Display afdeling bezoekt Criteo live

23 april 2015

afb1Op uitnodiging van onze partner Criteo reisde het display team afgelopen 21 april weer af naar de hoofdstad van Nederland voor het jaarlijks terugkerende event.

Eenmaal aangekomen op bestemming, de Westergasfabriek, werden we hartelijk ontvangen met een drankje en een broodje.

Mcommerce & Omnichannel

Na het welkom heten van Piet-Hein Kerkhof, MD Benelux, werd de introductie voortgezet door Dr. Gazagne, Executive MD EMEA van Criteo. Zijn presentatie was gericht op de nieuwe regels om de consument te betrekken. Zijn belangrijkste tips waren gebaseerd op personalisatie en een ‘omnichannel’ strategie. Dit is een geëvolueerde variant van de multichannel strategie, waarbij de consument via verschillende kanalen met merken in contact komt. Hij/zij bezoekt websites en bekijkt het aanbod op een mobiele telefoon, om vervolgens de aankoop te voldoen in een fysieke winkel. Cross-device tracking is heilig en advertenties moeten dan ook in zoveel mogelijk kanalen naar voren komen. Hij gaf daarbij zijn verwachting dat er in 2017 gemiddeld vijf devices per persoon gebruikt gaan worden. De uitdaging ligt daarnaast in de technologie die door de vele devices en kanalen met de dag lastiger wordt: “So, be prepared!”.

Mobile firstafb2

Ook de volgende presentatie van Dr. Wolf (Chief Product Officer) ging in op de toekomst en de 4 voorspellingen voor mobiel:

  1. In 2016 zal het gebruik van mobiel naar zo’n 50% zijn gegroeid. Dit percentage was in 2014 nog 19% en vandaag de dag al 27%.
  2. Smartphone wordt dominant in de Ecommerce. Daarbij gaat de smartphone de tablet voorbij. Dit komt door o.a.: hogere penetratie, het comfort, groter scherm, gebruikersgemak en steeds betere gebruikservaringen door bezoeken van websites via mobiel.
  3. Apps worden de toekomst. Loyale klanten worden bediend door middel van apps.
  1. 1/3 van de consumenten gebruikt in 2016 gedurende het aankoopproces minimaal 2 verschillende devices voordat ze een product kopen.

Kritische noot bij bovenstaande richtlijnen is dat uit onderzoek blijkt dat 86% van de retailers zijn website mobiel gebruiksvriendelijk vindt en dat slechts 13% van de consumenten dit beaamd. Er is dus nog veel werk aan de winkel om het stijgende mobiele verkeer goed op te vangen. In werkelijkheid loopt de meerderheid al achter.

Na de twee presentaties werd er een interview geleid door Dr. Kerkhof met Edwin Hof, hoofd van online marketing van TUI Nederland. Hier werd vooral ingegaan op de betrokkenheid van de consument m.b.t. tot mobiel. Hij gaf daarbij wel aan dat het in de reisbranche een lastige zaak is, aangezien mensen nog niet snel een vakantie boeken via mobiel. Echter zijn ze wel op weg zijn om mobiel grootser te maken. Zo zit er ook een verschil in de aankoop van losse tickets via de mobiel of een compleet verzorgde “pakket” vakantie.

Customer Personas

Ook Gareth Rees-John (Digital Director van Topman) was uitgenodigd om een presentatie te geven. Hij ging in op de gouden regels om goede gepersonaliseerde proposities te leveren. Met als uiteindelijke hoofdregel: gebruik ‘Customer Personas’. Op deze manier worden er maximaal 7 verschillende profielen geschetst van de consument die in hun ogen de hele doelgroep omvat. Deze profielen worden dan ook centraal gesteld in al hun online campagnes. Een verfrissende wending gedurende deze middag, omdat Gareth eigenlijk aangaf dat data niet altijd heilig is en je niet alles vertelt over je consumenten. Hij raadde aan om op de klassieke marktonderzoeksmanier klanten uit te nodigen om uit te zoeken wat zij precies willen en wat voor types het zijn.

Na een korte onderbreking begon er een paneldiscussie tussen managers van o.a. Corendon, Sanoma en Traffic 4 U. Zij gingen één voor één in op hun manier van display gebruik en met name de inzet van attributie modellen.

afb3

Uiteindelijk sloot Raimo van der Klein (oud eigenaar van de app “Layar”) af met een leuke en interactieve presentatie. Hij vertelde allereerst het verhaal over de mobiel, van vroeger tot nu. Daarbij werd al gauw duidelijk: apps bestaan al veel langer dan wij denken (kijk maar eens op jouw oude mobiel).

afb4

Raimo voorspelt dat we op weg zijn naar ‘micro-interacties’: diensten die niet langer dan 5 seconden duren en bijvoorbeeld via pushnotificaties op je mobiel worden aangeboden. Dit kan een bericht zijn van de H&M wanneer je er langs loopt of bijvoorbeeld een preventief weerbericht van Buienradar die je aanraadt om een paraplu mee te nemen.

Daarnaast gaat alles meer en meer automatisch en laat Raimo verschillende gadgets zien die bij deze trend passen. Het beste wordt dan ook voor het laatste bewaard. Meet the Amazon Echo:

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon