Ad:tech 2015 – It’s a wrap!

29 oktober 2015

Dinsdag 20 oktober en woensdag 21 oktober werd in Londen het jaarlijkse Ad:tech evenement georganiseerd: dé plek waar modern marketing en media communities elkaar ieder jaar ontmoeten om grip, én zicht te krijgen op de allerlaatste trends, innovaties en technologieën. Hier moesten wij van Happy Idiots natuurlijk bij zijn! Daarom hebben we twee van onze specialisten, Paul en Tom, op verkenningstocht gestuurd om voor Happy Idiots de mogelijkheden op het gebied van online marketing in kaart te brengen. Dit is dan ook geen overbodige luxe: we groeien immers zo hard dat we allang niet meer binnen de vaderlandse grenzen acteren. Hierbij presenteren we jullie het verslag van twee inspirerende dagen London!

Day 1

09:30, Olympia stadion. We zijn er klaar voor! Hoewel we een half uur te vroeg zijn, krijgen we hierdoor wel de kans om de locatie- en Paul zijn tafeltennisbatje- eens goed te verkennen. Paul gaat voor de overwinning, maar helaas mocht dit vanwege zijn geweldige tegenstander niet baten. Na dit gezegd te hebben, zullen we Paul in dit verslag verder sparen…

potje tafeltennis bij Ad:tech

Keynote Nestlé

We gaan beginnen: aan Nestlé de eer om dit evenement af te trappen. Global head of digital & social media – Pete Blackshaw – vertelt ons over hoe Nestlé social media heeft verweven in de eigen organisatie, en hoe zij als voedselbedrijf toch ontzettend technologisch en innovatief bezig zijn.  Met een eigen intranet houden medewerkers elkaar scherp, en leggen zij trends aan elkaar voor om hier op door te pakken. Met een eigen social network zorgen zij voor draagvlak binnen de organisatie, én geeft het bedrijf iedereen het woord, ongeacht de positie. Sterker nog: sommige agendapunten moeten door medewerkers van Nestlé geliked worden, om aan te geven dat deze doorgenomen zijn. Onze conclusie uit dit verhaal: in grote organisaties zoals Nestlé kan social media helpen om het personeel dichter bij elkaar te brengen, én om iedereen zich gehoord te laten voelen.

Augmented reality

Een andere highlight waar we graag verslag van doen is Blippar, één van de hoofdsponsors van Ad:tech dit jaar. Over Blippar hoeven we niet heel veel uit te leggen: dit moet je vooral zelf doen en uitproberen. Download hiervoor de Blippar app op je telefoon en ga naar de pagina van Blippar om verschillende cases te scannen. Als je het goed doet, komt er leven in de brouwerij op je smartphone in de vorm van augmented reality. Gedurende het gehele Ad:tech event konden bezoekers hun toegangskaart scannen, en vervolgens meedoen met een poll. We like! Met Blippar zijn er heel veel dingen mogelijk, én het is een geweldige manier om op een bijzondere manier te adverteren. Wij van Happy Idiots zijn nog een beetje zoekende naar het functionele aspect, maar hopen dat het niet eindigt zoals zoveel QR-codes, die simpelweg naar een website verwijzen. Blippar maakt het in elk geval erg leuk om van de offline wereld over te stappen naar de digitale wereld.

Trendwatching

Nadat we van een vriendelijk, doch strikt, Engels persoon de rij mogen passeren, is het de beurt aan onze favoriet van de dag: Henry Mason, CEO van trendwatching.com. Hij deelt met ons een trend die hij zelf heel erg belangrijk vindt, genaamd: “post-demographic”. We moeten verder kijken dan standaard zaken als targeting op leeftijd, locatie of geslacht. Het speelveld is veranderd. Wie zijn wij als marketeers om te bepalen dat bijvoorbeeld Taylor Swift alleen leuk gevonden mag worden door 16 jarige meisjes? Paul behoort namelijk niet tot die groep, maar kan net zo goed gecharmeerd zijn van Taylor en haar clips…

Een ander -wellicht sterker- voorbeeld is de wachtlijst voor een cursus coderen bij de New York Public Library. In eerste instantie zou je misschien zeggen: dit is een mannending.  Wat blijkt? De wachtlijst voor deze cursus bestaat voor 73% uit vrouwen. Ook blijkt er een overlap van maar liefst 40% te zijn tussen de top 1000 songs van jongeren (tot 16 jaar) en die van ouderen (65+)! Het is dus niet zo gek dat Spotify heeft gekozen om persoonlijke aanbevelingen te geven die niet alleen gebaseerd zijn op demografische factoren, maar op wat je daadwerkelijk luistert. Zo kan ook Paul gerust luisteren naar Taylor Swift. Een perfect voorbeeld van individualisatie met de huidige marketingmogelijkheden.

Het gaat dus allang niet meer om alleen targeting op basis van leeftijd. De digitale wereld maakt tegenwoordig ook op andere manieren onderscheid: er wordt veel meer gekeken naar de lifestyle en identiteit van een persoon. Henry Mason geeft aan dat je beter kan kijken naar waar iemand leeft (bijvoorbeeld het platteland of de stad) én hoe technologisch ontwikkeld iemand is, in plaats van zoiets exacts als iemands leeftijd. Een persoon van 65+ die in een stad woont en Skype gebruikt, is toch totaal iemand anders dan iemand van dezelfde leeftijd die op het platteland woont, met een flink stuk grond en vogelhuisjes in de tuin?

En ja, uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel. In sommige gevallen wil je juist maar één geslacht aanspreken en je hier volledig op richten, zoals deze website. Het verhaal van Henry Mason was voor ons een uitstekende eyeopener: het is belangrijk om goed na te denken over demografische targeting. Want in hoeverre is jouw doelgroep ook op online gebied je doelgroep?

Influencers

Wat wij een extra leuk verhaal vonden, is het verhaal van de volgende spreker over Popsugar. Ze begint haar verhaal met het feit dat zij juist alle pijlen richten op vrouwen tussen een bepaalde leeftijd. Mooie knipoog naar onze Henry..

Popsugar is een enorm groot platform voor bloggers, waar digitale content ‘key’ is. Vrouwen houden nou eenmaal van content. Ze willen weten hoe zij hun haar in model kunnen brengen voor een leuk avondje uit, welke fitness oefeningen er zijn voor een strakker lichaam, en welke food tips er zijn om gezonder door het leven te gaan. Vrouwen consumeren content, en zien dat als een heuse nieuwe hobby.

“Digital content is the new me time”

Duizenden bloggers én vloggers strijden om pageviews, en content wordt gegeten alsof het warme broodjes zijn. De blogger of vlogger, is de “influencer” of “ambassadeur” namens de producten/diensten, die door een mening te geven extra waarde creëert. Het woord “influencer” kwam tijdens het tweedaagse event voortdurend terug, en is tijdens Ad:tech door ons omgedoopt tot hét codewoord. De vraag is: hoe zet je deze influencers actief aan het werk voor jouw product en/of dienst? Het antwoord hierop zullen we dagdeel 2 gaan krijgen…

Day 2

Evian & Wimbledon

De eerste case van de dag is die van de bedrijven Amobee en Evian. Amobee is een advertisement bedrijf die gebruikt maakt van, let op: data-driven cross channel digital advertising solutions, wat zo ongeveer neerkomt op tools die de meest effectieve manier van content plaatsen onderzoeken, door te kijken wat “de bezoeker” consumeert aan content. Evian is één van de strategische partners (naast o.a. Jaguar en IBM), die tijdens Wimbledon haar “visibillity” wil vergroten. De organisatie Amobee is in staat geweest om te analyseren wat men consumeert aan content omtrent Wimbledon. Dit houdt in dat ze middens een heat map en bubblegraph, alle associaties met Wimbledon in kaart kunnen brengen. Hiermee kunnen zij onderzoeken welke personen (lees: influencers/ambassadeurs) en/of termen de hoogste relevatie hebben. Omdat ze op basis van het budget niet konden concurreren met andere partners, hebben ze de doelstelling gesteld om op de meest kosten effectieve manier, de hoogste visibillity te willen behalen. Hoe hebben ze dit aangepakt? Door het plaatsen van de hashtag #wimblewatch, waarbij ze influencers (in de vorm van beroemdheden, cabaretiers, vloggers, etc.) voor een tv plaatsten. Aan hen lieten ze filmpjes van Wimbledon zien, om vervolgens alle reacties van deze influencers op te nemen en online te plaatsen. Het doel: de hashtag #wimblewatch stimuleren.

Het resultaat:

  • 71 miljoen impressies van Evian advertenties tijdens Wimbledon, cross channel.
  • 7 keer meer brand mentions in vergelijking tot 2014.
  • 6677 #wimblewatch mentions (30 maal meer dan de gestelde KPI).
  • Een stijging van 4.5 miljoen views (+450 % KPI).
  • 765.000 interacties (+164% KPI).

Zowel Tom als Paul zijn commercieel ingesteld, en zijn daarom erg benieuwd naar wat deze resultaten voor invloed zouden hebben op de verkoopcijfers. Volgens de brandmanager van Evian, hebben deze resultaten wel degelijk invloed op de verkoopcijfers op korte termijn, maar hij geeft aan dat het lastig is om deze stijging aan één specifiek kanaal (lees: offline of online marketingactiviteiten) toe te kennen. Het uiteindelijke doel was om op lange termijn meer waarde te creëren voor het merk Evian, wat volgens de brandmanager van het bedrijf samenhangt met de herkenbaarheid en awareness van het product.

The mix

Wat ons opvalt is dat de tweede conferentieruimte intiem is, en hier vooral sprekers zijn van de kleinere, doch innovatieve bedrijven. We luisteren aandachtig naar Tash Walker, strategy chief van onderzoeksbureau The Mix. Wat deze organisatie kenmerkt is dat zij streven naar meer dan alleen het benoemen van resultaten van een onderzoek. The Mix streeft naar een implementatie van onderzoeksresultaten, waarbij de organisatie haar werknemers zelf betrekt in het besef dat er veranderingen plaats moeten vinden, wanneer er veranderingen moeten komen. Volg je het nog?

“We made research engaging. We make it live beyond debriefs”.

De presentatie bestaat voornamelijk uit het benoemen van feiten en statistieken, waardoor wij van Happy Idiots even diep in gedachten verzinken. De opmerkelijkste feitjes uit deze presentatie zijn:

  • Een gemiddelde tiener uit de UK kijkt gemiddeld 221 keer op zijn mobiele telefoon. Per dag!
  • Een gemiddelde tiener kijkt gemiddeld 8 uur en 51 minuten op een screen/device.

Met deze feitjes geeft Tash Walker aan dat het tijd wordt om ons te realiseren dat onze online levens onderdeel zijn geworden van ons dagelijks leven. We kunnen het “echte leven” niet meer scheiden van het “online leven”. De kans dat je jezelf na een wilde avond op het internet terug kunt zien, groeit aanzienlijk in het huidige online tijdperk. We zijn continu bezig met hoe ons gedrag reflecteert op ons online alter ego, waardoor we vergeten in het nu te leven en nu te genieten. Onderstaand citaat geeft precies weer hoe we tegenwoordig ons leven leiden:

“I like to go for cocktails as they are fun but mostly they are good to photograph and share on social media”

Als laatste stof tot nadenken geeft Tash Walker ons de volgende vraag mee: “In 2011 heeft de VN de rechten  op internet bestempeld als mensenrecht. Maar hoe zit het met het recht om als een vrij mens te leven?”, waarbij ze vervolgens een polaroid foto laat zien van hoe ze ooit dronken karaoke aan het zingen was.

Netwerken

Na deze met-de-neus-op-de-feiten show, is het tijd voor iets luchtigs: netwerken! Tom ontpopt zich als een ware netwerk koning, geen enkele stand blijft ongemoeid. Visitekaartjes vliegen in de rondte en als snel zijn de “Happy Idiots” een waar begrip op Ad:tech 2015. We spreken met interessante partijen als Instiller en Pure360, die ons veel vertellen over e-mailmarketing en display. Na deze inspirerende gesprekken is het tijd om aan te sluiten bij de laatste presentatie.

Unilever

Deze laatste presentatie wordt gehouden door Keith Weed, CMO van Unilever. Hij begint zijn presentatie meteen goed: hij vertelt dat we in een tijd leven waarin er om ons heen continu verandering plaatsvindt, en dat het belangrijk is om op deze verandering te anticiperen. Zijn statement: “Only predict, change is coming”: je kunt nog zo goed iets willen voorspellen, maar het blijft een voorspelling, die van de realiteit af kan wijken. Blijf jij je verzetten of anticipeer je door te kijken wat de mogelijkheden zijn? Voor de bezoekers van je website kan dit een voordeel opleveren. Dankzij Adblockers laadt je mobiele website veel sneller, wat je databundel ten goede komt. Hierdoor kun je nóg meer online zijn, en dus nog meer content bekijken. Op zijn Cruijffiaans: “Elk nadeel heb zijn voordeel”.

Ook de heer Weed komt met het concept “influencers” op de proppen. Hij geeft een aantal voorbeelden van de manier waarop Unilever omgaat met het huidige zoekgedrag van consumenten. Zo merkte Unilever op dat er in grote mate gezocht wordt op tutorials over de kapsels van beroemdheden tijdens de rode loper. De populaire styling vlogs zijn enorm belangrijk, omdat zij een “means-to-an-end” vormen voor de dagelijkse haarproblemen van de vrouw. Weed vertelt hoe Unilever goed op in heeft weten te spelen door de grootste zoekmachine, een grote producent van haarproducten (Unilever) én de populairste vloggers samen te brengen  in één Youtube kanaal: allthingshar.com. Het resultaat? Per dag 1000 nieuwe subscribers, binnen twee maanden op nummer 1 “beauty brand channel” én in totaal 178.086 abonnees. Er kan gezocht worden op haarstijl, haarkleur, en ga zo maar door. Uiteraard promoot Unilever door middel van het sturen van directe links naar verschillende retailers. Dit benadrukt maar weer eens wat voor invloed Google, Youtube en influencers kunnen hebben op een online marketing strategie van een multinational.

Een ander voorbeeld is een campagne voor het merk Dove, waarbij vrouwen en meisjes een spiegel werd voorgehouden over hoe er gereageerd kan worden op het internet. De campagne #speakbeautiful, was een marketing campagne die liet zien dat boodschappen via social media vaak kwetsend en destructief kunnen zijn voor het zelfbeeld en zelfvertrouwen van vrouwen. Uit onderzoek bleek dat 8 van de 10 vrouwen negatieve reacties krijgt (met betrekking tot het uiterlijk) via social media.

Samen met Twitter is Dove daarom de campagne gestart onder de hashtag #speakbeautiful, waarbij ze personen inspireren om louter positieve boodschappen te uiten. Om de campagne te laten slagen onthulde Dove deze campagne tijdens “red carpet events”, om zo mensen te inspireren om alleen nog maar op een positieve manier te reageren op anderen. Uiteraard werd deze campagne opgepikt door beroemdheden en vloggers. Het resultaat:

  • -30% negatieve tweets
  • +69% positieve tweets
  • Free exposure Dove

De samenwerking tussen Twitter en Dove blijkt een schot in de roos, en daarom zal de campagne in 2015 nogmaals worden herhaald.

Na deze inspirerende laatste presentatie, is het helaas weer tijd om het bruisende London te verlaten. Dit avontuur konden we uiteraard niet afsluiten zonder een spannend avontuur: dankzij problemen met Stansted Express mogen we een klein overstapje maken naar een bus die ons gelukkig nét op tijd naar het vliegtuig bracht.

Conclusie

De thema woorden van deze Ad:tech London 2015 zijn wat ons betreft influencers en individualisatie. Wij als marketeers moeten inspelen op het gebruik van deze twee concepten. Gaan we deze concepten ook op jouw organisatie toepassen? Wij van Happy Idiots helpen je maar al te graag bij al jouw online vraagstukken!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon