Google Analytics User Conference (dag 1)

13 april 2016

Op 12 en 13 april vond de jaarlijkse Google Analytics User Conference weer plaats in Amsterdam. Deze – inmiddels negende – editie mag zich ondertussen hét grootste evenement over Google Analytics in Europa noemen. Happy Idiots was hierbij uiteraard aanwezig.

Het evenement bestaat uit twee dagen: een training day en een conference day. Deze blogpost bevat een verslag van de eerste dag: de training day. Er werden trainingen op drie verschillende niveaus gegeven, zodat de inhoud is afgestemd op het kennis- en ervaringsniveau van de deelnemers. Wij hebben tijdens de training day zowel sessies op junior- als op mediorniveau bezocht.

De basis: haal meer uit Google Analytics

De eerste sessie ging vooral over de basisfuncties van Google Analytics. Enerzijds kwam de inrichting van Analytics aan bod: het aanmaken van segmenten, doelen & doeltrechter en kanaalgroepering. Daarnaast was de sessie natuurlijk ook praktisch ingericht, waarbij de volgende onderwerpen werden behandeld:

  • Het werken met doelen en events, bijvoorbeeld het registeren van het aantal downloads van een Whitepaper.
  • Resultaten van campagnes evalueren met bron/medium: welk kanaal zorgt voor kwalitatief verkeer?
  • Segmenteren van gebruikers (bijvoorbeeld op apparaat desktop/tablet/mobiel) en deze met elkaar vergelijken. Zit er bijvoorbeeld een verschil in websitegebruik tussen bestaande en nieuwe klanten? Converteren gebruikers die de zoekfunctie op een website gebruiken beter dan gebruikers die dat niet doen?
  • Het op de juiste wijze taggen van campagnes (bron, medium, campagnenaam) en het gebruiken van de Google URL maker om eenvoudig juiste URL’s op te bouwen. Zo zorg je ervoor dat bijvoorbeeld bezoekers naar aanleiding van je nieuwsbrief ook als zodanig in Analytics te herleiden zijn.
  • Het inrichten van dashboards met jouw belangrijkste KPI’s en deze periodiek laten mailen.

Wat belangrijk is bij het evalueren van de resultaten van je campagnes, is significantie.  Met andere woorden: is het resultaat toeval of kun je met recht een conclusie trekken? Hiervoor kun je deze tool gebruiken. Presteert het ene kanaal daadwerkelijk beter dan het andere kanaal? In het voorbeeld hieronder kun je aan het verschil in conversies/sessies dus geen conclusie verbinden.

GAUC1

Optimaliseren van de customer journey

De tweede workshop van de dag ging over het optimaliseren van de customer journey via inzichten uit Google Analytics. De customer journey beschrijft de fases die een klant gedurende zijn of haar ‘reis’ maakt, alvorens over te gaan tot de aanschaf van een product of dienst.  In hoeverre sluit je website aan bij acties en behoeften van jouw bezoekers in de verschillende fasen van die klantreis?

Met behulp van een customer journey mapping kun je vooraf al de fases die je klant doorloopt goed inzichtelijk maken. Stel jezelf in iedere fase daartoe de volgende vragen:

  • Wat is het doel?
  • Aan welke vragen of wensen wil ik voldoen?
  • Zijn er voldoende ‘touchpoints’?

Aan de verschillende fases kun je vervolgens doelen verbinden, zodat je ook daadwerkelijk het gewenste gedrag kan meten met behulp van Google Analytics.

GAUC2

Heb je bijvoorbeeld een ‘search box’ op je website? Controleer dan in Google Analytics (gedrag > zoekopdrachten op de site) of er ook daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Waar zoeken mensen op de website naar? Komen er veel dezelfde zoekopdrachten uit? Doe er wat mee en voeg de informatie toe op je website. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je nog beter in de behoeften van de bezoeker kan voorzien.

Daarnaast kwam het instellen en analyseren van topgebeurtenissen aan de orde. Je kunt event tracking instellen om bepaalde gebeurtenissen zichtbaar te maken. Op deze manier kun je bijvoorbeeld achterhalen hoe vaak de productdocumentatie van je website wordt gedownload. Event tracking kun je bij veel meer gebeurtenissen inzetten. Denk bijvoorbeeld ook aan het invullen van een aanvraagformulier of het gebruiken van een productkiezer.

Introductie Google Tag Manager

Op websites komen steeds meer zogeheten tags te staan; denk aan je Analytics code en een Facebookpixel voor bijvoorbeeld remarketing. Voor dit soort zaken is Google Tag Manager (GTM) erg handig. Het is een tagmanagementsysteem waarmee je zelf, zonder tussenkomst van je webbouwer, codes kunt plaatsen op alle, of juist specifieke pagina’s. Ook kun je elementen op een website tracken: hoe vaak wordt er op een bepaalde knop of link geklikt?

Gedurende deze training werd de inrichting van een account – en de daaronder vallende containers (per site/app één) – toegelicht. Vervolgens gingen de groep aan de slag met het aanmaken van tags, triggers en variabelen. Daarbij werd de voorbeeldmodus gebruik om inzicht te krijgen in functioneren van de tags, nog voordat de nieuwe configuratie op de website wordt gepubliceerd. Vervolgens werd Google Analytics gebruikt om te verifiëren dat de kliks op een button ook daadwerkelijk als een gebeurtenis werden geregistreerd.

Een handig hulpmiddel hierbij is de Tag Assistant Plugin voor Chrome. Hiermee kun je de geïmplementeerde tags inclusief details daarvan bekijken.

Content & Google Tag Manager

Een andere training die te maken had met Google Tag Manager ging over het inzetten van content om doelgroepen aan te trekken en te laten converteren. Content kun je het beste beoordelen aan de hand van verschillende KPI’s, zo werd verteld. Een voorbeeld van zo’n KPI is het aantal keren dat de content op een betreffende pagina wordt gelezen.

Hoe vaak een pagina met content bekeken wordt, is gemakkelijk te achterhalen via Google Analytics. Maar is er ook te achterhalen hoe vaak een pagina daadwerkelijk wordt gelezen? Bijhouden hoe vaak een pagina met content – zoals een blogbericht – écht gelezen wordt kan bij benadering worden vastgesteld. Door het bepalen van een meetbare interactie kan het aannemelijk worden gemaakt. Zo is de meetbare interactie het moment dat het einde van de blogpost wordt bereikt. Er moeten dan bijvoorbeeld ook minimaal 20 seconden zijn verstreken. Op deze manier sluit je lezers uit die het artikel niet lezen maar enkel scannen.  Met behulp van Google Tag Manager kun je de benodigde tags instellen om een en ander te meten.

Om het ‘aantal keren gelezen’ te meten moeten er vier stappen worden doorlopen:

  1. Custom HTML-tag aanmaken.
  2. Custom HTML-tag testen.
  3. Google Analytics event-tag aanmaken (en koppelen aan de trigger).
  4. Google Analytics event-tag testen (kijk of er data binnenkomt in het real-time rapport) .

De moraal van het verhaal

Er is enorm veel te meten met Google Analytics, daarover hebben we dankzij dit evenement veel kennis opgedaan. Bovendien hebben we nu enkele slimme handvaten meegekregen om een en ander in de praktijk te brengen!

Hoe goed kun jij overweg met Google Analytics? Heb je nog vragen over het instellen van bepaalde zaken en/of het gebruik van Google Tag Manager? Laat een reactie achter of neem contact met ons op!

 

 

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon