Google AdWords update: de nieuwe top 4!

23 februari 2016

Sinds vandaag kent de Google zoekmachine definitief een andere indeling: waar tekstadvertenties voorheen zowel boven, onder als naast de organische resultaten konden verschijnen, komen deze nu nog enkel nog boven en onder de organische resultaten naar voren. Wat voor verschil kunnen we als Google gebruikers verwachten? En wat heeft dit voor gevolgen voor AdWords adverteerders? SEA specialist Sander Gielen zet het voor je op een rijtje!

Voorbeeld van de zoekresultaten zoals we die vóór de update kenden

Zoekresultaten vóór de update

Zoekresultaten ná de update

Zoekresultaten ná de update

Wat is er veranderd?

Hoewel het de meeste gebruikers nauwelijks op zal vallen, is de lay-out van de zoekmachine per vandaag wereldwijd aangepast. Google voert deze update door om zo één lijn te kunnen trekken als het gaat om het tonen van resultaten van zowel desktop- als mobiele zoekopdrachten. Even concreet: welke veranderingen hebben er plaatsgevonden in de Google zoekmachine?

  • Er verschijnen geen tekstadvertenties meer op de rechterkant van het (desktop)scherm.
  • Er kunnen drie tekstadvertenties verschijnen onderaan de SERP (Search Engine Results Page).
  • In het algemeen krijgen zoekopdrachten bovenaan drie tekstadvertenties, bij ‘’commercieel beladen’’ (denk aan: ‘’schoen kopen’’) zoekopdrachten kunnen vier advertenties verschijnen.
  • Het totale aantal advertenties dat maximaal bij een SERP wordt vertoond, zakt hierdoor van 11 naar 7.
  • Google Shopping en het kennisvenster zullen, indien voor de zoekopdracht van toepassing, nog wel aan de rechterkant vertoond worden.

Adverteerders: keep calm and watch your data

Wat betreft AdWords Search-, en Shoppingcampagnes adviseren we om niet in blinde paniek je complete strategie om te gooien. Hoewel dit misschien tegenstrijdig klinkt (dit is toch een grote verandering?), weet niemand namelijk wat dit precies voor impact zal hebben. Ook zal het effect per branche aanzienlijk verschillen.

Wat je dan wel moet doen? Controleer de komende tijd nauwlettend je data. Wanneer blijkt dat er significante verschillen zichtbaar zijn, ga je aan de slag en optimaliseer je deze segmenten van de campagne. Op deze manier voorkom je plotselinge hoge AdWords kosten én drastische veranderingen op basis van aannames en onderbuikgevoel. Overigens is het erg belangrijk om naast standaard zaken zoals positie, CPC en klikken ook je vertoningsaandeel scherp in de gaten te houden. En wederom geldt: een hoge positie staat zeker niet gelijk aan positieve resultaten. Optimaliseer dus altijd op basis van je eigen KPI’s, en niet op basis van zaken zoals advertentiepositie.

De glazen bol van Happy Idiotsglazen bol

Valt er verder dan niks concreets over deze update te zeggen? Oké, vooruit. We zullen een poging wagen en we zullen eerlijk zijn: de kans is groot dat – in het algemeen – de CPC en daarmee de kosten van Search en Shopping zullen stijgen. Of dit daadwerkelijk gebeurt en hoeveel dit zal zijn verschilt per campagne en branche. Wij denken dat Google Shopping belangrijker zal worden. Zorg er dus voor dat je Shopping-campagnes én je feed op orde zijn zodat je goed zichtbaar bent in de Shopping-resultaten. Ook daarbij geldt zoals eerder genoemd: data, data, en nog eens data!

Psssst… al eens aan Bing Ads gedacht? Het zoekvolume van Bing/Yahoo ligt dan misschien wel een heel stuk lager dan dat van Google, daar staat tegenover dat  de CPC’s – en daarmee de kosten – een stuk lager liggen. Tevens stijgt het volume, mede dankzij de komst van Windows 10 waarin Bing standaard geïmplementeerd is. Actuele data m.b.t. Bing in Nederland (2016) ontbreekt, maar in de UK was het marktaandeel van Bing in januari 2015 nog 6,95%, terwijl dit in januari 2016 al op 9,44% zat!

Toekomstige AdWords updates

Naast deze laatste update van Google, staan er ook nog een aantal nieuwe ontwikkelingen op de agenda. Zo zijn er in de USA al uitklapbare Shopping-advertenties gezien, waarbij er na één klik op het uitbreidingsicoontje zelfs tot wel 16 Shopping-advertenties te zien zijn. Tevens zijn er ook al advertenties in het kennisvenster gespot, zoals in onderstaande afbeelding te zien is. Al met al lijkt het er dus op dat er ook weer adverteermogelijkheden bijkomen. De vraag is echter (wederom) wanneer dit precies gaat gebeuren.

Gespot: advertenties in het kennisvenster

Gespot: advertenties in het kennisvenster

Vragen? Happy Idiots helpt!

Heb je naar aanleiding van dit nieuwsbericht vragen, opmerkingen of wil je ideeën met ons uitwisselen? Of wanneer je wel wat hulp kan gebruiken bij de opzet van een SEA campagne: laat een berichtje achter of neem contact met ons op!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon