Event: Think With Google 2016

26 november 2015

Dit jaar was Happy Idiots er natuurlijk weer bij: Think With Google 2016! Hét evenement waar Google lekkere broodjes uitdeelt. Oja, en waar de nieuwste trends en ontwikkelingen van de online wereld worden gepresenteerd! Wij van Happy Idiots zijn natuurlijk dol op lekkere broodjes. Maar we zijn vooral gek op nieuwe ontwikkelingen in de magische wereld van online! Dit laatste kunnen we jullie natuurlijk niet onthouden. Vandaar een tipje van de sluier: een samenvatting van Think With Google 2016!

Think With Google 2016

Google

Na een korte inleiding van de directeur van Google Nederland – Pim van der Feltz – volgde de eerste seminar van Ian Carrington. Bij Google Londen is hij werkzaam als ‘’managing director of performance solutions and innovations EMEA’’. Dankzij deze titel waren onze verwachtingen natuurlijk hoog.. en Ian had dan ook zeker een paar mooie punten te vertellen. Het verhaal van de 2de spreker Rutger Zonneveld, leek erg veel op het verhaal van Ian. Desalniettemin werkte het enthousiasme van de heren aanstekelijk, waardoor de toon meteen gezet was. Om je een ellenlang verhaal te besparen tonen we je onderstaand filmpje, waarin de presentatie van deze heren mooi wordt samengevat. Let wel: een filmpje met een extra Google feelgood sausje…

De sprekers Pim van der Feltz en Rutger Zonneveld vertelden ook over een aantal belangrijke ontwikkelingen in de online markt. De belangrijkste conclusie uit dit verhaal was dat mobiel en video blijven stijgen qua populariteit. Op dit moment bestaat 55% van het wereldwijde zoekvolume uit mobiel zoekverkeer, en de verwachting is dat deze stijging zich alleen maar voort zal gaan gaat zetten. Er wordt verwacht dat in 2017, 74% van het totale internetverkeer uit video zal bestaan. Collega Kevin Gloudemans schreef hier in augustus al een blogbericht over.

Toch blijven nog veel bedrijven zich krampachtig vasthouden aan strategieën waarin het woord mobiel of video niet of nauwelijks voorkomt. Dit was een mooi opstapje naar de volgende spreker…

Wehkamp

De teamleader van het editorialteam van Wehkamp vertelde over de actie ‘”Inspiring Real People With Style’’ – in dit geval via branding – op het bekende videokanaal YouTube. Wehkamp organiseerde een wedstrijd waarvoor vloggers zich konden inschrijven. Uiteindelijk werden er 4 vloggers uitgenodigd om mee te doen aan een korte serie die op YouTube verscheen. Hoewel het een flinke hoeveelheid aan werk met zich meebracht, zorgde deze actie voor de nodige publiciteit. Nieuwsgierig? Onderstaand filmpje laat de miniserie zien.

Catawiki

Na Wehkamp was Harmen Visscher van Catawiki aan de beurt. Deze online marketing manager struikelde door zijn enthousiasme regelmatig over zijn eigen woorden en praatte zo snel dat het nauwelijks bij te houden was. Een negatief punt zou je denken. Dat viel wel mee: zijn verhaal was zo interessant, dat wij ons niet meer stoorden aan zijn snelle verhaal. Het onderwerp van zijn betoog was ’Exponential Growth Through Data Driven Strategies’’. Een toepasselijke titel, want het bedrijf Catawiki groeide in 4 jaar tijd maar liefst met 45.080%! Volgens Harmen is deze groei te verklaren door het feit dat het bedrijf gebruik maakt van een constante sturing van haar data. Dit zouden meer bedrijven dus moeten doen!

Google

Vervolgens was het de beurt aan de Amerikaanse Googleman Tommy Wiles. Hij sprak over de manier waarop Google zich “vermarkt”. In de online wereld gaat het tenslotte altijd om marketing via Google. Wat zijn verhaal zo interessant maakte was dat we nu eens te horen kregen hoe Google zélf met haar online marketing omspringt. Het ironische is dat Google eigenlijk niet eens zo extreem veel aan marketing doet. Tommy legde bijvoorbeeld uit dat de (globale) marketing afdeling van Google uit circa 30 mensen bestaat. Voor een organisatie ter waarde van circa €367 miljard en ruim 53.600 werknemers, is dat toch vrij bijzonder. Het slimme aan de aanpak van Google is dat zij zichzelf op de markt zet door zaken zoals het steunen van goede doelen, het uitvoeren van bijzondere acties en het in dienst hebben van 53.600 werknemers die vrijwel allemaal brand ambassadors zijn. Google heeft ondertussen misschien wel één van de sterkste imago’s ter wereld opgebouwd!

L’Oréal

Na Tommy vertelde een spreker van L’Oréal over hoe zij hun programmatic storytelling’’ insteken. In deze case werd behandeld hoe het bedrijf inspeelde op een nieuwe trend voor vrouwen: de ‘’zeer aanwezige’’ wenkbrauw. We kregen te zien hoe de strategie van deze campagne eruitzag. Voor ons was het niet zozeer een revolutionaire manier van een campagne voeren. Toch was het leuk om te zien hoe zo’n groot bedrijf een actie als deze uitvoert.

Google

Niet te lang getreurd: op naar de volgende presentatie! Met haar verhaal over ‘”The Future of Search’’ ging spreker Zineb Ait Bahajji in op de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van search. Haar presentatie ging voornamelijk over de mogelijkheden van voice search. Via toffe live demo’s werd vertoond wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is op dit gebied. Ondanks dat het slechts nog een pril begin is van deze ontwikkeling, zijn we heel benieuwd naar waar een en ander heen gaat! Mocht je niet bekend zijn met dit onderwerp: download of open dan zeker even de Google app op je smartphone! ‘’Okay Google!’’

Kortom…

Hoewel er in een aantal seminars veel ups en downs zaten, vonden wij van Happy Idiots het een leuk en ‘’inspileerzaam’’ evenement. Sommige onderwerpen waren voor de professional al redelijk bekend, en brachten ons niet per se tot nieuwe inzichten. De groeiende markt van mobiel en video is bijvoorbeeld niet zozeer een nieuw fenomeen, maar het is nooit verkeerd om opnieuw op scherp gezet te worden! Daarnaast zijn er nog veel bedrijven die hier van kunnen leren. Kortom: we hebben veel interessante dingen gehoord en kunnen we niet wachten tot Think With Google 2017!

Zag jij deze trends al lang aankomen? Of komt de meeste informatie uit dit verslag als een complete verrassing? We heten niet voor niets Happy Idiots: ontwikkelingen in de online wereld worden door ons op de voet gevolgd! Dus heb je vragen over mobiel, video of andere nieuwe ontwikkelingen? Schroom dan niet om een reactie achter te laten of contact op te nemen! Het Happy Idiots team staat voor je klaar!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon