Happy Idiots bezoekt AFD Performance Based Marketing event

23 mei 2014

Gisteren, 22 mei, vond het AFD Performance Based Marketing event weer plaats op een indrukwekkende locatie: DeFabrique in Utrecht. Dit jaarlijks terugkerende event staat in het teken van alle trends en ontwikkelingen binnen affiliate marketing. Dit keer was er speciaal ingegaan op de aspecten die affiliates verder helpen om het rendement van affiliate marketing te verbeteren. Natuurlijk was onze eigen affiliate
afdeling hierbij ook aanwezig. 

“Mobile First. Maak het verschil op mobiel”

De opkomst van mobiele apps en mobiele websites is het laatste jaar sterk toegenomen. Ook affiliates weten hier raad mee en ontwikkelen succesvolle apps en mobiele sites waarmee ze het verschil weten te maken. In de Benelux worden namelijk de meeste mobiele aankopen (64%) gedaan met een iPhone of iPad, zo blijkt uit de jaarlijkse Zanox Mobile Performance Barometer. Voor affiliates en adverteerders liggen hier dus veel kansen om meer omzet en commissie te genereren.

Welke interessante ontwikkelingen zijn er nog meer besproken?

Het Tinder van het online shoppen?

Dating-app Tinder is inmiddels uitgegroeid tot een mateloos populaire social platform. Tegenwoordig is er echter ook een soort gelijk concept gericht op shopping. Stylect, heeft deze app, waarbij consumenten door de producten kunnen ‘swipen’ en aan kunnen geven of ze het product liken of disliken, ontwikkeld. Zodra men het product leuk vindt gaat men door naar de shop die het product aanbiedt en kan overgegaan worden tot een aankoop.

Online shoppen VS offline shoppen

Online shoppen is de laatste jaren sterk toegenomen, waardoor alleen offline winkels het vaak niet meer redden. Ook zij zullen de stap naar online moeten maken om niet achter te gaan lopen op de concurrentie. Een term die vaak ‘online’ gebruikt wordt: meten is weten is online goed geregeld, bijvoorbeeld met Google Analytics. Maar hoe meten we nu bezoekers die online shoppen maar het product uiteindelijk in de fysieke winkel kopen? Affiliate Window heeft hier de oplossing voor gevonden. Consumenten vullen online het bankpasnummer is, waar vervolgens in de winkel mee betaald wordt. Via een tracking herkent het kassasysteem dit nummer en wordt bijvoorbeeld de korting die online gegeven werd nu doorberekend. Met dit systeem kan er dus gemeten worden hoeveel online bezoekers uiteindelijk in de offline fysieke winkels converteren.

Internationaal?

Steeds meer adverteerders en publishers maken de internationale stap. Vooral buurlanden België, Duitsland en England zijn erg in trek. Maar wat zijn nu de eerste belangrijke stappen die ondernomen moeten worden?

–          Pak een kloppende URL met de juist extensie

Voorbeeld: Jurkjes.nl heeft de stap naar België gemaakt. Daar liepen ze tegen een onverwacht probleem aan. In België wordt namelijk niet gezocht op ‘jurkjes’, maar op ‘kleedjes’. Men besloot daarom het domein kleedjes.be te kopen ip.v. jurkjes.be. Met de juiste extensie wordt dus bedoeld: NL voor Nederland, BE voor België, DE voor Duitsland etc.

–          Content manager uit het desbetreffende land

Maak je de stap naar het buitenland, dan zal je website ook vertaald moeten worden. Kies daarom een content manager die het land goed kent en er bij voorkeur ook vandaan komt. Zorg er ook voor dat men op de hoogte is van de regel- en wetgeving in het betreffende land.

Cross-device-tracking

Doordat de consument steeds meer mobiel gaat shoppen zijn programmeurs volop bezig technologieën te ontwikkelen om alles goed te blijven meten. Het komt namelijk vaak voor dat een consument met een smartphone bekend wordt met een bepaald product, maar dit product uiteindelijk thuis achter de PC bestelt. Voor (online)marketing afdelingen van adverteerders is het belangrijk om te kunnen meten wat dit percentage is, zodat zij te weten komen waar het verkeer vandaan komt. Voor publishers is dit net zo belangrijk. Wanneer men niet aan cross-device-tracking doet, ontvangen publishers geen commissie wanneer de consument converteert via een ander apparaat. Dit terwijl zij wel degelijk een bijdrage hebben geleverd aan de conversie.

Social shop

Steeds meer bedrijven hechten waarde aan de kracht van een community. Een kracht die de betrokkenheid en loyaliteit vergroot. Social Shop speelt hier slim op in. Deze organisatie gelooft in shoppen met – en via – je vriendenkring. Vanuit de sociale aard van de mens vinden wij de mening en hulp van onze omgeving belangrijk. Dit is veilig en voelt vertrouwd en betrouwbaar. Door via je eigen Social Shop jou aankopen te beoordelen en te delen via sociale media, help je jouw vrienden bij de keuze van de aankoop van een product.

In onze ogen een sterk concept, omdat dit organisaties en merken helpt met de opbouw van een community op basis van vertrouwen en loyaliteit. Je producten worden “gepromoot” door je klanten, wat in deze tijd van steeds grotere waarde is.

Wij, Happy Idiots, kijken terug op een zeer geslaagde en informatieve dag. Met veel energie en interessante ideeën kunnen wij dan ook weer volop vooruit de komende periode.

AFD Performance Based Marketing event

Opening AFD Performance Based Marketing 2014

AFD Performance Based Marketing Event

Kennissessie Cross-Device-Tracking

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon