Happy Idiots bij adCore University!

10 oktober 2014

adcore post 1

Afgelopen dinsdag is de SEA-afdeling van Happy Idiots naar adCore University geweest in Amsterdam. Dit was een workshop van één dag om de vaardigheden van het gebruik van adCore te versterken en kennis te maken met nieuwe functionaliteiten van de tool. Het thema van de dag was “Beyond the long-tail” en stond gelijk aan de mogelijkheden om adCore meer generiek in te zetten.

Samenvattend zijn de volgende punten aan bod gekomen:

  • Dynamische campagne creatie
  • Regels en optimalisatie
  • Rapportages
  • Nieuwe features
  • Interactieve oefeningen en sessies

Hybrid mode

Voor onszelf is de hybrid-functie in adCore een zeer interessante mogelijkheid. Hierbij kun je adCore door middel van eigen input en feed advertentiegroepen laten maken en vullen, maar we houden nog steeds zelf de controle via AdWords en kunnen handmatig onderdelen toevoegen of veranderen. Op deze manier overruled de AdWords optimalisaties/instellingen die van adCore.

Zo kunnen we bijvoorbeeld meerdere dynamische advertenties, regels en keywords laten toevoegen door adCore, maar dit ook nog handmatig doen in AdWords. Op deze manier pakt adCore de handmatig toegevoegde zoekwoorden/advertenties op en optimaliseert deze volgens de ingestelde regels op deze advertentiegroep.

AdCore Alerts

Sinds kort heeft adCore de functionaliteiten uitgebreid en verbeterd voor het instellen van Alerts. We kunnen nu instellen dat er een e-mail wordt gestuurd als er een specifieke actie of gebeurtenis in het account plaatsvindt. Er is veel vrijheid om de voorwaarden voor een alert in te stellen en ook is er volledige controle over wie de alerts ontvangt.

Voor ons kan dit vooral handig zijn om sneller actie te ondernemen als er iets niet loopt zoals we willen. We denken hierbij bijvoorbeeld aan problemen met de product feed of plotselinge grote veranderingen in de accounts in bijvoorbeeld conversies of clicks.

AdCore Reporting

Uiteraard heb je ook bij adCore te maken met veel statistieken en analyse. Om deze reden heeft adCore dan ook een uitgebreide reporting tool geïmplementeerd die je kan instellen zoals je wil en voor een groot deel kan automatiseren. Het doel van de tool was vooral om PPC specialisten tijd te helpen besparen op het gebied van reporting, iets wat soms een groot deel van de tijd in beslag kan nemen.

De feature is zo makkelijk mogelijk gemaakt met dashboards die eenvoudig op te zetten zijn met drag-and-drop functionaliteit. Er is op het moment keuze uit 25 verschillende grafieken/rapportages en je kan precies instellen wanneer je deze in kan zien of via e-mail ontvangt.

Dankzij deze automatisatie kan veel tijd worden bespaard, maar omdat we voor veel rapportages cijfers uit Analytics gebruiken (cijfers die we nog niet uit adCore rapportages kunnen halen) zal dit in de praktijk minder gebruikt worden. Er werd verteld dat in de toekomst ook steeds meer data vanuit Analytics beschikbaar gaat komen, wat zeer positief is. Als het zo ver is gaan we uiteraard nogmaals evalueren wat de adCore reporting tool nog meer voor ons kan betekenen.

Google Shopping by adCore

adcore post 2

‘Omdat de zoekvolumes voor Google Shopping een sterke groei doormaken willen wij een oplossing bieden die het gemakkelijker maakt de campagnes te optimaliseren en rendabeler te maken”. Dit was de boodschap van het adCore team tijdens de University class.

AdCore toonde daarbij de opties voor feedbewerking (Feedit) en twee soorten optimalisatie tools, namelijk het Shopping bid management- en de zoektermen tool. Hiermee is het mogelijk om complexe automatische rules in te zetten waarmee CPC bodaanpassingen kunnen worden gemaakt en termen uit het zoekwoordrapport kunnen worden uitgesloten of toegevoegd op basis van Shopping campagnes- en prestaties.

Aangezien wij een sterke focus op e-commerce hebben is dit ook voor Happy Idiots erg interessant. Daags na de University hebben we daarom de productmanager uitgenodigd om de tools in actie te zien. Jammer genoeg zaten er nog wat kinderziektes in zodat het nog niet mogelijk is om het een en ander doeltreffend te implementeren. Jammer! Maar de potentie is er en gezien het hoge servicelevel van adCore zullen deze ‘foutjes’ snel gladgestreken worden.

Feedit

Nog een nieuwe en zeer interessante nieuwe functionaliteit van adCore is de mogelijkheid om een productfeed zelf te kunnen manipuleren en veranderen. Zo kunnen bijvoorbeeld kolommen hernoemd worden, kolommen worden toegevoegd en zelfs data binnen deze kolommen worden aangepast. Op deze manier kan deze verbeterde data in advertentiegroepen en advertenties worden doorgevoerd.

Je kunt bijvoorbeeld bij de prijs-kolom het aantal decimalen verkleinen of juist het valuta-teken verwijderen omdat dit anders niet wordt ondersteund. Er kunnen zelfs formules in een nieuwe kolom gezet worden met data uit een bestaande kolom. Denk voor de prijs-kolom bijvoorbeeld aan een formule om alle prijzen een percentage korting te geven bij een bepaalde actie, en deze in een nieuwe kolom te plaatsen.

Onze visie, conclusie en feedback

Dat adCore een tool is die tijd kan besparen en met dynamische searchcampagnes zeer gerichte advertenties kan tonen mag duidelijk zijn. Echter missen er volgens ons nog wat essentiële functionaliteiten waardoor wij deze tool nog niet 100% kunnen inzetten.

Dat zijn namelijk de volgende punten:

  • Er is op dit moment enkel een koppeling met Adwords en (nog) niet met Google Analytics.
  • Omdat de conversies binnen Adwords door het gebruik van Analytics tags 2 dagen kunnen achterlopen (wanneer lossen jullie dit op Google!) baseren de optimalisatietools van adCore zich op onvolledige data. In de praktijk kan het dus gebeuren dat zoekwoorden of advertentiegroepen gepauzeerd worden vanwege een te hoge CPA, terwijl dit in de praktijk niet zo is.
  • Assisted conversions worden niet meegenomen in de optimalisatietools. Advertentiegroepen pauzeren omdat ze geen directe conversies genereren kan een voorbarige conclusie zijn. Generieke campagnes en zoekwoorden kunnen namelijk wel degelijk rendabel zijn ondanks dat zij geen laatste klik conversies genereren.
  • Belangrijke data als time-on-site, bouncerate en pages-per-visit worden nu nog niet meegenomen in de optimalisatietools van adCore.
  • Het opstarten van dynamische searchcampagnes is nu nog erg tijdrovend.

Natuurlijk hebben wij dit bij adCore neergelegd en zij garanderen ons dat deze punten dit jaar nog opgelost gaan worden en er op zeer korte termijn ook data vanuit Analytics geïmporteerd kan worden. Wij zijn benieuwd!

Over het algemeen was de adCore University dag zeer interessant en hebben we veel geleerd over de mogelijkheden, toekomstplannen en strategieën met de adCore tool. We zijn ook zeer benieuwd wat de mening en visie van anderen is van adCore, dus aarzel niet om een reactie achter te laten!

Plaats een Reactie

We are part of Happy Horizon