Conferentie over RTB en mobiel adverteren

13 februari 2015

Woensdag 11 februari: tijd voor een display advertising uitje! We gingen op pad naar Amsterdam om meer te weten te komen over de trends in real time bidding (RTB) met een extra focus op – hoe kan het ook anders – mobiel. We waren uitgenodigd adform1door onze partner Adform in het mooie gebouw het ‘EYE’ waar we geheel in stijl met de veerboot en een frisse wind in het gezicht arriveerden.

Eenmaal aangekomen op de vierde verdieping met het indrukwekkende uitzicht over Centraal Station het IJ, werden we welkom geheten met koffie/thee en wat lekkers. Ook stond er een Adform tasje klaar met daarin het trendrapport van Q3 2014 en – niet te vergeten – Adform sokken, die uiteraard ook gedragen worden op de eerstvolgende werkdag!

adform2“Advertising socks, unless you use Adform”

Allereerst werden we door Dax Vercauteren, commercieel directeur Benelux van Adform, welkom geheten. Zijn welkom werd opgevolgd door een presentatie van Jesper Urban, Product Director van Programmatic Products van Adform. Hij ging vooral in op een reeks nieuwe functies en formats die zijn uitgerold ter ondersteuning van het media platform.

Vervolgens werd de microfoon doorgegeven aan Patrick Thompson, Product Director van Rich media bij Adform. Zijn presentatie was vooral gericht op de huidige trends in Europa, Adform’s laatste releases en toekomstige plannen. Wat natuurlijk groots naar voren kwam was het adverteren op mobiel. Deze lijn is nog steeds stijgende. In één jaar is mobiel 591% gegroeid, waarbij desktop (158%) en tablet (385%) ruim “achterblijven”.

HTML vs. Flash

Tussendoor werd even heel duidelijk gemaakt dat flash eigenlijk echt niet meer kan. Waar een jaar terug nog 70% van de banners in flash werden uitgezet, is dit nu volledig op zijn kop gezet. 70% van de banners is nu HTML. Adform beschikt inmiddels over een eigen HTML5 toolkit waarmee wij als bureau zelf banners kunnen samenstellen in alle gewenste formaten. Dat wordt genieten collega’s!

TMG

Afsluiter was de spreker van de Telegraaf Media Groep. TMG is één van de grootste RTB spelers in Nederland en wordt beschouwd als een toonaangevende uitgever voor display ruimtes. Aangezien onze verwachtingen hoog waren, viel de presentatie stiekem wat tegen. Veel informatie was bij ons bekend en een flink aantal open deuren werden ingetrapt. Meest opvallende punt in de presentatie was dat TMG stelt dat ze genoeg aanbod hebben aan advertentieruimte op mobiel, maar dat dit momenteel te weinig oplevert. Zo werd er een kritische noot geplaatst op de mobiele trend die gaande is, echter is het nu toch echt tijd voor bureaus en adverteerders om hier goed mee aan de slag te gaan.

Jaar van mobiel adverteren?

Aan het eind van de conferentie werd er nog een ronde tafel discussie gehouden. De vraag die ons het beste is bijgebleven luidt als volgt: “2013 was zogenaamd het jaar van mobiel adverteren, daarna was 2014 het jaar van mobiel adverteren, wordt dan 2015 eindelijk hét jaar? De antwoorden vonden we erg scherp:

Wanneer is eigenlijk iets het jaar van de mobiel? We plaatsen nu toch ook nog steeds printadvertenties in de krant? Is het dan ook nog steeds het jaar van de print?

Volgens mij zijn we het jaar van de mobiel al voorbij, ik noem dit jaar het jaar van de video.

“Ik wil het jaar van het mobiel niet meer horen, noem het maar de “decade” van de mobiel.”

Hoe we dit jaar ook willen noemen, Happy Idiots is in elk geval klaar voor mobiel en video adverteren. Jij ook?

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon