. Dat werkt ergens enthousiasmerend, maar is aan de andere kant misschien ook wel beangstigend. Hoe dan ook: verdomde interessant! Genoeg redenen dus om een aantal Idiots naar de jaarlijkse Big Data Expo te sturen: Accountmanager Joost en SEA specialist Sander stonden direct te trappelen om langs te gaan. Hieronder hun bevindingen!

Met bijna 90 sprekers schiet de keuzestress er meteen goed in: dat is interessant, dat is interessant, oh wacht die ook, die zou misschien wel eens handig kunnen zijn, dat klinkt gaaf, enzovoort, enzovoort. Lastig kiezen dus! Vanwege een bomvolle agenda kwamen we aan het einde van de ochtend pas aan, wat gelukkig een klein beetje hielp bij deze keuzestress. Na een snel rondje over de beurs stapten we binnen bij het eerste seminar:

Big data: big opportunity, big threat, big hype or… big value?

Frans Veldberg – Hoogleraar Data Driven Business Innovation – VU Amsterdam

Prof. Dr. J.F.M (Frans) Feldberg is hoogleraar Data-Driven Business Innovation aan de faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is medeoprichter en lid van het dagelijks bestuur van ‘the Amsterdam Center for Business Analyitcs’ (www.acba.nl), een multidisciplinair onderzoeksinstituut op het gebied van big data, business analytics en data science (VU instituut).

In zijn presentatie ging dhr. Feldberg in op het ‘Waarom, Wat, en Hoe’ van big data en datagedreven business model innovation. Aan de hand van voorbeelden zoals “Moore’s Law” en “The second half of the chessboard” liet hij zien dat big data een ‘disruptive innovation’ is die consequenties voor veel organisaties kan hebben. Belangrijke les van deze lezing: ‘we leven niet in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperken’. Maakt al deze data ons vrijer of juist beperkter…? Een interessante vraag, waar in deze lezing onvoldoende tijd voor was om antwoord op te kunnen geven ;-).

Internet in 1 minuut

Big data – big impact: hoe big data de manier waarop wij controleren heeft veranderd en verder zal veranderen

Johan ten Houten – Leider Financial Crime Analytics – Deloitte Forensic

Johan ten Houten is sinds zijn studie aan de TU-Delft betrokken bij alle aspecten van data- en informatiebeveiliging. Tijdens zijn studie al was hij intensief bezig met het opsporen van computervirussen en data recovery. Met deze kennis heeft hij in 1992 stagegelopen bij het CRI (Centrale Recherche Informatiedienst – nu KLPD). Johan heeft 5 jaar voor het NFI gewerkt en aan de basis gestaan van de afdeling Digitale Techniek.

In 2005 is Johan overgestapt naar Deloitte, alwaar hij het Forensic Lab heeft opgezet. De afgelopen 11 jaar zijn de digitale onderzoeken extreem in omvang gegroeid. Johan geeft sturing aan de ontwikkelingen om de hoeveelheid data beheersbaar te houden.

Twee jaar geleden heeft hij de afdeling Financial Crime Analytics opgericht om de opgedane ervaring in forensische onderzoeken toe te passen op gestructureerde data. De afdeling Financial Crime Analytics bedient financiële publieke en corporate klanten met tools en technieken om uit extreme hoeveelheden data afwijkingen (onder andere fraude) op te sporen.

Doordat organisaties onderling meer verbonden zijn en er steeds meer data geproduceerd wordt is het detecteren van ongewenst gedrag (denk aan fraude, witwassen, omkoping) zonder gebruik van advanced analytics onmogelijk.

Cyber Risk Program

Hoe marketing analytics het leven van een marketeer in de praktijk gaat veranderen

Jeroen van Schreven – Algemeen Directeur UNC Plus Delta

UNC Plus Delta, expert op het gebied van opleidingen en begeleider bij de invoering van Lean Six Sigma, was vorig jaar tijdens de Big Data Expo op zoek naar ideeën om haar marketeers beter te ondersteunen met het identificeren van geïnteresseerden in modellen als Lean Six Sigma. Men stuitte bij de Cisco stand op Puur Data, die met een praktische, hands-on oplossing en approach kwamen.

Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het leven van een marketeer gemakkelijker wordt door de vele data die beschikbaar is (en steeds meer wordt). Denk aan inzichten in waar het meeste zoekvolume op de website vandaan komt en informatie die accountmanagers gebruiken om gerichter potentiële klanten te benaderen.

Digital Revenue Engine

De beste plek voor je winkels voorspellen aan de hand van data? Zo doet Bruna dat.

Ronald Haasert – COO Bruna

Onder leiding van COO Ronald Haasert boekt Bruna vooruitgang in de klantbediening en -beleving. Met behulp van (big) data-gedreven toepassingen en het buikgevoel van de Bruna-ondernemers worden grote stappen gemaakt die leiden tot een onderscheidende winkelbeleving, verhoging van omzet en ondernemersrendement. Data stelt Bruna in staat om het gedrag van de markt en de individuele consument beter te begrijpen en te voorspellen.

Hoe voorspel je met data wat de beste plek voor een Brunawinkel is? En waar valt het beste plekrendement te behalen? SAMR Data Creatives ontwikkelde voor Bruna een rekenmodel dat de omzet van een winkelvestiging op elke willekeurige locatie in Nederland voorspelt.  Met zes miljard berekeningen, 800 variabelen en 130.000 mogelijke winkelvestigingen.

Big Data Expo 2016

En.. wat vonden we ervan?

Over de gehele dag gezien moeten we helaas zeggen dat we weinig verrast zijn door hetgeen dat tijdens de lezingen verteld werd. De zaken die nuttig voor ons zouden kunnen zijn zetten we zelf eigenlijk al een hele tijd in voor onze klanten. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een fijne bevestiging dat we als Happy Idiots zijnde in de voorhoede van de innovatie omtrent de (praktische inzet van) data zitten, of misschien moeten we simpelweg tot de conclusie komen dat online marketing over het algemeen voorin rent bij de data-marathon. Ook bij Happy Idiots zijn we tenslotte continu, aan de hand van data, bezig om de campagnes voor onze klanten te optimaliseren.

We merkten dat er veel over (big) data gesproken wordt, maar dat tegelijkertijd veel bedrijven hun draai hier nog niet helemaal in gevonden hebben. Dit zegt natuurlijk niks over de relevantie ervan, maar misschien geeft het wel aan dat het geheel iets te snel is opgeblazen: er wordt al over een grote plant gesproken terwijl het zaadje net in de grond zit. De quote die hoogleraar Dan Ariely een aantal jaren geleden maakte slaat hierbij (nog steeds) de spijker op zijn kop:

‘’Big data is like teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.’’

Precies Dan, dat vinden wij nou ook. Maar uiteindelijk is het een kwestie van tijd tot tieners volwassen worden.

Zelf ook een big data fanaat? Of was je misschien ook op de Expo? Laat dan vooral in de comments weten wat je ervan vond!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon