Creative Superpowers: event van Greenhouse Group

11 juli 2014

De Greenhouse Group Academy organiseerde gisteren een gratis evenement over vernieuwing, verandering en nodigde daartoe een aantal interessante gastsprekers uit. Collega Bram van der Kroon en ik gingen er op af om kennis op te doen en om ons netwerk uit te breiden.

Locatie van dit evenement was het kantoor waar de verschillende ondernemingen die onder de groep vallen zijn gehuisvest. Via Meetup hadden zich 130 personen aangemeld. Het programma zag er als volgt uit:

17.00 Free pizza
17.30 Sessie Jeroen Welten, Bavaria
18.15 Sessie Floris van den Elshout, Blossom & Blue Mango
18.45 Pauze
19.00 Sessie Cariola van Beek, zelfstandig producer
19.30 Sessie Boris Nihom, Achtung!
20.15 Afsluiting & Borrel

De avond begon dus met een gratis pizza. Prima geregeld en nodig na een dag werken. Een half uur later trapte Jeroen van Welten (Senior Brand Manager bij Bavaria). Zijn presentatie bestond uit een aantal cases (video’s) van Bavaria waarin werd geschetst wat de impact was geweest op de doelgroep. Vooral dat laatste vond ik interessant: voorbeelden van geslaagde en virale video’s zijn altijd boeiend, maar vaak ook wel al bekend. Het interessante was daarom juist de koppeling met de doelgroep en doelstellingen: hierin werden zowel positieve en negatieve invloeden omschrijven.

Jeroen van Welten @ Creative Powers!

Jeroen van Welten

Na de presentatie van Van Welten gingen we gelijk door met Floris van den Elshout (Creative Director bij We Are Blossom). Van den Elshout sprak duidelijk gepassioneerd over zijn vak. Zijn casus was die van Volvo Trucks. Hierin liet hij een aantal vermakelijke video’s zien en vertelde daarbij welke obstakels het creatieve team tegen was gekomen. Wederom een interessante case waar ook bij gelachen kon worden (wat eigenlijk bij alle cases van de avond het geval was). Onderstaande video was de afsluiter (inmiddels heeft deze viral meer dan 73 miljoen weergaven!) van zijn presentatie.

Na een korte pauze was het woord aan Cariola van Beek (zelfstandig producer, Tumblr). Ik begreep dat zij normaal gesproken dit soort dingen niet voor een groep doet, maar voor deze avond een uitzondering heeft gemaakt. Van Beek stelde zich bescheiden op en legde de verschillende rollen en obstakels horende bij een productieteam uit. Ook weer cases waar beeld bij te pas kwam. De presentatie was uiteindelijk relatief kort maar wel interessant. Wellicht is het werk van Van Beek al enigszins bij je bekend van de Rolo commercial waar ze ooit de prestigieuze Grand Prix Cannes voor won.

De afsluiter was Boris Nihom (Partner/strateeg bij Achtung!). Nihom stelde dat merken moeten ophouden met denken dat de wereld om hun draait. Consumenten zijn namelijk bezig met wat zij interessant vinden (hobby’s, doelen etc.), en dus niet met “jouw merk” (ik weet niet meer wat er letterlijk werd gezegd, dus correct met if I’m wrong…). De spreker van het Amsterdamse creatieve bureau was mijn favoriet, maar dat heeft waarschijnlijk vooral met mijn interesses te maken, want allen waren van hoog niveau.

Persoonlijke ervaring

Creative Superpowers! was een geslaagde en inspirerende avond met top-sprekers. En dat helemaal gratis. Een aanrader voor eigenlijk alle marketeers, ongeacht het specialisme/achtergrond. Dit kan bij een ander thema natuurlijk anders zijn, maar in dit geval sprak het wat mij betreft een brede doelgroep aan.

PS: Ik de presentaties nergens terug kan vinden. Dit zou mij ook meer houvast hebben gegeven bij het schrijven van deze blogpost. Mocht je weten waar deze te vinden zijn, hoor ik het graag!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon