Emerce eHome 2016

7 november 2016

Afgelopen donderdag 03-11 vond in het hoofdkantoor van Sanoma het jaarlijkse evenement ‘Emerce eHome’ plaats. Dit evenement is volledig gericht op online strategie in de home&deco-branche. Meerdere organisaties en sprekers hebben op deze inspirerende dag hun ervaringen, cases en best-practices gedeeld. Er waren grofweg vier thema’s te herkennen in de presentaties: inpiratie, maatwerk, personalisatie en conversie optimalisatie. Onze SEA-specialist Kevin Gloudemans was aanwezig en doet verslag van Emerce eHome 2016.

Afbeelding1

Crowdy House

De eerste presentatie werd gegeven door Mark Studholme van Crowdyhouse. Hij heeft van A tot Z uitgelegd hoe zijn online marktplaats voor onafhankelijk meubel-, mode- en productontwerp opgezet en gegroeid is de afgelopen jaren. Studholme beschreef de e-commercestrategie achter het concept en heeft uitgelegd hoe deze strategie in meerdere landen is uitgerold. De koppelingen tussen systemen (zowel off- als online) zijn complexe projecten geweest die hebben geresulteerd in een succesvolle formule in Europa.

Inspireren=converteren

De tweede sessie werd gegeven door Casper van Driel van Vtwonen.nl. Van Driel heeft de online strategie voor de webshop uitgelegd en ging met name in op hoe Vtwonen.nl potentiële klanten wil inspireren voordat de conversie plaatvindt. Tegenwoordig oriënteren veel gebruikers in de home&deco-branche eerst online, om zo ideeën op te doen voor thuis. Daar moet de website en dus ook de marketing op ingesteld zijn. Video is een essentieel onderdeel van die marketingmix. Hiermee  kunnen snel en visueel ideeën worden getoond, samen met een marketingboodschap en productpresentatie.

Verder kun je qua strategie denken aan optimalisaties op de website en aan inspiratiepagina’s. Vtwonen.nl wil tevens een adviserende rol aannemen en hiermee een relatie met de potentiële klant opbouwen en loyaliteit verwerven. Tot slot raadt van Driel pagina’s met dynamische content aan. Aan de hand van bezoekersprofielen kunnen interesses van groepen gebruikers herkend worden, waardoor de content op pagina’s en banners worden aangepast qua tekst en afbeeldingen.

De perfecte data-driven online customer journey

Frans Appels van Netprofiler gaf ons daarna kort, maar bondig een presentatie over de customer journey van een klant. Focus daarbij was het interpreteren en gebruiken van data. Aan de hand van het AIDA- en STDC-model werd uitgelegd welke verschillende fases een gebruiker doorloopt.  Zo is in de eerste fase van de customer journey vooral visualisatie en naamsbekendheid belangrijk. De bezoeker gedraagt zich in deze fase anders dan verderop in het aankoopproces. Ook de KPI’s zijn in deze fase dus anders. Iedere fase moet afzonderlijk beoordeeld worden, en in iedere fase moeten gebruikers gesegmenteerd worden om deze zo relevant mogelijk op te kunnen volgen met marketingboodschappen.

De kansen van online presentatie: maatwerk in beeld & digitale productconfiguratie – van misvatting tot maatwerk

De volgende twee presentaties gingen dieper in op technieken en het gebruik van maatwerk en productconfiguratie online. Leolux legde, samen met 3Dimerce, de keuze voor een online configurator uit. Dankzij de configurator zijn namelijk meerdere bedrijfsprocessen efficiënter ingezet. Denk hierbij aan het verhogen van online relevantie en conversie, maar ook aan automatisering van orders en fabricagebonnen. Ook adviseren wordt inzichtelijker doordat de wensen van potentiële klanten bekend zijn. Door meerdere conversiepunten in de configurator te plaatsen – bijvoorbeeld het delen van een product, oplsaan, downloaden of juist een afspraak maken in een winkel – is het succes goed door te meten. Dit heeft bij Leolux voor een fikse stijging in conversie gezorgd.

Afbeelding2

De psychologie van online beïnvloeden

De volgende sessie werd gegeven door Martin van Kranenburg en ging over online beïnvloeden en daarbij conversie verhogen. Bij de presentatie zijn de principes van Cialdini en een aantal nuttige praktijkvoorbeelden als leidraad gebruikt. Denk hierbij aan kleine aanpassingen in de content van je website om gebruikers te overtuigen en snellere te laten converteren. Voorbeelden zijn het plaatsen van reviews, het gebruik van de juiste afbeeldingen, awards en micro-copy of getallen op de juiste plekken plaatsen. Dit kan een gebruiker overtuigen om tóch die aankoop te doen.

Ook kwam in deze presentatie terug dat inspireren en persoonlijke content een belangrijk onderdeel zijn om voor iedere gebruiker zo relevant mogelijk te blijven. Wanneer webshops nu al aan de eerder genoemde punten werken zullen ze voorop blijven lopen en toekomstbestendig zijn. Snel vernieuwen blijft belangrijk.

Data science: relevantie op individueel niveau

In deze presentatie zijn Dirk Guijt en Bruno van Veldhuizen dieper ingegaan op hoe zij data science inzetten om gebruikers op (bijna) individueel niveau te groeperen. Dit kan door verschillende algoritmes los te laten op het bezoek- en klikgedrag van gebruikers en waarde toe te kennen aan ieder contactmoment en interactie.  Dankzij de cookie wordt er van iedere gebruiker data opgeslagen. Deze wordt gebruikt om de meest relevante informatie aan de individuele gebruiker te tonen.

Wederom werd het belang van dynamische content benadrukt. Doordat men precies weet wat voor interesses iedere gebruiker heeft, wordt de inhoud van een website aangepast en zo relevant mogelijk gemaakt. Deze data kan ook toegepast worden in marketing om bepaalde bannersets wel of niet aan een individuele gebruiker te tonen, omdat deze qua affiniteit wel of niet voldoet aan de gestelde criteria.

Afbeelding3

De rol van social media in de business van IKEA Nederland

De laatse sessie werd gegeven door Frederike den Ottelander van IKEA Nederland. Den Ottelander heeft de social mediastrategie voor IKEA Nederland gepresenteerd met tips en best-practices. IKEA kiest ervoor om bepaalde platforms wel of niet in te zetten, afhankelijk van de boodschap en doelgroep van het platform. In deze presentatie werd eveneens het belang van inspireren en een verhaal vertellen benadrukt, iets wat kenmerkend is voor de home&deco-branche.

Voor ieder platform en doelgroep dienen aparte KPI’s gedefinieerd te worden, om het succes ervan te bepalen. Zelfs binnen de organisatie is succes voor ieder persoon of iedere afdeling anders. Het nagaan van succes binnen een organisatie is belangrijk om campagnes juist te kunnen beoordelen.

Uiteindelijk wil IKEA gebruikers bereiken, betrokkenheid creëren en ze in beweging krijgen (de 3 B’s). De belangrijkste tip? Ben niet bang om nieuwe ideeën te blijven testen en blijf altijd nieuwsgierig!

Al met al

Het Emerce eHome evenement was zowel interessant als inspirerend! Happy Idiots wil nu graag de opgedane kennis in de praktijk brengen voor onze eigen home&deco-klanten. Daarnaast hebben we al meerdere ideeën om de opgedane kennis ook toe te passen op klanten in andere branches. Kortom: veel nieuwe inzichten en input voor verbeterpunten. Tot Emerce eHome 2017!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon