eFashion: What’s next in online fashion?

16 mei 2014

Dinsdag 13 mei 2014 organiseerde Emerce samen met Textillia – hét modevakblad van Nederland –  voor het vierde jaar het congres eFashion. Met diverse klanten in de fashion industrie kon Happy Idiots natuurlijk niet om dit evenement heen. De dag stond in het teken van alle ins en outs wat betreft online en mobiele innovaties. Experts uit de branche deelden hun passie en visie, strategieën en ontwikkelingen: dé ingrediënten voor een inspirerende dag vol nieuwe inzichten.

Create a meaningful relationship

De dag werd na de opening afgetrapt door Slate Olson, Chief marketing Officer van Rapha, producent van fietskleding en accessoires. Een passievolle en inspirerende presentatie over hoe je klanten door storytelling en het creëren van een beleving deel uit kunt laten maken van je bedrijf. Rapha heeft haar strategie en uitingen gebaseerd op de passie voor het wielrennen, wat ook blijkt uit hun doelstelling: “To create a meaningful relationship with our customers, inspiring a life-long love of cycling.

spreker op het eFashion event

Door zijn manier van spreken, het beeldmateriaal en de getoonde video’s, was het niet anders mogelijk dan opgeslokt te worden door zijn verhaal en de passie van Rapha. Het meegeven van een beleving vanuit de passie van Rapha aan haar klanten heeft voor een ware community gezorgd, welke zowel online als offline tot uiting komt. Zo zijn er op de website van Rapha verschillende routes te vinden over de hele wereld, mogen klanten de producten 30 dagen testen, worden over de hele wereld verschillende ritten georganiseerd en worden in de fysieke winkels alle wielerwedstrijden uitgezonden.

Waar Rapha een passie heeft voor wielrennen, hebben wij bij Happy Idiots een passie voor online effect. Het uitgangspunt voor ons werk dat we ook mee willen geven aan onze klanten is om betrokkenheid te creëren vanuit die passie.

Ontwikkelingen in de branche en het vak

Helaas moest er een keuze gemaakt worden uit de verschillende sessies, want het was niet mogelijk om deze allemaal te bezoeken. Niet een hele makkelijke keuze wanneer je de lijst met sprekers en bedrijven bekijkt. Naast Rapha waren onder andere de Bijenkorf, Femmefab, Zanox, FreshCotton, GFK, Thuiswinkel.org, Joline Jolink en Modemusthaves vertegenwoordigd.

Na het maken van een wel overwogen selectie van sprekers, is er een vloedgolf van informatie ontstaan. Zo zijn we in vogelvlucht meegenomen in het de voornaamste uitkomsten van het Shopping 2020 programma. Deze studie bestaat uit een onderzoek naar vraagstukken zoals welk aandeel ‘online’ de komende jaren binnen de fashion industrie gaat innemen en welke verkoopkanalen de grootste groei gaan doormaken. Waar nu grotendeels de online bestedingen nog met laptop en desktop gedaan worden, zal in 2020 plaats gemaakt worden voor de tablets en smartphones als aankoopdevice – aangezien hier nu nog voornamelijk op georiënteerd wordt. Nog belangrijker daarin is dat de focus niet meer ligt op het aanbieden van verschillende verkoopkanalen, maar op de ervaring van de klant – Omnichannel Retail. Alle aangeboden content en uitingen moeten op elkaar afgestemd zijn voor een correcte merkbeleving. Daarbij is het voor de inzet van marketing belangrijk om te bepalen welk shopgedrag uw doelgroep heeft: is dit een calculerende shopper, een wel overwogen shopper, een passieve shopper of juist een gepassioneerde shopper? Op de website van Shopping 2020 zijn alle resultaten en inzichten terug te lezen.

Daarnaast werd in een sessie van  Zanox verteld hoe branding campagnes via content-publishers ingezet kunnen worden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van “Cookie-priority” en de inzet van Postview.

In een paneldiscussie met diverse bloggers, Een Media en Femmfab lag er focus op de samenwerking met bloggers. Zo is het belangrijk om als website altijd dichtbij jezelf te blijven en kritisch te kijken naar welke samenwerkingen je aangaat en welk verhaal je met jouw webshop wilt vertellen.

In gesprek met..

De gehele dag was een inspirerende dag met veel leuke ontmoetingen. Naast de sessies was er voldoende ruimte om te “netwerken” onder het genot van een hapje en drankje, met interessante gesprekken en afspraken als gevolg. Een vruchtbare dag, waar we in de toekomst nog veel uit gaan halen.

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon